Rusko zprovoznilo první vlastní LNG tanker určený pro provoz v arktických podmínkách

Eduard Majling
24. prosinec 2025, 11:13
2 komentáře
rusko-zprovoznilo-prvni-vlastni-lng-tanker-urceny-pro-provoz-v-arktickych-podminkach

Ruský námořní přepravce Sovcomflot obdržel první tanker na převoz zkapalněného zemního plynu (LNG) určený pro provoz v arktických podmínkách, který byl vyroben v Rusku. Rusko má  na poli globálního trhu s LNG silné ambice, ty však v posledních letech narážejí na západní sankce, a to včetně oblasti přepravy LNG. Rusko se tak nyní musí spoléhat pouze na domácího výrobce plavidel Zvezda, jelikož ostatní dodavatelé tankerů objednávky zrušili kvůli hrozbě sankcí.

Rusko se v posledních letech snaží nahradit výpadek příjmů z prodeje zemního plynu do Evropy navýšením vývozu LNG. V tomto případě země nicméně naráží na nedostatek vhodných tankerů, které dokáží proplouvat v arktických vodách pokrytých tlustou vrstvou ledu. Nedostatek vhodných plavidel je jedním ze zásadních problémů pro LNG terminál Arctic LNG 2, který čelí západním sankcím. I přesto Rusko začalo v posledních měsících dodávat skrz tento terminál zkapalněný plyn do Číny.

Nyní má ruský provozovatel flotily tankerů Sovcomflot k dispozici první LNG tanker třídy Arc7 domácí výroby. Tyto specializované LNG tankery jsou navrženy pro provoz v arktických vodách, kdy dokáží prolamovat až dvoumetrovou vrstvu ledu. Tyto tankery jsou tak klíčové pro udržení celoročního provozu ruských LNG terminálů, které se nacházejí na severu země. Podle agentury Reuters by Sovcomflot měl od domácího výrobce Zvezda obdržet další dva tankery v příštím roce.

Podle ruské společnosti Novatek, která drží většinový podíl v terminálu Arctic LNG 2, by měla Zvezda dodat celkem 15 nových tankerů třídy Arc7. Celkově si společnost objednala 21 takových plavidel. Otázkou však zůstává, kteří další výrobci lodí mohou specializované tankery do Ruska dodat.

Dodávky tankerů narážejí na sankce

Ruské společnosti si v minulosti objednaly speciální tankery Arc7 i u zahraničních dodavatelů. Realizace těchto objednávek je však velmi nejistá. Již v roce 2022 jihokorejský výrobce lodí Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering zrušil objednávku na LNG tanker třídy Arc7, která byla zadána právě ruskou firmou Sovcomflot. Podle dodavatele bylo důvodem zrušení neprovedení platby.

Další tankery měla dodat korejská Hanwha Ocean, tři pro japonskou dopravní společnost Mitsui O.S.K. Lines a tři pro ruskou skupinu Sovcomflot, nicméně tato objednávka byla kvůli sankcím zrušena.

Loading...

Komentáře (2)

Lukáš24. prosinec 2025, 13:16

Otazka znie komu budu dodavat? Ceny su momentalne dost nizke a jediny zaujimavy odberatel je Cina , no s nimi je trochu ina cenotvorba, takze budu rusi radi ak zarobia aspon na naklady.

Richard Vacek24. prosinec 2025, 13:33

Jako obvykle klasický postup jak se západ připravuje o zákazníky, kteří následně vsadí na vlastní výrobu a k dřívějším dodavatelům se již nevrátí.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se

Načítám banner…