Miliardy ze sociálního klimatického fondu by evropské domácnosti mohly začít čerpat o rok dříve
Sociální klimatický fond o hodnotě několik desítek miliard eur, který by měl podle Evropské komise podpořit při energetické transformaci domácnosti s nižšími příjmy, by se mohl otevřít dříve, než komise plánovala. Pro dřívější spuštění fondu se zřejmě vysloví Evropský parlament.
Transformace evropského hospodářství, zejména energetického sektoru, si vyžádá nemalá finanční prostředky. Rostoucí náklady na vytápění a dodávky energie již nyní trápí řadu evropských domácností. Evropská komise tak v loňském roce představila „sociální klimatický fond“, v rámci kterého by mělo být k dispozici přes 72 miliard eur.
Tyto finanční prostředky by měly evropským nízkopříjmovým domácnostem pomoci vypořádat se s vyššími náklady, které by mohlo přinést zejména zahrnutí dalších sektorů, například dopravy, do evropského systému obchodování s emisními povolenkami EU ETS.
Zatímco komise plánovala spustit fond v roce 2025, dle návrhu z pera poslanců Evropského parlamentu, který měla k dispozici k náhledu agentura Reuters, by první prostředky z fondu mohly být uvolňovány již v roce 2024. Návrh podle agentury rovněž počítá s navýšením příjmů z prodejů emisních povolenek, pokud by jejich cena nadále stoupala, což by mohlo znamenat navýšení celkového objemu dostupných prostředků.
„Zelená transformace by měla být dostupná každému, nejen pro ty, kteří si to mohou dovolit,“ uvedla europoslankyně Esther de Langeová, která je jedním z hlavních spoluautorů návrhu.
Z tohoto fondu by mohla být financována opatření pro snižování energetické náročnosti domů, vyplácena podpora na pořizování vozidel s elektrickým pohonem či školení techniků na instalaci fotovoltaických elektráren či nabíjecích stanic. Z fondu by rovněž mohla být vyplácena podpora spotřebitelům na pokrytí účtů za dodávku energie, avšak tato podpora by měla být omezena na dobu nejvýše 3 let.
Podle agentury Reuters návrh europoslanců obsahuje i další změny, například omezení podpory na nákup nízkoemisních vozidel na polovinu nejlevnějších modelů na trhu, což by podle zákonodárců rovněž mohlo pomoci rozvinout sekundární trh s ojetými vozidly.
„Fond by neměl být využíván k nákupu Tesel s tučnou cenovkou, ale spíš menší či středně velká auta pro běžné rodiny,“ uvedla Esther de Langeová.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se