Volkswagen v Česku gigafactory nepostaví. Námluvy s dalšími investory pokračují
Generální ředitel Volkswagenu oznámil, že automobilka nebude nadále postupovat v plánu na výstavbu velkovýrobny baterií v České republice. A to i přesto, že česká vláda investici ještě před několika měsíci označovala za klíčovou.
Šéf automobilky Volkswagen Oliver Blume mimo jiné prozradil, že skupina nebude iniciovat stavbu dalších evropských giga továren na výrobu baterií pro elektromobily. Dle webu Euractiv to odůvodnil mimo jiné tím, že trh s elektromobily a tedy i bateriemi neroste tak, jak se očekávalo. Česko přitom v očekávání investice automobilového gigantu již započalo výběr vhodné lokality a následně vyjednávání s vlastníky pozemku starého letiště v Líních na Plzeňsku.
"Vzhledem k situaci na trhu, včetně pomalejšího nástupu elektromobilů v Evropě, zatím neexistují žádné ekonomické důvody pro rozhodnutí o dalších lokalitách v Evropě," uvedl generální ředitel Blume, kterého citovala Česká televize.
Blume komentoval rozhodnutí společnosti Volkwagen po setkání s českým premiérem Petrem Fialou v Praze. Po odmítnutí se česká vláda dle premiéra pokusí najít jiného investora a nabídne tak pozemky dále.
Projekt gigafactory je dle Fialy jednou ze strategických priorit vlády. Předseda označil za národní zájem to, aby celý řetězec od těžby lithia až po gigafactory, tedy výrobu baterií a jejich následnou instalaci do automobilů, probíhal byl v České republice. Vláda tak chce na projektu dále pracovat.
Podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely Česko jedná s dalšími pěti potenciálními investory o výstavbě továrny na baterie pro elektromobily na svém území. Síkela jména investorů neprozradil, ale mělo by jít o investory "z jiných kontinentů".
Investice do elektromobility jsou pro Česko klíčové, protože automobilový průmysl tvoří téměř 10 % HDP a přímo zaměstnává více než 180 000 lidí.
Mohlo by vás zajímat:
Baterky, nebo spalovací, mě by spíš zajímalo jak to v reálu vypadá s přetížením komunikací. Stačí když si člověk prožije situaci v Praze a kolem Prahy. Dopoledne odpoledne. Katastrofa. Tak to nemůže dál pokračovat.
nejak sa transformacia na BEV zacina potkynat.
Za rok 2023 v EU uz diesely obehli BEV v predajoch (segment osobnych aut).
A to su BEV dotovane z hora z dola.
Nabídka a poptávka se míjí.
V nabídce zcela chybí malé levné auto, pro denní cesty do práce a nákupy - co by spousta lidí potřebovala.
Ale zase je tam spousta aut za 1.2M-1.5M, s cenou na kilometr přes 10korun
Dejte na trh BEV s cenou na km 4Kč a bude to fungovat
Alternativou je taky veřejná doprava, elektrokoloběžky, cyklo atd...
Ve městě ano, ale zkuste dojíždět 20-30km denně do práce (realita pro velké množství lidí nebydlících ve městech). Tam nakonec skončíte u levného auta, protože koloběžka, kolo atd má použití 150 dní v roce a MHD tam už dávno zkrachovalo.
A světe div se - naprostá většina těchto "vidláků" hledá dopravu levnou. Jen v ČR se bavíme o trhu 1 miliónu aut co se takto provozujou. Nabídněte jim auto s celkovou cenou 4kč na kilometr a můžete znova začít dělat pořadníky
to je asi najvacsie sklamanie na poli BEV.
Male lacne BEV auto na denny dojazd do prace/skoly atd. je presne to kde by sa mohli uplatnit vyhody BEV. Zial sa tak zatial nestalo. Zhatila to prilis velka cena baterii.
A co sa tyka ceny, ano BEV je urcite velmi lacny na cenu za 1 km (ak dobijate doma).
Ale vsetko ostatne je drahsie: nakupna cena, servis, poistky, strata hodnoty casom.
Elektromobilita je ve světě především záležitost bohatých lidí, proto Tesla a čínské automobilky jsou tak úspěšné v rozvoji elektromobility a ještě v této dekádě překonají počtem za rok vyrobených vozů VW (nedávno světová 1).
Naproti tomu ČR chudne, reálné platy klesají, reálné důchody též, ekonomika klesá, velká většina lidí zde na blogu horuje pro klasická auta. Ano, elektromobilita ještě tuto dekádu nebude pro chudé země.
Takže rozhodnutí VW je logické, doufám že VW přehodnotí i další kroky a zjistí, že Češi by měli nejraději levnou klasickou Fabii kombi...
No hlavní důvod je v tom, že VW o elektromobilitě hodně mluvil, ale reálně se ji nesnažil dostat do provozu.
Tam, kde Tesla (a po ní BYD a další) jasně pochopili, že si baterie musí dělat "in-house" a makali na tom od roku 2010 (Tesla zkrátila výrobní linku na 25% a přešla z tekutého nanášení elektrolytu na práškovou/tiskovou), tak WV si stále namlouval, že outsorcing je dobrá věc.
No a máme rok 2022 - VW konečně začíná řešit stavbu továren na baterky. Jenže mezitím konkurence má zisky z baterií + zisk z auta doma (a VW platí zisky outsorcovaným továrnám na baterie)
A o tom, že je to otázka pro bohaté - číňan malé EV umí dodat za 400k - a s extra výbavou za 600k, VW to pod 800k neumí.
Jsme jedna z nejbohatších zemí světa. Tak si nechte od cesty ty řeči o české chudobě.
Ano jsme bohatí. Ale jsou zde dost vysoké ceny způsobené malym trhem. Elity spoléhají na export, ale ten drahotu nevyřeší. Jsme taková elitařska společnost, kde určují ceny bohatší vrstvy. Jenže kapitalismus vyhrál masovou spotřebou. Tedy pasovou výrobou ( lací)
V letošním roce je nejprodávanější autem v Evropě i na světě Tesla model Y. Tento model je přímá konkurence Enyaqu. Enyaq má horší dojezd, o 150 koní méně, mnohem horší jízdní vlastnosti a je o 250.000 dražší, toto samozřejmě nemůže pro škodovku dobře dopadnout.
VW a dalších evropské automobilky bohužel čeká osud Nokie, kterou doslova zničil nástup Applu s chytrými mobily. Evropské automobilky produkují elektromobily, které jsou technologicky horší než konkurence a jsou navíc mnohem dražší. On přístup, že dělník u pásu ve Škodovce bude mít po započtení bonusů, 13 a 14 platu 100.000 měsíčně je totálně mimo. Jestli evropské automobilky nepřistoupí na velké snížení platů ve svých závodech = snížení koncové cen vozů, nemají absolutně žádnou šanci přežít. Tesla, Fisker, BYD, NIO, MG je doslova převálcují.
Byla by to fabrika, která by zřejmě měla budoucnost. V ČR je sice velmi nízká nezaměstnanost a práci dnes najde většinou každý kdo chce i když to zaměstnání stojí někdy za starou belu, ale kdo ví, co bude do budoucna s morálně zastaralou výrobou v ČR.
elektrokola zcela vytlacila kategorii benzinovych mopedu, budou nasledovat skutry. To same se muze stat s auty, ale schazi levna dostupna alternativa. Jsou tady mraky duchodcu s minimalnim najezdem na nakup do 20 km, stacilo by jim neco takoveho..Wuling Hongguang Mini EV. Rovnez cena za kWh na dobijecich stanicich postrada v souvislosti s klimaextemismem logiku. Ty nemecke vypnute jaderky mohly v pohode postacit pro stavajici nemecky elektropark
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se