
Report: Revoluce elektromobility v Evropě potřebuje lepší nabíjecí infrastrukturu
Jednou z hlavních ambicí evropské politiky v oblasti ochrany životního prostředí je navyšování množství elektromobilů na místních silnicích. Jednou z hlavních překážek je ale nedostačující nabíjecí infrastruktura.
Jak informoval server Euractiv, podle nové zprávy společnosti gridX, která se zabývá technologiemi v oblasti energetiky, je evropský kontinent pozadu v přípravě na plně elektrifikovanou budoucnost.
V současné době se Evropská unie může pochlubit pouze 882 tisíci veřejnými nabíjecími stanicemi. To je výrazně méně, než je cíl Evropské komise dosáhnout pro rok 2030 hodnoty 3,5 milionu. Při zahrnutí širšího regionu (Spojené království, Norsko, Švýcarsko a další) se počet stanic zvyšuje na něco málo přes milion. Dosažení cíle EU by vyžadovalo instalaci přibližně 410 tisíc nabíječek ročně, což představuje trojnásobek současného tempa.
Špatná dostupnost nabíječek dělá řidičům starosti navzdory rostoucím dojezdům
Jak informuje zpráva gridX, přestože se dojezdové vzdálenosti na jedno nabití veskrze neustále navyšují, průměrný evropský elektromobil nyní ujede na plné nabití přibližně 389 km. Řidiči se tak stále obávají "nabíjecích pouští". Například cesta z Lisabonu do Bělostoku (města na hranicích Polska a Běloruska), dlouhá 3 550 km, by vyžadovala nejméně 10 dobře umístěných nabíjecích zastávek. Mimo hlavní dálniční tahy je často obtížné nabíječky najít.
Právě nerovnoměrnost nabíjecí infrastruktury je podle výzkumné agentury vedle množství nabíječek hlavním problémem dalšího rozvoje elektromobility. Jako další problém gridX vidí přetížené elektrické sítě, ale také legislativu. Povolovací procesy jsou v různých zemích EU rozdílné a často komplikované a zdlouhavé.
Jak uvádí report, východní a jižní Evropa nyní rozšiřují počet rychlonabíjecích stanic, do infrastruktury ale region začal investovat relativně nedávno a infrastruktura je tak nedostačující. Země jako Nizozemsko a Norsko vedou v hustotě nabíjecí infrastruktury. Naproti tomu Německo a Francie navzdory vysokému celkovému počtu elektromobilů zaostávají v dostupnosti na obyvatele a na velikost dálniční sítě.
Nedostatečná infrastruktura brzdí rozvoj elektromobility
Výrobci automobilů tvrdí, že 3,5 milionu nabíječek nebude postačovat. Jak odhaduje průmyslová skupina ACEA, ke splnění klimatických cílů pro rok 2030 a 2050 je jich zapotřebí nejméně 8,8 milionu. Nedostatek infrastruktury a kratší dojezdové možnosti pak představují překážku pro další nákup elektromobilů ze strany uživatelů.
Podle průzkumu společnosti gridX jezdí 73 % majitelů elektromobilů převážně na krátké vzdálenosti po městě a 70 % z nich stále plánuje zastávky na dobíjení dopředu. Díky tomu mnozí dávají přednost domácímu nabíjení, což je limituje ve využívání elektromobilů na dlouhé cesty.
Mohlo by vás zajímat:
no oni si to ti poskytovatelia musia najprv spocitat, aby im to ekonomicky vychadzalo, nie ze budu platit kazdy mesiac ranec za pripojku, aby im tam nabili 2 auta denne :)
Přesně tak , problémem je cena za rezervovaný výkon stanice a to je problém proto ,že je vysoká cena baterií , kdyby stanice měla velkou vyrovnávací baterii , třeba 1MWh , pak by mohla mít příkon mnohem nižší , bohužel to zatím není možné. Skutečným problémem rozvoje el. mobility ,ale není málo rychlých nabíjecích stanic , problém je v tom ,že velká část populace nemá ani garáž ani vlastní dům kde by mohli své auto nabíjet a protože nabíjení trvá dlouho tak je pro ně EV nevýhodné . Stepovat hodinu u nabíječky každých 350 km nájezdu u cenově dostupných elektromobilů do města je prostě pro toho kdo nemá kde nabíjet nesmysl a počet nabíječek toto nevyřeší. Dokud nebudou auta schopni si dojed dobít automaticky , tak je tento problém prakticky neřešitelný a to bude trvat dlouho.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se