Eurostat: EU dosáhla cíle pro čistou mobilitu pro rok 2020
Statistický úřad Evropské unie minulý týden oznámil, že EU splnila cíl 10% podílu obnovitelné energie v dopravě do roku 2020. Podíl zelené energie v odvětví mobility v EU zahrnuje kromě kapalných biopaliv i elektřinu z obnovitelných zdrojů a biometan.
O dosažení cíle pro předchozí kontrolované období informoval Eurostat na svých stránkách. Údaje Eurostatu ukazují, že průměrný podíl energie z obnovitelných zdrojů v dopravě vzrostl z 1,6 % v roce 2004 na 10,2 % v roce 2020. Tento podíl zahrnuje elektřinu z obnovitelných zdrojů, biometan a tradičně i kapalná biopaliva.Z členských států 12 tento cíl překročilo. Jednoznačným lídrem ve využívání obnovitelných zdrojů v dopravě bylo Švédsko s 31,9 %, následované Finskem (13,4 %), Nizozemskem a Lucemburskem (obě země 12,6 %). Prvenství Švédska je vysvětlováno vysokým využíváním vyhovujících biopaliv. Naopak nejnižší využití obnovitelných zdrojů v dopravě zaznamenalo Řecko (5,3 %) a Litva (5,5 %). Česko skončilo na 18. místně a tedy pod průměrem EU.
Zdroj: Eurostat
V roce 2020 zaznamenaly všechny členské státy EU s výjimkou Francie a Finska nárůst podílu obnovitelné energie v dopravě oproti roku 2019. Největší nárůst byl zaznamenán v Estonsku (+5,9 %), Lucembursku (+4,9 %) a Belgii (+4,2 %).
Kritici nyní ale upozorňují na nedostatečnou podporu obnovitelných zdrojů pro další období. Například Evropská bioplynová asociace uvádí, že ačkoli se navrhované zastavení výroby automobilů se spalovacími motory (ICE) od roku 2035 zdá na první pohled rozumné, není reálné takto rychle přejít na zcela elektrifikovanou mobilitu. Problém vidí v tom, že evropská legislativa tímto zákazem prakticky vylučuje využívání biometanu či vodíku v dopravě. Plyny jsou totiž spalovány ve spalovacích motorech. Proto by dle EBA důraz neměl být kladen na motor, ale na používané palivo a to především na základě přístupu životního cyklu (LCA). Přístup LCA zohledňuje všechny emise uvolňované po celou dobu životnosti vozidel. Norma EU pro měření emisí CO2 v odvětví mobility navržená právními předpisy EU se však zaměřuje pouze na jednu část celkových emisí (emise z výfuku), což dle EBA poskytuje zkreslený obraz emisí souvisejících s dopravou.
Odvětví dopravy v EU je stále závislé na fosilních palivech a je zodpovědné za čtvrtinu evropských emisí skleníkových plynů, přičemž tento podíl stále roste. Odvětví je také významným zdrojem znečištění ovzduší. Nahrazení fosilních paliv obnovitelnými alternativami v dopravě je jednou z hlavních priorit EU.
Mohlo by vás zajímat:
Nevím proč podporovat byznys pálení řepky nebo kukuřice /USA/ jako biosložky benzínu. Raději bych ty miliardy narval do co nejrychlejšího zavedení elektroaut , vozidel s nulovými emisemi. I spalování řepky či kukuřice v motorech aut produkuje CO2 a rakovinotvorné sajrajty , navíc nám tyto monokultury zcela devastují přírodu a omezují pěstování ostatních potřebnějších plodin. Fuj biopalivům.
Kdyby měly biopaliva nahradit celkovou spotřebu energie v ČR, tak bychom museli mít českou republiku cca 2 větší, na rozdíl od FVE, kde stačí plocha o velikosti Prahy. Navrhuji tedy zbourat Prahu a vystavět tam obrovskou FVE. Výhoda biopaliv, je zase skladovatelnost, třeba na zimu, takže po zbourání Prahy navrhuji vyhlásit válku Německu, Rakousku a Polsku, tím zdvojnásobíme svojí rozlohu a budeme pěstovat plodiny na biopaliva. Každý kdo bude proti, bude nasazen do uranových dolů, ukládat CO2. Však my těm odpůrcům zelené (rudé) budoucnosti, ještě ukážeme. Cíle stanovené musí EU být splněny, ať to stojí co to stojí. Tak je to správné, tak to musí být.
Pardon překlep, správně má být: Cíle stanovené EU musí být splněny
Hned potom to ale u Děčína přehradíme a uděláme zde Středočeské moře. Stát vyplatí zaplavené akciemi ČEZu a budeme zde ležet v hausbótech a pobírat rentu a dividendy z vodní energie pro Evropu.
No a jestli se bude ještě chvilku oteplovat, tak moře zaplaví Polsko a Německo a můžeme vesele na hranicích stavět offshore větrné parky.
Nově by tam mohli přidat i nějaké plovoucí FVE v mělčinách na jihu. Ještě by o několik GWh poskočilo nahoru.
A bylo by po všech starostech a problémech.
řepka se samozřejmě v motorech nespaluje. Z řepky se vyrábí řepkový olej a z pokrutin je důležitá součást krmiv pro dobytek. Velká část řepkového oleje je pro potravinářský průmysl, část pro chemický. Metylester řepkového oleje se přidává do nafty - rozhodně ne do benzinu!
"Po nevydařeném roce 2017, kdy vinou nepříznivých cen biopaliv na trhu spadl lovosický závod Preol do ZTRÁTY 89 milionů korun, se z výroby řepkové bionafty opět stal ziskový byznys. Loňský zisk podniku náležícího do holdingu Agrofert se vyšplhal na 164 milionů korun." ...
....Ůpodmínky pro podnikání Preolu zůstaly i v roce 2018 náročné. Vysoká cena řepkového semene způsobila, že v prvním pololetí bylo hospodaření ve ztrátě. Situace se obrátila v červenci, kdy rostoucí cena bionafty a pád ceny řepkového semene umožnila návrat k ziskovému provozu.
Velmi rozkolísaná je také ziskovost hlavního výrobce bioetanolu v Česku – společnosti Tereos TTD ( nepatří Agrofertu!). Jejím hlavním produktem je cukr, vedle toho vyrábí potravinářský líh a biopalivo. Ve vydařeném finančním roce 2013/14 se čistý zisk vyšplhal na 893 milionů korun, naopak v nejméně úspěšném roce 2018/19 vykázal Tereos TTD ztrátu 179 milionů korun. Druhý největší výrobce biolihu Ethanol Energy, který vlastní napůl Agrofert a slovenské Enagro, se dostal ze ztráty 105 milionů korun v roce 2018 do zisku 90 milionů o rok později.
Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze .
Není divu, že Švédsko vede. Frčí tam řepkový olej:
The division between environmentally classified fuels in Stockholm:
(RME and HVO = biodiesel)
Share of buses with RME (Rapeseed Oil Methyl Ester): 51%
Share of buses with HVO (Hydrogenated vegetable oil): 13%
Share of buses with biogas: 15%
Share of buses with ethanol: 21%
rapeseed oil methyl ester = metyl ester řepkového oleje
July 2, 2020 Transport and environment
More palm oil and rapeseed oil in our tanks than on our plates
V těchto 10 letech zaznamenala EU nárůst používání rostlinného oleje k výrobě energie – většinou bionafty. Dnes používáme více palmového a řepkového oleje v našich nádržích než na našich talířích. To přichází v době, kdy EU přijala nová opatření (REDII), aby se v příštím desetiletí pomalu odklonila od biopaliv na bázi potravin a krmiv, což se dotkne zejména bionafty na bázi palmového oleje, protože je považována za vysoké riziko odlesňování. Navzdory těmto krokům došlo v roce 2019 k rekordně vysoké produkci a spotřebě bionafty z rostlinného oleje a zejména bionafty z palmového oleje. Potvrzují se i další trendy, jako je nárůst výroby a spotřeby bionafty ze sójového oleje a bionafty použitého kuchyňského oleje (UCO).
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se