Nabíjecí infrastruktura pro elektrická vozidla se v Německu významně rozrůstá, za posledních 5 měsíců se počet veřejných nabíjecích bodů zvýšil o pětinu. To ovšem neplatí pro elektromobily samotné, které se nedaří prodávat v požadovaném tempu. Na jednu nabíjecí stanici připadá u našeho západního souseda pouze 10 elektromobilů.

V Německu je dle Spolkového svazu energetiky a vodohospodářství (BDEW) v současnosti 16 100 veřejných nebo částečně veřejných nabíjecích bodů pro elektrická vozidla, z čehož je 12 % rychlonabíjecích. Počet nabíjecích bodů nepřetržitě narůstá, ještě na konci července jich bylo 13 500. Jejich počet tak za posledních 5 měsíců vzrostl o 19 %. Tři čtvrtiny nabíjecích bodů provozují energetické společnosti.

„Energetické společnosti pokračují v rychlém rozšiřování nabíjecí infrastruktury. A to navzdory tomu, že po německých silnicích nejezdí skoro žádné elektromobily. Provoz nabíjecích stanic je zatím zřídka výnosný. V Durynsku, Hamburku a Berlíně na nabíjecí místa přijíždí hrstka elektromobilů. Energetické společnosti investují do budoucnosti a přispívají k tomu, aby se transformace dopravy dala do pohybu,“ uvedl Stefan Kapferer, předseda představenstva BDEW.

Rozvoji infrastruktury pomáhají vládní dotace. Německá vláda na rozvoj infrastruktury vyčlenila 300 milionů eur (7,7 miliard Kč) v rámci dotačního programu, ve kterém se o podporu soutěží ve výběrových řízeních. Jednou z podmínek pro čerpání podpory je, aby elektřina pro nabíjení pocházela z obnovitelných zdrojů.

Nabíjecí stanice v blízkosti Mnichova, autor:  Jakob Härter, Flickr
Nabíjecí stanice v blízkosti Mnichova, autor:  Jakob Härter, Flickr

Prodeje pokulhávají i přes zvýhodnění elektromobilů

V Německu je aktuálně dle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (Kraftfahrt-Bundesamt) přihlášeno 150 000 osobních elektromobilů a plug-in hybridů. Z 3,2 milionů osobních vozidel, která byla přihlášena mezi lednem a listopadem 2018, bylo pouze 1,6 % vozů s elektrickým pohonem. Německá vláda si stanovila cíl 1 milionu vozidel s elektrickým pohonem v roce 2020. Letos v září však vládní výbor pro elektromobilitu, Nationale Plattform Elektromobilität (NPE), uvedl, že cíl je splnitelný nejdříve v roce 2022.

Nepomáhají ani prémie a daňové úlevy, které německá vláda schválila loni v květnu. Majitelé nových vozidel s čistě elektrickým pohonem obdrží 4000 eur (108 tisíc Kč), v případě hybridních vozidel 3000 eur. Nové elektromobily jsou rovněž na deset let osvobozeny od daně z vlastnictví motorového vozidla.

„Rozšiřování elektromobilů musí být rychlejší, jinak dopravní sektor svých klimatických cílů pro rok 2030 nedosáhne o světelné roky. Dosud chybí modely, které by mohly cenou a výkonem konkurovat spalovákům,“ řekl Kapferer.

Rozvoji elektromobility v Německu by mělo pomoci rozšíření nabídky elektrických modelů

Audi letos odstartovalo prodej svého elektrického SUV e-tron. Zdroj: Audi

Německé automobilky zatím na poli elektromobility zaostávají zejména za průkopníkem v této oblasti, americkou automobilkou Tesla. Prozatím nebyly schopné navázat na úspěch kalifornské automobilky zřejmě i z toho důvodu, že se zaměřovaly na segment menších, nebo sportovních vozů.

Situace by se však nyní měla změnit s tím, jak německé automobilky zavedou elektrický pohon i napříč luxusními třídami svých modelů. Jako první odstartovalo Audi se svým SUV Audi e-tron, který sama automobilka označuje jako game-changer nebo zabijáka Tesly. Audi budou následovat VW, BMW, Porsche i Daimler, které plánují zavedení celé řady elektrických modelů v letech 2019 a 2020.

Že německé automobilky neberou tuto oblast na lehkou váhu, dokazuje fakt, že celkově německý automobilový průmysl investoval v letech 2016 a 2017 do úpravy svých výrobních závodů 4,7 miliardy euro, více než všichni ostatní velcí konkurenti dohromady.

Úvodní fotografie: Nabíjecí stanice v blízkosti Mnichova, autor:  Jakob Härter, Flickr

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *