Poptávka po elektrických vozidlech celosvětově roste, ruku v ruce s tím roste i poptávka po bateriích respektive bateriových článcích. Jen v roce 2017 byly využity články o kapacitě 30 GWh. To je stejně jako za předchozích pět let dohromady.

Téměř všichni němečtí výrobci automobilů oznámili pro příští roky nové modely s elektrickým pohonem. Po několika letech váhání chtějí VW, Daimler, BMW a další od roku 2020 vyrábět několik stovek tisíc elektromobilů ročně. Elektromobily jsou na cestě na masový trh a nejdůležitější složka, baterie, se stávají vzácnou komoditou.

Zatímco při dosavadní poptávce byli výrobci akumulátorových článků nuceni o kontrakty s automobilkami soutěžit snižováním ceny na minimum, výhled významně rostoucí poptávky, cen primárních surovin a potřeba kapitálu asijských výrobců pro navýšení výrobních kapacit předznamenává růst ceny této důležité součásti elektřinou poháněných vozidel. Například Audi je tohoto trendu již svědkem, když její dodavatel, LG Chem, navýšil cenu svých akumulátorových článků.

Tzv. bateriový nebo akumulátorový článek je základem bateriových modulů skládaných do bateriových systémů pro elektřinou poháněná vozidla, stacionární bateriové instalace a obecně všech Li-Ion bateriových aplikací. Zdroj: CATL

Rozmach elektromobility závislý na dodávkách z Asie

Ačkoliv se o výrobu vlastních akumulátorových článků mnohé evropské společnosti pokoušely, nakonec nikdy nebyly schopny konkurovat cenám asijských výrobců. Masivní výroba článků a baterií v Evropě je aktuálně pouze vizí Evropské komise a některých automobilek a dodavatelů.

Automobilky jsou tak závislé na dodávkách z Číny, Japonska a Jižní Koreje, odkud pochází 90 % dodávek. Při současné poptávce museli asijští výrobci bateriových článků soutěžit cenami, aby získali smlouvy s automobilkami. S rostoucí poptávkou po elektrických vozidlech však získávají čím dál větší moc.

Malí dodavatelé se stali globálními korporacemi. 80 % trhu ovládá jen několik výrobců. Mezi zaběhlé značky, jako je Panasonic, LG Chem a Samsung SDI přicházejí agresivní rychle rostoucí výrobci jako SK Innovation z Koreje, ale také Lishen, BYD a především CATL z Číny. Bez nich by budoucí poptávka nemohla být uspokojena.

Výroba Lithium-Iontových akumulátorových článků dle jednotlivých výrobců. Zdroj: Avicenne Energy

Budoucí poptávka si vyžádá významné investice do výrobních kapacit

Na trhu s bateriemi se točí stovky miliard korun, je to však zároveň odvětví vysoce rizikové a extrémně volatilní.

„Výrobci bateriových článků se nyní ocitají v kritickém bodě. Poptávka je obrovská, ceny surovin, jako je kobalt a lithium, vystřelily vzhůru a konkurence roste,“ říká automobilový expert Wolfgang Bernhart z poradenské společnosti Roland Berger.

Během dvou let vzrostla cena lithia o 150 %, cena kobaltu dokonce o 300 %. Důvodem je vzrůstající poptávka po lithium-iontových bateriích. Zatímco v současnosti se ročně vyrobí baterie o celkové kapacitě 120 GWh, v roce 2025 by to dle odhadů Avicienne Energy mělo být již 520 GWh. Téměř 80 % těchto baterií zamíří do automobilového průmyslu.

Celosvětový prodej Li-Ion baterií. Zdroj: Avicenne Energy

Aby nyní výrobci udrželi krok s trhem, budou muset masivně zvýšit své výrobní kapacity – a učinit tak co nejrychleji. V příštích deseti letech si to podle Bernharda vyžádá investice ve výši 100 miliard eur. Ti, kteří nezainvestují nyní, v dlouhodobém horizontu nepřežijí. Výrobci akumulátorových článků však své marže v rámci konkurenčního boje osekali na dřeň. Aby mohly investovat, budou zákonitě muset zvýšit cenu svých produktů.

Smlouvy mezi výrobci akumulátorových článků a automobilkami jsou uzavírány v průměrné období tři až čtyři roky. Nové kontrakty tak lze očekávat již za jiné sumy, než které byly automobilky doposud zvyklé za bateriové články vynakládat.

„Aby se jejich baterie před třemi lety prodaly, výrobci udržovali ceny natolik nízké, že nevydělali žádné peníze,“ říká expert na baterii Christophe Pillot, ředitel společnosti Avicenne Energy v Paříži.

Korejský Samsung SDI měl v roce 2016 obrat ve výši čtyř miliard eur, zaznamenal však ztrátu přesahující 700 milionů eur. Teprve v loňském roce se společnost přehoupla do černých čísel, při obratu pět miliard eur dosáhla provozního zisku téměř 90 milionů eur.

Ačkoliv výrobci akumulátorových článků generují významné peněžní toky, musí téměř vše znovu investovat, uvádí Bernhard. Samsung SDI investoval v roce 2017 více než 720 milionů eur. Podle výpočtů společnosti Roland Berger by však tato částka měla v příštích letech vzrůst na 1-1,5 miliardy eur ročně. Teprve potom bude mít tento jihokorejský výrobce šanci přežít na trhu.

Rostoucí ceny pro zajištění kapitálu

Aby nyní producenti získali potřebný kapitál, zvyšují ceny svých bateriových článků – příkladem je LG Chem dodávající pro Audi. Tento trend pozorují i Bernhart a Pillot. Také automobilový průmysl, zdá se, vnímá riziko rostoucí závislosti.

Volkswagen minulý týden oznámil spolupráci s korejským výrobcem SK Innovation. Spolu mají vybudovat dvě továrny, jednu z nich v Německu. Wolfsburgská automobilka tím chce předejít riziku rostoucích cen bateriových článků.

Momentálně je po celém světě ve výstavbě okolo 40 velkých továren na výrobu lithium-iontových akumulátorových článků, téměř všechny v Asii. Většina nejrychleji se rozšiřujících společností pochází z Číny. Ty těží z podpory ve své domovské zemi.

Například každý, kdo chce prodávat elektromobily v Číně, musí používat bateriové články dodané jedním z čínských výrobců. To těmto výrobcům poskytuje obrovskou výhodu nad konkurencí. V rámci četných partnerství s čínskými výrobci automobilů dodávají čínské společnosti články například Daimleru a BMW. Největší čínský výrobce článků, Contemporary Amperex Technology (CATL), chce v roce 2022 v Německu vybudovat první továrnu na bateriové články.

Investice do primárních surovin

Jedním z důležitých aspektů pro zachování konkurenceschopných cen bateriových článků jsou investice do zajištění primárních surovin, jako je kobalt a lithium. CATL letos v březnu odkoupil 90% podíl v kanadském producentovi lithia NA Lithium. Dodávky kobaltu a lithia si však zajišťují i samotné automobilky, již před rokem jednali s producenty kobaltu VW a BMW. Tímto by mohly být alespoň částečně omezeny masivně kolísající ceny surovin pro výrobce.

„To je další způsob, jak uspořit na nákladech, dostat se do dodavatelského řetězce co nejdříve,“ říká expert Pillot.

Čína si také v rané fázi zajistila smlouvy o dodávkách kobaltu s Kongem, které má na svědomí přibližně dvě třetiny světové produkce této suroviny. Africká země vyprodukovala v roce 2016 66 000 tun. Druhý největší producent, Čína, oproti tomu vyprodukoval téměř devětkrát menší množství, 7 700 tun.

Potřeba primárních surovin pro dobíjecí baterie v následujících 10 letech dle předpovědí společnosti Avicenne Energy významně vzroste. Zdroj: Avicenne Energy

Úvodní fotografie: Výrobní závod společnosti CATL. Zdroj: CATL

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *