Domů
Obnovitelné zdroje
Čína v květnu připojila k síti rekordní objem solárů, více než jakákoli jiná země za celý loňský rok
Ilustrační foto. Foto: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Čína v květnu připojila k síti rekordní objem solárů, více než jakákoli jiná země za celý loňský rok

Čína v minulém měsíci zprovoznila rekordní objem fotovoltaických elektráren (FVE), co se týče instalovaného výkonu – celkem se připojilo k síti 93 GW, jak informovala agentura Bloomberg. Měsíční přírůstek výkonu je opravdu úctyhodný a je dokonce vyšší, než kolik zvládla jakákoli jiná země za celý rok 2024 (nepočítaje samotnou Čínu). Rekord však není úplně náhodný, stojí za ním změna regulatoriky, které přiměla developery k urychlenému dokončování rozběhlých projektů.

Podle údajů Národní energetické agentury ČLR, na které se odkazuje Bloomberg, přidala Čína ve fotovoltaikách během května 93 GW nového výkonu, čímž překonala svůj vlastní rekord z prosince 2024. Ten činil 71 GW. Podle analytiků z BloombergNEF tak Čína během jednoho měsíce nainstalovala víc, než zvládla kterákoli jiná země za celý rok 2024. A to o parník.

V loňském roce byly zaznamenány tyto přírůstky instalovaného výkonu: Čína – 278 GW, USA – 38,3 GW, Indie – 24,5 GW, Brazílie – 15,2 GW, Německo – 15,1 GW. Lze si povšimnou, že součet přírůstků výkonu států na 2. až 6. místě odpovídá přibližně květnovému přírůstku Číny.

Dramatický nárůst nicméně není náhodný. Výstavba byla masivně urychlena kvůli nové vládní regulatorní politice, kdy k 1. červnu 2025 skončil dosavadní systém podpory v podobě garantovaných cen pro nově připojené elektrárny. Ty proto musí nyní hledat své uplatnění na trhu, což podstatně zvyšuje riziko pro investory i financující subjekty.

V jakém tempu bude solární expanze v Číně pokračovat, je otázkou. Jedno je ale jisté – zpomalí. Dle analytiků to pak může dále zasáhnout čínské výrobce panelů, kteří už déle než rok čelí nadbytku panelů na trhu (výrobních kapacit je totiž nadbytek), souvisejícím cenovým válkám a klesajícím maržím. Všechny hlavní společnosti v oboru měly skončit v prvním čtvrtletí roku ve ztrátě.

Pro Evropu to může značit příležitost v podobě nižších cen instalací. Výrazný pokles ceny vztažené na 1 instalovaný MW české společnosti potvrzují. Ani snížené ceny instalací ale nemusí být pro tuzemské investory dostatečné k tomu, aby projekty realizovali.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(35)
Pavel
25. červen 2025, 08:25

Mají kapitál, mají pozemky, mají zdroje, neřeší EIA a podobné p.......y. Moc dobře vědí, že aby ekonomicky obstáli v příští dekádě s nástupem AI, kdy spotřeba elektřiny půjde nahoru dramaticky teď je čas, kdy je potřeba co nejlevněji postavit co nejvíce zdrojů.

U nás děláme co? Diskuse, analýzy, studie, propočty a pak čumíme jak péro, kde je Čína dnes. A jestli vyhraje ANO tak budeme rádi, když zaplatíme úroky z dluhů.

Karel Valenta
25. červen 2025, 11:53

Musíme se u nás spokojit s málem. Mě třeba stačí podpis pod smlouvou o výstavbě JE o výkonu 2 GW.

Ta změna předpisů v Číně ohledně FVE znamená, že už elektřinu z FVE nemají ve špičkách kam dávat a akumulaci nemají.

josef zak
25. červen 2025, 12:08

Podpis pod smlouvou o vystavbe 2GW je moje nocni mura, protoze bych rad v CR zil i nadale ... a takovy podpis znamena, ze se v cr bude zit hur. Kazdy, kdo aspon elementarne chape risk management, vi, ze se ma sazkam na jednu kartu vyhnout.

Cina ma lepsi geograficke podminky pro FVE, tak toho hodne stavi - Tipuji, ze v Cine je mnohem vetsi spotreba behem leta nez behem zimy (tj. chlazeni >> topeni). V evrope je to s FVE trochu na levacku, ale aspon treba vymyslime reseni (sezonni ukladani tepla), ktere nebude z Ciny, protoze to v Cine vubec neresi.

Emil
25. červen 2025, 12:24

Není to sázka na jednu kartu, potřebujeme pokrýt mnohem víc než 2 GW, a nic jako "ze se v cr bude zit hur" to neznamená. V ČR by se žilo hůř kdybychom těch cca 12-14 GW pokrýt nedokázali.

josef zak
25. červen 2025, 15:32

Kdyz se ty jaderne 2GW skladaji ze 2 bloku, tak je to sazka presne na 2 karty. Kdyby ty jaderne 2GW byly slozeny z napr. 50 bloku, tak je to sazka na 50 karet.

Emil
25. červen 2025, 15:40

Česká energetika je složena z mnohem víc karet než z těchto dvou.

Miloslav Černý
25. červen 2025, 15:54

Ono šermovat kapacitou energetických zdrojů je zavádějící s paralelou s bývalým režimem. Výroba z těchto zdrojů musí být efektivně využita, aby mohla být sama životaschopná bez zničujících pro stát dotacemi, ať jsou v jakékoliv podobě. Na to je třeba se hlavně zaměřit a tou plánovaná dostavba moc jistoty nezadává, když se zdůrazňuje rovněž výstavba OZ spojených s akumulací. V tomto resortu se všechno tak rychle mění, že sázet na nové jádro v takové podobě jak je nám nyní předkládáno na 60 a více let výhodného ekonomického provozu od konce 30 let se dá srovnat s rizikovými sázkami.

Emil
25. červen 2025, 16:58

1) Akorát tu kapacitou energetických zdrojů nikdo nešermuje. Jestli jste to nepochopil, řeč byla o pokrytí zatížení a ne o kapacitě energetických zdrojů.

2) Takovou kritiku občasných zdrojů bych od vás cituji "Výroba z těchto zdrojů musí být efektivně využita, aby mohla být sama životaschopná bez zničujících pro stát dotacemi, ať jsou v jakékoliv podobě" nečekal.

3) "Srovnat s rizikovými sázkami" se dá spíš to vaše spoléhání se na to že se "všechno rychle změní".

Milan Horak
25. červen 2025, 12:30

Muzete specifikovat co to je hůř ? Ted máme 6 reaktoru a pokrýváme svoji spotřebu. Jak hůř se vám bude žít, když stare bloky v Dukovanech nahradíme novými?

josef zak
25. červen 2025, 15:23

Protoze existuje velmi realne riziko, ze cena za to bude prilis vysoka a diky tomu budou vyssi dane || vyssi zadluzeni || vyssi poplatek za elektrinu ala POZE || jine veci budou min kvalitni.

Emil
25. červen 2025, 15:29

Na to jste přišel jak, že "existuje velmi realne riziko, ze cena za to bude prilis vysoka"? A že existuje mnohem reálnější rizko když se nic stavět nebude jste si všiml?

Karel Valenta
25. červen 2025, 12:56

josef zak 25. červen 2025, 12:08

Díky levné výrobě z nynějších JE je nyní ČEZ odírán speciální daní. A nové JE budou po 30 létech splácení dalších 50 let opět dojnou krávou pro stát.

Podobně to s JE funguje ve Francii a Španělsku, jen v Německu udělali chybku a JE si zrušili.

Milan Vaněček
25. červen 2025, 14:08

Ono to bude opačně, stát (daňoví poplatníci) budou tou dojnou krávou.

Počítejte, chtějí ne 2GW, ale 12 GW (Emil). K tomu na hlídíní F-35 a nějaké ty Patrioty.

Emil
25. červen 2025, 14:14

Ne chtějí pokrýt ale potřebují pokrýt, Vaněčku. To je dost zásadní rozdíl.

Milan Vaněček
25. červen 2025, 14:35

Naštěstí, ano je v tom zásadní rozdíl. Přitom historicky jsme už těch 14 GW pokrývat dokázali. Umíme rušit elektrárny, nedokážeme levně stavět nové (a u jaderných to ani levně nejde).

Emil
25. červen 2025, 14:55

1) Když se provozovateli ty elektrárny nevyplatí provozovat, tak je celkem nevyhnutelně ruší. Jestli si představujete, že jejich provoz bude dotovat, tak se pletete.

2) U jaderných to samozřejmě levně jde. Je zajímavé, že tu neustále básníte o levných čínských panelech, ale před levnými čínské jadernými elektrárnami zavíráte oči.

josef zak
25. červen 2025, 15:21

jenze historie neimplikuje budoucnost. Treba v japonsku byla 30 let trvajici obdobi nuloveho rustu, temer nulove inflace. Tj. vse co tam postavili v poslednich 30 letech je hodne drahe. Ja vidim velke riziko v tom, ze se z JE stane koule u nohy zvlast, kdyz je velka pravdepodobnost, ze se cely projekt znacne prodrazi a bude dostavnen s velkym zpozdenim. Nic proti jadru, ale je to prilis drahy projekt, ktery bude fungovat az se dostavi kompletne.

Emil
25. červen 2025, 15:32

Tak znovu: jak jste přišel na "velkou pravdepodobnost, ze se cely projekt znacne prodrazi a bude dostavnen s velkym zpozdenim", když "historie neimplikuje budoucnost"?

Milan Vaněček
25. červen 2025, 15:41

Emile, a můžeme si objednat k dodání do 1 měsíce ty levné čínské jaderné elektrárny v kontejnerech do Rotterdamu? Asi ne, tak proč o tom píšete, když je to nesmysl?

A proč se provozovateli nevyplatí uhelné elektrárny? (ony se vyplatily, viz Křetínský) Protože musí platit extrémně drahé pokuty (povolenky). Jak prosté.

Emile, argumenty došly, že ano.

Emil
25. červen 2025, 16:54

1) Vaněčku, řeč nebyla o tom co si můžeme objednat k dodání do 1 měsíce, ale o vašem nepravdivém tvrzení "u jaderných to ani levně nejde".

2) Nejen že musí platit "pokuty", ale ještě musí ustupovat dotovaným obnovitelným zdrojům. Ať je důvod jakýkoliv, výsledek je stejný, nevyplatí se a proto se zavírají.

Jestli někomu došly argumenty, tak zjevně vám, když opět odvádíte řeč jinam.

Petr Hariprasad Hajič
30. červen 2025, 18:51

Čína za Leden–květen 2025 přidala 198 GW solární kapacity (utility + rooftop),

Leden–květen 2025: nově přidáno 46 GW větrné kapacity (onshore + offshore).

Guangming CCGT (plynově parní kombinovaný cyklus) byla zprovozněna v lednu 2025 v provincii Guangdong.

Zhangzhou jaderná elektrárna – první blok 1126 MW byl uveden do provozu 1. ledna 2025 (Hualong One reaktor)

I když to přepočítám kapacitním faktorem (kolik to skutečně asi vyrobí), tak nepoměr je pořád velký.

Čína vyrábí v OZE asi 34% elektrické energie, v JE asi 5% (4% ve 2024). Celkem už to bude kolem 40% nízkoemisní výroby elektrické energie.

Pavel Svoboda
25. červen 2025, 13:01

Tak v Číně rychle roste i akumulace. V Čína jsou úložiště 100 GW/200 GWh.

richie
28. červen 2025, 21:26

perfektne .. teda uz dokazu z bateriek zabezpecit takmer 7minut priemernej spotreby .. gratulujem

Petr Hariprasad Hajič
30. červen 2025, 12:42

No a co bychte chtěl? Cena baterií klesla a jejich výroba se zvýšila na přijatelnou hodnotu během několika posledních let. Mě naopak přijde 100GW výkonu, který může jejich siť BESS poskytovat po dobu až dvou hodin jako skvělá ukázka modeního přístupu k energetice a regulaci flexibility. Za pár let mohou mít v BESS klidně 1TW/TWh. Co máme my? LEX OZE II a III.

Pavel Svoboda
25. červen 2025, 09:37

Jen doplním o informaci, že v květnu tak celkový instalovaný výkon FVE v Číně překonal 1 TW.

Karel Valenta
25. červen 2025, 13:47

U nás by bylo ideální mít 4x větší kapacitu v bateriích než je instalovaný výkon FVE.

Převedeno na Čínu by to pak znamenalo mít 4 TWh akumulace, 200 GWh je nepatrných, ale neznám podmínky v Číně.

Milan Vaněček
25. červen 2025, 14:04

Čína bude mít mnohem více než 4 TWh akumulace. Cituji:

A 200MW/400MWh BESS project in China combining lithium-ion and sodium-ion batteries has been put into operation.

The project in Qiubei County, Wenshan Prefecture, Yunnan Province, has achieved ‘full capacity grid-connected operation’, technology provider HiNa Battery said yesterday (1 April).

The project combines 40MWh of sodium-ion batteries with the remainder lithium-ion and is the largest of its kind in China, the firm said, and therefore almost certainly the world. The firm also said it is the first 1-hour duration sodium-ion battery energy storage system (BESS) project, implying the lithium-ion portion of the site is a 160MW/360MWh, 2.25-hour system.

No a takové bateriové systémy Čína začne vyrábět jako Baťa cvičky...

Ve fotovoltaice to Číně trvalo méně než 15 let přejít od škály 1 GW na škálu 1 TW.

Tedy stejnou dobu jako se v EU se postaví 1 GW jaderná elektrárna.

Karel Valenta
25. červen 2025, 16:31

Máte pravdu, v Číně se nyní již nevyplatí stavět další "holé" OZE a budou muset řešit akumulaci. Za to u nás budeme stavět další bohatě dotované větrníky a cenu elektřiny vem čert, hlavně že vydělají "investoři".

Milan Vaněček
25. červen 2025, 12:43

Ano, Čína již nainstalovala více než 1 TW špičkového výkonu fotovoltaických elektráren, staví novu čínskou "solární zeď". Ale i zbytek světa je na tom dobře, už nainstaloval svůj jeden terawatt špičkového výkonu již dříve

a teď každý, Čína i zbytek světa uhání k 2 TW, 3 TW.....

pv-magazine.com/2025/06/23/china-hits-1-tw-solar-milestone

Čína nemá potíže s doplňováním výkonu VFE když je noc, má obrovský výkon v uhelných a vodních elektrárnách

a je světová špička v bateriových systémech pro energetiku.

Obrovská kapacita výroby fotovoltaických panelů a střídačů po celém světě (opět dominace Číny, ale i USA a Indie se snaží mít svoji výrobu FV panelů i střídačů na svém území a pod svojí kontrolou) způsobuje že ceny (těch standardních panelů) jdou dolů (ty špičkové se drží skoro na dvojnásobku).

Co to znamená pro ČR?

Domácnosti mohou mít "balkonovou fotovoltaiku" nebo "chalupářskou fotovoltaiku" bez dotace za neuvěřitelně levné ceny. Teď jde jen o to, prodávat spolehlivé sety "do it yourself", bez jakéhokoliv schvalování a povolování a máte tu nejlepší přípravu do současného světa rozbouřeného probíhajícími válkami...

Karel Valenta
25. červen 2025, 16:17

Milan Vaněček 25. červen 2025, 12:43

Pane Vaněček, podívejte se do článku : dotace na podporu FVE v Číně skončily, výrobci FV panelů jsou ve ztrátě. O žádné velké "uhánění" již nepůjde. Nyní kdo postaví FVE, bude muset postavit i akumulaci a být konkurenceschopný na trhu.

Karel Valenta
25. červen 2025, 16:23

Ty současné nárůsty FVE v Číně mi velmi připomínají náš FVE průšvih. Stihnout výstavbu, dokud platí výhodné podmínky.

Milan Vaněček
25. červen 2025, 18:24

Naopak, druhý terawatt fotovoltaiky bude mít Čína mnohem dříve než ten prvý. A i baterie nakonec budou v terawattové (a TWh) škále.

Čína umí investovat, aby věci byly čím dál tím levnější.

Karel Valenta
25. červen 2025, 16:26

Za to u nás se hroutíme a podniky nechtějí platit síťové poplatky :

"Strojírenské firmy varují před zhroucením českého průmyslu. Vyzvaly poslance, aby zasáhli do extrémních cen energií. Místopředsedovi Poslanecké sněmovny Karlu Havlíčkovi (ANO) dnes v Ostravě zástupci firem předali otevřenou výzvu s konkrétními návrhy. Chtějí například zavést systém úlev na platby za regulovanou složku ceny elektřiny pro velké průmyslové podniky s energeticky náročným, nepřetržitým provozem."

Jarda
25. červen 2025, 16:49

A co by platily méně podniky, o to více by pravděpodobně museli platit běžní občané.

Petr Vojvo
26. červen 2025, 04:50

Čína má dnes nadbytek zdrojů ee. A to staví xx jaderných bloků místo uhelek.

Potřebují zvýšit spotřebu především dopravu.

Nabíjení emobilů.

A pak např. Separace prvků vzácných zemin, kterých je globálně nedostatek a je to energeticky náročné.

V konečném dusledku díky levným energiím Čína bohatne a je nezávislá.

Soláry staví po celém světě od afriky po kazachstán a chce je propojovat přes hdvc vedení kontinentální linkou.

Levnou energii budou vyvážet klidně do perského zálivu.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se