Německo: Obousměrné nabíjení elektromobilů by mělo fungovat již v příštím roce
Německo se chystá od 1. ledna umožnit obousměrné nabíjení elektromobilů. Majitelé elektromobilů budou mít možnost jak odebírat energii ze sítě, tak ji i dodávat zpět. Opatření je důležitým krokem k navýšení flexibility sítě.
Možnost vracet energii do sítě ale často blokuje legislativa. Jak informoval server Clean Energy Wire, v Německu má od příštího roku v tomto nastat změna. Po dlouhém období příprav budou totiž na začátku roku 2025 vytvořeny podmínky pro to, aby elektromobily mohly vracet elektřinu zpět do sítě. To by mělo uživatelům umožnit podílet se na stabilizaci soustavy a obdržet za to finanční odměnu.
"Mobilní systémy skladování elektřiny mohou elektromobily významně přispět ke stabilizaci elektrické soustavy," uvedl ministr hospodářství a klimatu Robert Habeck na druhém evropském summitu pro obousměrné nabíjení. "Jejich baterie lze využít pro meziskladování elektrické energie a vytvořit tak dodatečnou flexibilitu. To je výhodné pro obě strany - majitelé automobilů na tom mohou také vydělat."
Mnoho elektromobilů již může technicky dodávat elektřinu zpět do sítě, doposud ale neexistovaly pro majitele elektromobilů žádné pobídky. Dodávkám spíše bránily energetické daně a síťové poplatky. Aby podpořila obousměrné dodávky, plánuje německá vláda úlevy na daních z elektřiny a snížení těchto poplatků o 60 až 85 %, úleva bude záležet na smlouvě majitele elektromobilu s dodavatelem elektřiny.
Dodavatelé budou mít od 1. ledna 2025 povinnost nabízet tarify s proměnlivou cenou. To bude motivovat odběratele dobíjet baterie automobilů v době, kdy jsou ceny elektřiny nízké, zatímco v době, kdy jsou ceny vysoké, mohou energii dodávat zpět do sítě.
Ministr Habeck před summitem uvedl, že zástupci evropského elektromobilového průmyslu podporují komerční dostupnost obousměrného nabíjení od roku 2025 a spolupracují na vytvoření technických a právních podmínek. Účastníci konference vypracovali návrh ideálního technického a právního nastavení a doporučili také zjednodušený koncept měření elektřiny pro tyto účely v Německu.
Německo si klade za cíl, aby do roku 2030 jezdilo po jeho silnicích alespoň 15 milionů elektromobilů, což se vzhledem k nedávnému poklesu registrací elektromobilů v zemi jeví jako nejspíše nedosažitelný cíl. Obousměrné nabíjení tak může poskytnout velmi potřebný impuls k rozvoji trhu.
Mohlo by vás zajímat:
V2G je další dílek do skládačky. O Smart Grids se mluví už dlouho. Pokud vím, tak v Holandsku jsou mnohem dál, Utrecht například má nabíječky, které V2G podporují. Většinou stačí v době večerní špičky poskytnout zlomek (10-20kWh), aby se pak auto přes noc dobilo levně na 100%. Pro tyto účely je potřeba mít auto zapojené po delší dobu a k tomu se hodí pomalé uliční nabíječky, kde není doba připojení k nabíječce přes noc zpoplatněná. Cena za nabití akumulátoru pak může být nízká, nebo dokonce záporná.
Naprostá většina aut i wallboxů V2G neumí.
TESLA 3 to umí, jen se o tom nešířila, jen je potřeba správný wallbox ( v Německu jsou běžné ). V2L je běžné u KIA EV6 a EV9 u mí již rovnou V2G. Škodovka to prý také dotahuje.
Tak Němci mají zhruba 0.08EUR/kWh (asi 2kč) za síť. Pokud mi odpustí 60%, budeme na 0.032 (0.8kč)
Intradenní ceny jsou od cca 0.08(dolní) do 0.2(horní), takže spread je 0.12 (3kč/kWh). Takže (optimisticky s velkou dávkou štěstí) se dá dostat na cca 2kč/kWh zisk uložení-dodání. Při kapacitě baterie 50kWh to dá 80 kč za den, to jest 30 000 za rok, pokud bych to dělal každý den.
Nevím, jestli tohle budou ochotni majitelé EV v cenách 800+ tisíc dělat.
Nemáte ten výpočet úplně správně. Když si nabiju přes den o víkendu za 1 Kč a prodávám večer při špičce za 5 Kč( 200 EUR / MWh ). Tak to docela stačí na slušnou úsporu či výdělek. Pokud má někdo sazbu na RD D25d, tak jen rozdíl na VT a NT distribuční sazbě je cca 2 Kč ( orientačně ). U silové elektřiny je v noci cena za MWh 71 EUR/MWh a večer 142 EUR/MWh ( ceny pro 1.11.2024 ) Kurz 25,30. Z toho plyne rozdíl 1,80 Kč/kWh proti 3,60 Kč/MWh ! To je 1,8 +2,0 = 3,80 Kč/MWh. Pokud v EV mám baterii 82 KWh a nechám na službu flexibility 50% kapacity, pak 41 x 3,8 = 155 Kč x 30 = 4.650 Kč :-)
Takže -
koupená MWh - 800 korun síťové poplatky
dodaná MWh - 0 korun síťové poplatky
běžný denní spread je 50 EUR/MWh noc vs ranní špička, 75 EUR/MWh odpoledne vs večerní špička. 50Eur*25Kč - 800kč = 450kč/MWh, 75*25-800=1075kč/MWh.
pokud bych přes to cykloval 41kWh - ranní a odpolední špičku tak je to 41*0.45+41*1.075= 1889,- kč/den (a 2 cykly baterie).
No to jsem teda opravdu zvědavý. Ze současných BEV snad umí obousměrný tok energie jen VW ID.7, a snad plánovali to upgradem přidat i do nějakého dalšího staršího ID. A pak Ford-F150. Aspoň nedávno to tak bylo, a myslím, že zas tak moc se na tom nezměnilo.
Wallboxy pro domácnosti to asi neumí žádné (což je celkem logické, když už by to mělo fungovat, tak přes DC port). A velké profi rychlonabíječky to jednak asi taky neumí. A hlavně u těch se asi spíš předpokládá rychlá otáčka, tedy přijet, nabít a rychle zase vypadnout. A ne tam stát a čekat, až síť bude potřebovat elektriku.
Kromě toho by to předpokládalo (pro použití doma nebo ve firmě) velké papírování, podobné, jako je dneska při žádost o připojení FVE. K tomu jistě revizi a případně ještě před ní úpravu rozvaděče nebo dokonce rozvodů.
Mně ty informace o použití BEV pro stabilizaci sítě připadají jako takové cvičení z trojčlenky. Kdy se spočítá počet aut, vynásobí průměrnou velikostí baterky a na základě toho se bez rozmyslu a domyšlení souvislostí prohlásí, že je to skvělý nápad a že tím je vyřešený problém se stabilizací sítě. Prostě početní příklad, jako se řeší v hodinách matiky na základní škole.
Aneb jak si rychle zkurvit baterku v autě, konstrukčně naprosto nevhodnou pro tenhle účel.
O baterku se nebojím, degradace je především funkce času a podstatně méně cyklování. Navíc pokud se jedná o částečné cykly např. mezi 30%-60% SOH, tak si toho baterka ani nevšimne. Pokud lze řídit i výkon, tak je to úplně v klidu :-)
Mne tak pracujeme moja baterka v zime . Keď je lacná elektrina v noci alebo poobede nakupujem. Ráno a večer predávam. Aj z panelov Napr.dnes boli ceny od 1,84 do 4,24. Auto viem iba lacno nabíjať. Je to cez internet. Podľa mojej prepokladanej spotreby a ceny na burze.
No baterie k FVE je běžně 10kWh, spotřeba domácnosti v zimě, která topí elektřinou je 50-60 kWh.
Jak velkou máte baterii a jakou spotřebu, že to Vás funguje.
Mám 12,5 kWh baterku. Sonnen. 8 panelov smer juh 8 na západ . Kotol na pelety. Klimatizácia . Za október som spotreboval 648 kWh vyrobil 328kWh. Auto zobralo 274 kWh. Pelety 80 kg.
Bez klimatizácie som spotreboval 12 paliet peliet teraz 2 ročne. Mám dobre orientovaný dom obývačka je trochu iná ako skleník. Dvaja dospelý. Mesto Skanderborg
648/31 = cca 21kWh denně.
Jestli jako zdroj tepla máte kotel - potom vám jako rezerva v baterii stačí cca 3kWh - takže na cyklování na trhu v ranní/večerní špičce máte k dispozici 9kWh.
Ranní špička má rozdíl nákup/prodej cca 50EUR/MWh (1250kč), večerní cca 75EUR/MWh (1875kč). poplatky sítě jsou cca 800kč/MWh.
Takže (teoreticky) dokážete do ranní špičky dodat 9kWh se ziskem 4.05kč a do večerní špičky 9kWh se ziskem 9.675kč. Za měsíc to udělá 425 korun.
Vzhledem k tomu, že píšete lokaci Skanderborg, tak moje výpočty určené pro podmínky v ČR asi nesedí. Tady bych za pronájem software na to aby to za mě dělal zaplatil měsíčně víc, než bych si dokázal vydělat vyrovnáváním špiček
Ak chcete nejaké dáta priamo z aplikácie. Môžem Vám poslať.004553400720
Proboha, na co spotřebujete denně 12 kWh, i když odečtu auto, pokud topíte a ohříváte TV peletkami?
To je 4,5 MWh za rok.
Třeba kolega netopí elektřinou. Navíc mu třeba stačí jen vydělávat EUR ?! Navíc to opravdu snižuje špičkové ceny elektřiny a pomáhá to síti. Čím více EV se zapojí do balancování sítě, tím lépe i pro peněženky nás všech :-)
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se