Jednou z hlavních ambicí evropské politiky v oblasti ochrany životního prostředí je navyšování množství elektromobilů na místních silnicích. Jednou z hlavních překážek je ale nedostačující nabíjecí infrastruktura.
Jak informoval server Euractiv, podle nové zprávy společnosti gridX, která se zabývá technologiemi v oblasti energetiky, je evropský kontinent pozadu v přípravě na plně elektrifikovanou budoucnost.
V současné době se Evropská unie může pochlubit pouze 882 tisíci veřejnými nabíjecími stanicemi. To je výrazně méně, než je cíl Evropské komise dosáhnout pro rok 2030 hodnoty 3,5 milionu. Při zahrnutí širšího regionu (Spojené království, Norsko, Švýcarsko a další) se počet stanic zvyšuje na něco málo přes milion. Dosažení cíle EU by vyžadovalo instalaci přibližně 410 tisíc nabíječek ročně, což představuje trojnásobek současného tempa.
Špatná dostupnost nabíječek dělá řidičům starosti navzdory rostoucím dojezdům
Jak informuje zpráva gridX, přestože se dojezdové vzdálenosti na jedno nabití veskrze neustále navyšují, průměrný evropský elektromobil nyní ujede na plné nabití přibližně 389 km. Řidiči se tak stále obávají "nabíjecích pouští". Například cesta z Lisabonu do Bělostoku (města na hranicích Polska a Běloruska), dlouhá 3 550 km, by vyžadovala nejméně 10 dobře umístěných nabíjecích zastávek. Mimo hlavní dálniční tahy je často obtížné nabíječky najít.
Právě nerovnoměrnost nabíjecí infrastruktury je podle výzkumné agentury vedle množství nabíječek hlavním problémem dalšího rozvoje elektromobility. Jako další problém gridX vidí přetížené elektrické sítě, ale také legislativu. Povolovací procesy jsou v různých zemích EU rozdílné a často komplikované a zdlouhavé.
Jak uvádí report, východní a jižní Evropa nyní rozšiřují počet rychlonabíjecích stanic, do infrastruktury ale region začal investovat relativně nedávno a infrastruktura je tak nedostačující. Země jako Nizozemsko a Norsko vedou v hustotě nabíjecí infrastruktury. Naproti tomu Německo a Francie navzdory vysokému celkovému počtu elektromobilů zaostávají v dostupnosti na obyvatele a na velikost dálniční sítě.
Nedostatečná infrastruktura brzdí rozvoj elektromobility
Výrobci automobilů tvrdí, že 3,5 milionu nabíječek nebude postačovat. Jak odhaduje průmyslová skupina ACEA, ke splnění klimatických cílů pro rok 2030 a 2050 je jich zapotřebí nejméně 8,8 milionu. Nedostatek infrastruktury a kratší dojezdové možnosti pak představují překážku pro další nákup elektromobilů ze strany uživatelů.
Podle průzkumu společnosti gridX jezdí 73 % majitelů elektromobilů převážně na krátké vzdálenosti po městě a 70 % z nich stále plánuje zastávky na dobíjení dopředu. Díky tomu mnozí dávají přednost domácímu nabíjení, což je limituje ve využívání elektromobilů na dlouhé cesty.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.