Domů
Obnovitelné zdroje
V Německu proběhla další aukce pro solární a větrné elektrárny, soutěžené ceny stále neklesají
Zdroj: National Grid: Obnovitelné zdroje energie
Zdroj: National Grid

V Německu proběhla další aukce pro solární a větrné elektrárny, soutěžené ceny stále neklesají

Na začátku února v Německu proběhlo první letošní kolo samostatných aukcí, ve kterých podporu soutěží zvlášť developeři větrných a fotovoltaických elektráren. Po loňském roce, kdy se klesající trend z roku 2017 otočil, se vysoutěžené ceny nepodařilo snížit ani v prvním letošním kole.

V aukci na výstavbu větrných elektráren se v prvním kole letošního roku mohli zájemci o výstavbu větrných elektráren ucházet o celkem 700 MW výkonu, maximální nabízenou cenu německý síťový regulátor stanovil na 62 EUR/MWh.

Do aukce bylo nakonec přihlášeno pouze 72 projektů o celkovém výkonu 499 MW, tedy zhruba 70 % z vypsaného výkonu. Podporu nakonec obdrželo 67 projektů o výkonu 476 MW, z nichž 11 byly komunitní projekty. Nejvíce větrných elektráren by mělo vyrůst ve spolkových zemích Dolní Sasko a Braniborsko, tedy na severu země, kde již nyní stojí většina větrných elektráren.

„Opětovné nenaplnění 30 % objemu aukce sledujeme s obavami. Ve spolupráci s průmyslem a odpovědnými orgány musí být nalezeno řešení situace týkající se schvalování projektů,“ komentoval nedostatek projektů přihlášených do aukce Jochen Homann, prezident německého síťového regulátora.

Nedostatek projektů se opět podepsal na výši vysoutěžených cen

Podle dat německého regulátora se nabízené ceny pohybovaly v rozsahu od 52,4 do 62 EUR/MWh, jejich vážený průměr dosáhl 61,1 EUR/MWh, tedy téměř maximální možné ceny 62 EUR/MWh, se kterou se projekty do aukce mohly přihlásit.

Oproti poslednímu kolu z loňského roku, kdy vážený průměr vysoutěžených cen dosáhl 62,6 EUR/MWh, se tak jedná pouze o mírný pokles, který byl způsoben především snížením cenového stropu.

Ceny v případě solárních elektráren rostou i navzdory vysoké konkurenci

V tendru na výstavbu solárních elektráren regulátor nabídl celkem 175 MW výkonu. Do aukce developeři přihlásili 80 projektů o celkovém výkonu 465 MW, tedy více než 2,5násobek soutěženého objemu.

V aukci nakonec uspělo 24 elektráren o výkonu 178 MW, 21 z nich by mělo vyrůst na zemědělské půdě v Bavorsku. Podle regulátora tak bylo již v prvním kole vyčerpáno 70 % ročního limitu pro výstavbu solárních elektráren na zemědělské půdě v Bavorsku.

„Vysoká míra nabídek na zemědělské půdě v Bavorsku svědčí o nerovné konkurenceschopnosti oblastí pro výstavbu solárních elektráren,“ dodává Jochen Homann.

Vysoutěžené ceny se v případě solárních elektráren pohybovaly od 41,1 do 51,8 EUR/MWh, jejich vážený průměr dosáhl 48 EUR/MWh. Ve srovnání s posledním kolem samostatných aukcí, kdy cena dosáhla v průměru 46,9 EUR/MWh, se tak jedná o mírný nárůst.

Oproti poslední společné aukci pro solární a větrné elektrárny, kterou solární elektrárny zcela ovládly s cenou 52,7 EUR/MWh, jde o zhruba 10% pokles, nicméně poměr přihlášených projektů vůči celkovému soutěženému objemu byl ve společné aukci výrazně nižší.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(28)
Petr
17. únor 2019, 12:54

Vaněčkovy curvy asi začaly stávkovat nebo co :)

Milan Vaněček
17. únor 2019, 13:59

Vysoutěžené ceny fotovoltaiky pod 50 EUR/MWh, o tom se jaderníkům může jen snít. Cena fotovoltaiky po zrušení přirážky v EU a poklesu odbytu v Číně, kompensovaném několikanásobně vyšším zvýšením exportu z Číny je pod hodnotami z learning curve, takhle silné zlevnění panelů tu ještě nebylo. Ale panely jsou jen polovinou ceny u velkých instalací.????✌️

Jan Veselý
17. únor 2019, 16:50

Kdepak polovina kolego, už je to jen cca třetina.

energetik
17. únor 2019, 18:35

No to u nás, protože u nás stojí nejvíce stále větší byrokracie.

Milan Vaněček
17. únor 2019, 18:39

Ano, na jednu stranu to znamená že více peněz (2/3) zůstane doma a do Číny jde jen třetina, což je positivní, na druhou stranu bohužel to znamená že cena BoS (balance of system cost) a byrokratických barier (jejich překonání zvyšuje cenu) nejde tak rychle dolů jako cena panelů. Zde může pomoci unifikace (byrokratická i technická), u zatím dražší fotovoltaiky na střechách pak to že za cca 5-10 let už budou pokryvači dávat na střechu přímo fotovoltaickou krytinu a tím se sníží podstatně náklad o cenu dosavadní standardní střešní krytiny.

Pro stále levnější fotovoltaiku bude potřeba uzákonit povinnost (jako v Kalifornii) instalovat fotovoltaiku na všechny ty obrovské plochy (již zaplacené a komerčně využívané a zasíťované) jako jsou s rovnými střechami velkosklady, nákupní centra, tovární haly, ... a nejen na rodinné domy.

Ale stát se musí dobrovolně, na základě vůle voličů, jako třeba v USA (Kalifornii) rozhodnout že chce čistou a ne špinavou energetiku.

Martin Hajek
17. únor 2019, 18:58

A já myslel, pane Vaněčku, že ta fotovoltaika už bude brzy konkurenceschopná a každý si jí poběží instalovat, protože to bude VÝHODNÉ. A ono je potřeba zavést povinnost, no to se podívejme, na ten trh :-).

Emil
17. únor 2019, 20:33

Jsem zmaten. Já už střádám do prasátka, protože za pár let měl podle Vás přijít zlom v cenách fotovoltaiky, a ono bude potřeba na základě vůle voličů dobrovolně uzákonit povinnost ji instalovat? Ještě ke všemu u nás, kde má fotovoltaika tak báječnou pověst?

Martin Hajek
17. únor 2019, 18:56

Takže sny o dalším masivním zlevňování fotovoltaických elektráren jsou evidentně nesmysl, protože i kdyby klesla cena panelů o další třetinu, tak to na ceně elektrárny bude jen cca 11 %. Naopak zdražení práce, konstrukčních materiálů apod. může snížení ceny panelů vyrovnat. Naopak začnou brzy raketově růst náklady na integrace další fotovoltaiky do sítě, zejména pokud se i nadále bude masivně stavět hlavně v Bavorsku. Že by měli odborníci z IEA pravdu?

Milan Vaněček
17. únor 2019, 20:17

Pane Hájek, jako obvykle o fotovoltaice nemáte pravdu, Vaše tvrzení jsou vždy brzo vyvrácena. Tak

1) psal jste loni že cena panelů klesat nebude, že při poklesu podpory v Číně (od května 2018) nastane pokles rozvoje fotovoltaiky (hlavní tahoun poklesne). Opak je pravdou, pokles instalací v Číně o 9 GW byl více než kompensován větším čínským vývozem a celosvětové instalace v roce 2018 prvně překročily 100 GW. Exponenciální růst nekončí. A pokles cen panelů za poslední tři roky byl (super)rekordní-na jednu polovinu (i díky tomu rekordnímu poklesu panelů "BoS cost" nestačila klesnout tak rychle.

2) Odborníci z IEA se každoročně ve svých prognostických odhadech mýlí, už si z toho dělají na internetu legraci, pan Veselý zde ty grafy ukazoval

3) V oboru výroby panelů již došlo k pročištění výrobců na velké, prosperující, rostoucí, neustále zvyšujících robotizaci a vítězících nižší cenou a vyšší kvalitou, zbytek bankrotuje. Ale toto neproběhlo mezi realizátory velkých FVE, stále jich soutěží mnoho mezi sebou, nemají "pipeline" velkých projektů, jen občas něco realizují. Konkurence to nakonec pročistí, zvítězí nejsilnější, cena půjde dolů, žijeme v kapitalismu.

4) To o čem jsem psal funguje ve špičkovém kapitalismu (Kalifornie), v divokém či přeregulovaném ne. U nás se snažíme fotovoltaiku vyřadit regulací, spoustou omezení, jaderní a uhelní lobysté jsou téměř všemocní. V Kalifornii přijmou zákon podle přání voličů, a realizaci nechají na trhu (a propagandě, přece velké světové firmy si nemohou dovolit kupovat jinou než čistou energii, že ano?)

5) Pane Hájek, čekám na Vaše další předpovědi a komentáře, víte, fotovoltaika jede proto že se problémy nezametají pod koberec, ale řeší se vědecky, technicky, ekonomicky, neustále. To si arogantně neuvědomila jaderná energetika, bezpečnostní a cenové problémy zametala pod koberec, a proto je na tom tak jak je (světová produkce elektřiny z JE poklesla, jsou neustále dražší).

Martin Hajek
17. únor 2019, 20:46

Ad 1) Nevím, kde berete, že jsem psal, že cena panelů nebude klesat. Pokud máte zdroj k celkovým instalacím FVE 2018, tak sem s ním. V roce 2017 byl globální nárůst výkonu FVE 99 GW, takže pokud loni došlo k mírnému překročení 100 GW, tak je to ve skutečnosti konec exponenciálního růstu a začátek růstu lineárního. To je matika.

Ad 3) Myslel jsem, že umíte procenta. Z nich vyplývá, že další zlevňování panelů už nebude mít na cenu výkonu FVE zásadní dopad. Zbytek nemám potřebu komentovat, neb je to mimo téma.

Milan Vaněček
17. únor 2019, 22:03

Pane Hájek,

o exponenciálním růstu fotovoltaiky se nejlíp dočtete a dovzděláte na anglické wikipedii, dejte si tam Growth of photovoltaics. Je tam podrobný rozbor.

jen z ní zacituji z její ref.7:

"Jenny Chase, head of solar analysis at BNEF, commented: “2018 was certainly a difficult year for many solar manufacturers, and for developers in China. However, we estimate that global PV installations increased from 99GW in 2017 to approximately 109GW in 2018, as other countries took advantage of the technology’s fiercely improved competitiveness.”

Já samozřejmě mám předběžné hodnoty za 2018 z ledna ve své hlavě (104 GW), to ještě nabude až vše přesně spočítají (jako dopočítali těch Vašich 99 loňských z preliminary lednových 93 GW)

Jinak pro Vás: i BoS má svoji learning curve.

Vzpomínám si na francouzské demagogy z EDF na jedné fotovoltaické konferenci a na obdobu Vaší argumentace: že když cena panelů bude třeba nula, FVE bude stejně drahá protože průměrná cena půdy v okolí Paříže (už nevím kolik uváděli) je velmi drahá. Krásný argument vašeho typu, ALE, jednak si tu půdu nekupujete, jen pronajmete což je obrovský rozdíl a za rekultivaci třeba devastované krajiny v podkrušnohoří Vám ještě zaplatí, za půdu pod střechou jste už zaplatil, .... V Japonsku je cena půdy vysoká, ale v okolí Fukušimy je záporná a roste tam jedna FVE za druhou, atd atd

Nechte demagogie, rozhodne technický pokrok.

Martin Hajek
17. únor 2019, 23:02

Pane Vaněčku, u toho Vašeho zdroje vidím jednu matematickou záhadu, třeba mi jí budete schopen objasnit, cituji doslova:

1. According to provisional data from BloombergNEF (BNEF), global solar PV installations reached 109GW in 2018 as the cost of installing a megawatt of photovoltaic capacity fell 12%, which spurred markets outside China to increase installations.

2. BNEF noted that global investments in the solar sector had declined by 24% to US$130.8 billion in 2018, primarily due to a sharp decline in capital costs, which were driven by solar policy changes in China, under the 531 New Deal, creating surplus product supply.

Takže cena megawattu spadla o 12 %, investice klesly o 24 % a přidaná kapacita rostla meziročně o 10 %? Nechci si hrát na velkého matematika, ale tady něco nehraje :-)

Milan Vaněček
18. únor 2019, 04:02

Tak teď se ukázalo že nevíte co jsou to procenta. Česky jedno procento je jedna setina ze základu .... když je základ různý ..... žáku Hájku ????

Martin Hajek
18. únor 2019, 13:23

Pane Vaněčku, než začnete někoho dehonestovat, přemýšlejte. Měla by platit rovnice Měrné investice * Instalovaný výkon = Celková investice. Pochopitelně, že procenta jsou pokaždé z jiného základu, ale uvedená rovnice by měla platit jak pro rok 2017 (základ) tak pro rok 2018. Takže pokud máme zadány dvě veličiny, třetí z nich dopočteme trojčlenkou. Například pokud počítáme pokles měrné investice meziročně o 12 % a současně nárůst celkových instalací o 10 %, tak z toho lze dopočítat propad celkových investic o 3,2 % a nikoliv o 24 %, jak je udáno v článku.

Milan Vaněček
18. únor 2019, 13:43

Pane Hájek zamyslete se kriticky nad každou položkou Vaší rovnice. Je například evidentní že mezi instalovaným výkonem v daném roce a mezi investovanými penězi v daném roce je časový posun, i když stavíte FVE velmi rychle. Takže Vaše jednoduchá úvaha platit nemůže.

Michal Hušák
18. únor 2019, 08:37

Srovnani s jadernou elektrarnou je zde trochu demagogicke. Jaderna elektrarna jede na svuj konstrukcni vykon cca 80% casu. Vetrnik a solar tak 20% , kdo vi jestli . Takze nutnou pouzit opravny koeficient cca 4x ...

Trisa
17. únor 2019, 12:56

Vzhledem k rostoucím cenám elektřiny a předpokladu uzavření jaderných a uhelných elektráren v Evropě, asi není důvod jít na krev.

Petr
17. únor 2019, 13:24

Prdlačky. Prostě snižovat výrobní ceny dlouhodobě i při velkovýrobě není zas tak jednoduché, a pozemní větrníky už nejspíš i dosáhly hranice, kdy je u jejich nákupu hlavní inflace a ceny surovin.

A cena silové elektřiny je naopak v Německu příliš nízká, takže do čím dál více států světa se skutečně tržní cenou elektřiny se vyplatí dovážet větrníky a hlavně soláry víc i bez dotací, zvláště když je to teprve do 20% a nepoškozuje to síť.

Trisa
17. únor 2019, 14:14

V energetice stále platí, že provozovatelé i realizační firmy nemají soudnost z pohledu nároků na zisk resp. úsporu. Vzorem jsou velké energetické (často státní) společnosti. A mnohdy si sami lžou, jen aby čísla krásně vypadala. Masivní rozvoj obnovitelné energetiky a snižování energetické závislosti musí jít odspodu - spotřebitelé, živnostníci, firmy. Stát to za nikoho nevyřeší, jeho zájem je jinde. Prozatím. Důležitá je osvěta a zamyslet se, co od takové investice očekávám. Realizovat na rodinný dům FVE 2kWp 1f bez baterie je většinou nesmysl s nejasnou návratností. Ale protože tak moc nestojí, najde se hodně důvěřivých zákazníků.

Martin Hajek
17. únor 2019, 19:07

Takže shrnutí faktů: 1. V případě větrníků se staly aukce už jen trapným divadlem a jsou zcela neefektivní. Ve skutečnosti se uplatňuje stropní cena stanovená regulátorem. 2. Nedaří se připravit dostatek projektů a není žádný důvod si myslet, že se to brzy změní. 3. U slunečníků se pokles cen zastavil, respektive již mírně rostou, a to navzdory dalšímu výraznému snížení cen vlastních panelů, které podle jednoho odborníka tvoří již jen třetinu ceny celé elektrárny a tedy ani jejich výrazné zlevnění už dále cenu výrazně nesníží. Závěr: Ve skutečnosti je tedy tržní konkurenceschopnost slunečníků i větrníků nadále v nedohlednu, protože na trhu si samozřejmě s ohledem na náklady na odchylku a výrobu v nevhodné době ani zdaleka nesáhnou na průměrnou cenu baseloadu, se kterou jejich výrobní náklady mnozí hloupě porovnávají, ačkoliv trh říká něco úplně jiného. No a do budoucna začnou již brzy raketově růst náklady na integraci dalších elektráren s občasnou výrobou do sítí. Německý spotřebitel elektřiny aby si šel hodit mašli :-)

Martin Hajek
17. únor 2019, 19:13

Ještě jsem samozřejmě u slunečníků zapomněl doplnit, že průměrná velikost byla... tramtaradá… 7,4 MW (tedy takový drobeček na louce za humny:-)) a většina, tramtradá…. na zemědělské půdě. Gratulujeme Německým soudruhům k dalším úspěchům při budování zeleného socialismu.

Carlos
17. únor 2019, 21:43

To že se staví elektrárna o >7MW a na zemědělské půdě není zase takový problém. Záleží třeba na tom v jakém stavu je krajina kolem a v jakém samotná půda, dokonce bych si troufl tvrdit že velká FVE v zemědělské krajině může být ve finále i prospěšná.

P.S. za humny jsem prvně přečetl jako za humry.

Martin Hajek
17. únor 2019, 23:05

Pokud nikde poblíž nebydlíte, tak to určitě problém není. A čím, prosím Vás, je FVE v zemědělské krajině prospěšná? Zadržuje vodu? Podporuje biodiverzitu? :-)

Carlos
17. únor 2019, 23:55

Pane Hájku,

jsem z jižní Moravy a kolem asi 5 fotovoltaiky minimálně jednou měsíčně přes léto, loni i na podzim, jezdím na cyklovýlety, můžu Vám s klidem říct že proti chemické poušti v okolí to bývají zelené ostrovy. Nevím, možná mám štěstí a jezdím kolem FVE provozovatelů, kteří nepoužívají chemii ale jednou dvakrát za sezónu to projedou traktůrkem a posekají. Ano, je to mizerná biodiverzita, ale v chemické poušti okolí je to přímo ráj. Nehledě na to vzniká tam podobný povrch jako na louce, byť než se to úplně vzpamatuje, tak to potrvá, což také nemusí být z hlediska eroze k zahození.

FVE se asi kvůli odolnosti plevele a rozlohám ani nevyplatí stříkat proti plevelu, jak o tom mnozí mluví, protože plevele v blízkosti polí, vystavené opakovaně podkritické dávce, se tomu sajrajtu přizpůsobily a teď se šíří. Navíc stačí pár semen, déšť a je to zpátky všechno. Znám člověka co zkoušel v dlažbě s trávou bojovat postřikem, ale toho sajrajtu spotřeboval hektolitry a pořád dokola, nakonec skončil u toho že když to začíná být vidět to přejede křoviňákem se strunou a je klid, zhruba stejně jako když to stříkal, ale mnohem rychleji.

A asi bych měl přece jenom za domem raději 10 ha fotovoltaiky (no nejraději bych tam měl vodu), než povrchový důl, nebo fabriku, kdybych měl tedy ten dům a ne byt.

Martin Hajek
18. únor 2019, 01:19

Tak ještě že ty ostrovy zeleného života obehnané ostnatým drátem máme. Ale souhlasím s Vámi, že je to pořád lepší, než jiné produkty zeleného šílenství zvané řepka olejná a kukuřice. A pokud to srovnáme s devastačním potenciálem současného zemědělství a jeho spotřebou chemie a soustavným ničením půdy, tak vlastně ta FVE nemusí být takové zlo. Ale mě tedy ta zadrátovaná krajina vadí.

Milan Vaněček
17. únor 2019, 20:29

Takže shrnutí faktů:

1) V Německu se Siemens zbavil ztrátového businessu (Jaderné elektrárny, jen v Finům bude muset ještě zaplatit nějakou miliardu jako pokutu) a získal ziskový ve větrných elektrárnách.

2) V Německu už umí (ale ne zdaleka každý) stavět velké FVE (175 MW) BEZ DOTACÍ.

3) Ano, německý spotřebitel s českým platem by si mohl hodit mašli. Ale spíš si ji hodí český důchodce s českým důchodem.

Pane Hájek, řešte raději nastávající problémy tepláren, zametání problémů pod koberec se nevyplácí.

Martin Hajek
17. únor 2019, 21:17

Ad 2) Pane Vaněčku, poněkud předbíháte událostem EnBW oznámilo, že o vybudování FVE bez dotací uvažuje. Až to udělají, tak to bude fakt, zatím je to jen blábol.

Milan Vaněček
17. únor 2019, 22:30

Ve stylu Vaší argumentace i výrok že Flamanville3 bude dodávat elektřinu je blábol, ještě jí nedodává, "nepředbíhejme událostem, jak říkáte" (ale už je tam utopeno přes 10 miliard Eur).

Že Vás ty bláboly baví ????

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se