Domů
Legislativa ČR
Vláda odmítla novelu zákona, která by podpořila neúčinné elektrárny
Elektrárna Chvaletice, Seven. Autor: Martin Vonka

Vláda odmítla novelu zákona, která by podpořila neúčinné elektrárny

Vláda se na svém pondělním zasedání zabývala návrhem novely zákona o hospodaření s energií Ministerstva průmyslu a obchodu. Ministerstvo se novelou snaží zhojit nedostatky předchozí úpravy, které jí vytkla Evropská komise. Zároveň zavádí nová pravidla pro plnění povinnosti zajistit minimální energetickou účinnost při změně stavby výrobny elektřiny či tepla. Vláda ale tuto část novely nakonec přijala se změnami.

Právě druhou část novely kritizují ekologické organizace, ve společné tiskové právě se proti ní ohradili především Hnutí DUHA a Greenpeace. Trnem v oku jim byla změna ustanovení, které říká, že minimum pro energetickou účinnost bude nově povinno plnit pouze zařízení, jehož modernizace má za následek změnu instalovaného výkonu. Starší výrobny, či zařízení, kterým se přestavbou instalovaný výkon nezmění, by povinnost zajistit alespoň toto minimum neměly. Dle organizací tak ministerstvo de facto podporuje prodlužování životnosti uhelných elektráren s nízkoúčinnou výrobou, kterých by se ale dle platných koncepčních dokumentů mělo postupně zbavovat, a brání rozvoji obnovitelných zdrojů.

Proti evropským cílům i SEK

Ustanovení je údajně přímo v rozporu se Státní energetickou koncepcí i cíli, ke kterým je Česká republika vázána v rámci Evropské unie (zvýšit energetickou účinnost o 32,5 % do roku 2030 ve srovnání s rokem 1990). Státní energetická koncepce totiž předepisuje, že stát má znevýhodnit samostatnou výrobu elektřiny z hnědého uhlí v elektrárnách s obvyklou účinností 30 – 40 % a přednost ve využívání uhlí má dostat kombinovaná výroba elektřiny a tepla v teplárnách.

Novelou tak ministerstvo, dle ekologických organizací, jde přímo proti schválené koncepci. Ministerstvo průmyslu a obchodu přitom v minulosti samo deklarovalo, že pokud se bude spalovat uhlí, mělo by tomu být pouze s maximální účinností. Na novelu zákona reagovala i ekologická právní organizace Frank Bold.

„Ministerstvo průmyslu a obchodu je vázáno Státní energetickou koncepcí, je proto alarmující, že postupuje přesně opačným způsobem, než který tento strategický dokument vyžaduje.“ Laura Haiselová, právnička Frank Bold

Vláda nakonec kontroverzní ustanovení z novely vyškrtla a novelizační zákon poslala dál se změnami. Ekologické organizace tento krok přivítaly.

První část novely, kterou bylo reagováno na výtky Evropské komise, zavádí povinnosti zveřejňovat na dobře přístupném a viditelném místě průkaz energetické náročnosti budovy. Ten musí být vystaven v budovách, do kterých má přístup veřejnost. Tuto povinnost vyplývající z evropské legislativy dosud Česká republika aplikovala a vymáhala nedostatečně.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(18)
Dalibor
5. únor 2019, 13:15

Evropské komise, zavádí........povinnosti zveřejňovat na dobře přístupném a viditelném místě průkaz energetické náročnosti budovy. Ten musí být vystaven v budovách, do kterých má přístup veřejnost......

K čemu je tohle dobrý, a koho to bude při vstupu zajímat?

AB
5. únor 2019, 16:39

Třeba já se vždycky podívám na grafický vyjádření a kdo to zpracoval....ale jinak je to úplně o h***ě :-)

energetik
5. únor 2019, 18:45

Mne to zajímá.

Martin Hajek
5. únor 2019, 13:40

Vážená paní Vrbová, když už bez stopy vlastního myšlení opisujete informace zelených nevládek, tak se podívejte na www.hnutiduha.cz, kde najdete článek "Vláda zkazila malou domů pro Pavla Tykače" a laskavě to opište také. Víc od Vás nečekám, na víc nemáte, ale aspoň opisujte ty eko-weby. Děkuji.

Martin Voříšek
5. únor 2019, 15:13

Pane Hájku, pokud bude jediným sdělením Vašeho komentáře urážka autora, budeme takové komentáře v redakci mazat.

Pokud s článkem nesouhlasíte, prosím, uveďte k tomu věcné argumenty - takový příspěvek sám uvítám a věřím, že jej ocení i další diskutující.

Za web oEnergetice, MV

Vladimir Wagner
5. únor 2019, 16:43

Pane Voříšku, pan Hájek chtěl upozornit, že zatímco paní Vrbová sice píše, že ministerstvo navrhovalo vyjít vstříc uhelným elektrárnám, tak nepíše to, co všechny jí citované zelené zdroje zároveň říkají. A tedy, že vláda ministerstvu nevyšla vstříc a tuto část odmítla. Což je asi ta nejpodstatnější informace okolo této kauzy.

Martin Voříšek
5. únor 2019, 18:21

Pane Wagnere, nemám žádný problém s obsahovým doplněním nebo vyjádřením názoru k obsahu článku - jak jsem napsal, věcné přípomínky vítám.

Jde mi o osobní uražku autorky článku, taková urážka sem nepatří. Je myslím v zájmu nás všech, kteří web navštěvujeme, aby se v diskuzi pod článkem vedla rozumná diskuze a nemuseli jsme zde číst výpady proti tomu, kdo článek napsal.

Mám za to, že je p. Hájek rozumný člověk a že zvládne napsat slušný komentář. Pravidla nyní p. Hájek zná, budu rád, pokud je bude dodržovat.

MV.

Martin Hajek
5. únor 2019, 17:10

Pane Voříšku, sdělení jsou dvě:

1) Paní Vrbová systematicky degraduje úroveň tohoto serveru, když vyloženě opsané tiskové zprávy zelených nevládek vydává za svoje vlastní články a neuvádí jejich zdroje. To je podle mě nepřípustné a měli byste to urychleně řešit, protože takhle se prostě žurnalistika nedělá.

2) V tomto konkrétním případě paní autorka opsala tiskovou zprávu, která ovšem už mezi tím pozbyla platnosti a tedy tu šíří zcela nepravdivé informace. Že jsou ty informace nepravdivé se lze dočíst i na těch serverech nevládek, které paní Vrbová do písmene opisuje.

Takže máte o čem přemýšlet, já na Vašem místě bych se spaní Vrbovou rozloučil. Vašeho serveru si velmi vážím a oceňuji Vaší práci, právě proto mě mrzí, když ji někdo takto degraduje.

Martin Pácalt
5. únor 2019, 17:50

Dejme tomu, že článek nemá validní obsah, to nebudu nikomu potvrzovat ani vyvracet. Co mě ale zaráží , jak je Váš komentář na účet paní Voříškové, alespoň podle mého názoru, dost osobní. Proč někomu radíte, aby dal svému kolegovi padáka. Dotýká se snad "systematické degradování tohoto webu" vás osobně ve vaší práci? Neříkám, že s některými vašimi příspěvky nesouhlasím, naopak, , ale dost často sklouzáváte k osobním napadáním, resp. jsou vaše reakce hned z kraje věty jízlivé, jako kdyby jste si sem chodil hladit žáhu po náročném dni. Řešte si tedy personálie u vás v podniku a neraďte lidem mimo vaši kompetenci.

Martin Pácalt
5. únor 2019, 17:51

Oprava, paní Vrbové. panu Voříškovi se omlouvám :-)

Martin Hajek
5. únor 2019, 18:01

Dobrý den,

já paní Vrbovou vůbec neznám, není v tom nic osobního. Ale to, co tady dlouhodobě předvádí je hluboko pod úrovní tohoto serveru. Když chci znát názor zelených nevládek, tak se podívám na jejich web a přečtu si jejich tiskovou zprávu (dělám to mimochodem docela často). Že jí někdo pod svým jménem opíše a tváří se, že něco vytvořil, mi prostě přijde velmi pokleslé, přidaná hodnota je nula. To už je mnohem lepší sem dát rovnou odkaz na stránky Hnutí DUHA, ať si to každý přečte v originále. Teď se to ještě umocnilo tím, že ta informace je navíc úplně nepravdivá, protože vláda návrh ministerstva průmyslu v pondělí změnila. Tím pohár mojí trpělivosti prostě přetekl a omlouvám se Vám, panu Voříškovi a paní Vrbové, že jsem k dámě nebyl laskavější.

Martin Voříšek
5. únor 2019, 18:50

Ad. 1) Autorka se v textu několikrát odvolává jak na tiskovou zprávu, tak na organizace, které zprávu vydaly. To, že neuvadí zdroj, mi tedy nepřijde pravdivé.

Ad. 2) Tisk. zpráva ohledně změn, které nejsou zahrnuty v tomto článku, vyšla včera v 18:29. Tento článek byl publikován v 11:35, přitom byl psán během včerejšího dne cca mezi 14:00-15:00, tedy před vydáním aktualizované tiskové zprávy. To, že jsou v článku neaktuální informace, beru na sebe, nezaznamenal jsem je (vzhledem k tomu, že se jedná o prodlevu cca 17 hodin, prosím o shovívavost).

Článek bude doplněn ještě během dnešního dne tak, aby zohledňoval publikované informace k okamžiku své publikace.

Ad. doplnění: Díky za uznání, který pro web máte. S p. Vrbovou se dle vašeho doporuční loučit nebudu. Jak jsem avizoval v prvním příspěvku, budeme se loučit pouze s Vašimi komentáři, které budou obsahovat osobní útoky na adresu autora.

Díky za pochopení, MV.

Martin Hajek
5. únor 2019, 19:19

Musím se omluvit, že tu tiskovou zprávu v úvodu paní Vrbová zmínila jsem přehlédl. Nicméně ta tisková zpráva Hnutí DUHA je z 31. ledna v 9:15. Nezlobte se, ale opravdu nevidím žádný smysl v tom, opisovat tiskové zprávy nevládek (ani kohokoliv jiného) a to ještě navíc 4 dni po jejich vydání. Tak tam dejte rovnou tu tiskovou zprávu a je to OK, nebo k ní dejte nějaké jiné názory (ministerstva, Tykače atd.), nebo hlubší analýzu, co opravdu je v tom zákonu napsané. Pak by to mělo smysl. Tohle smysl nemá a jenom si nabíháte.

energetik
5. únor 2019, 19:49

Pane Hájku máte pravdu, to co je v článku už naštěstí neplatí. Hnutí DUHA a Greenpeace nás zase zachránili a upozornili na tu chystanou drzost a darebnost.

Ale je dobré že ten článek tu je, alespoň máme představu jak to MPO chodí a jakých podrazů tam jsou schopni.

Takže by se to nemělo tutlat, ale naopak ještě více zveřejňovat.

Martin Hajek
5. únor 2019, 20:11

Já si o té "záchraně", stejně jako o reálné podstatě tohoto "problému" myslím přirozeně svoje i proto, že jsem na rozdíl od Vás tu novelu zákona četl, ale to vůbec nebylo podstatou sporu. Hnutí DUHA i Greenpeace mají právo se vyjadřovat (a mýlit) a nikdo nechtěl nic tutlat. Jenom nevidím žádnou přidanou hodnotu v tom, aby někdo opisoval jejich tiskové zprávy. Nemám nic proti, aby tu byla ta původní zpráva (případně trochu krácená protože je tam zpravidla milion vysvětlivek). A nebo tedy nějaká činnost autora, který buď tvrzení sám ověří, sežene na ně nějaký další názor atd., prostě vytvoří nějakou přidanou hodnotu proti původní tiskové zprávě.

Milan Vaněček
5. únor 2019, 22:46

Článek i diskuse pod ním pěkně ilustrovaly dvě věci: jak MPO či jiný úřad dovede vkládat do návrhů zákonů (řečeno slušně) "kazítka", je dobré že to ve vládě neprošlo. A že na takové lobystické triky by se mělo upozorňovat ne jednou, ale mnohokrát a opakovaně.

Petr
6. únor 2019, 20:34

A reálně jde teda hlavně o to, že je Tykač línej si přistavit k elektrárnám, co budou potřebovat rekonstrukci, skleník nebo ubytovnu :)

Petr
6. únor 2019, 20:44

Případně mě ještě napadlo něco s vodou buť Aquapark nebo vytápěný chovný rybník na kukuřičné kapry.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se