Domů
Plynárenství
Reuters: USA varovaly evropské firmy před sankcemi kvůli plynu

Reuters: USA varovaly evropské firmy před sankcemi kvůli plynu

Americké ministerstvo zahraničí tento měsíc varovalo evropské podniky, které podle něj pomáhají při výstavbě ruského plynovodu Nord Stream 2, že čelí hrozbě sankcí. S odvoláním na své zdroje o tom dnes informovala agentura Reuters. Končící administrativa prezidenta Donalda Trumpa podle zdrojů připravuje konečný soubor opatření proti projektu Nord Stream 2, který má po dně Baltského moře přivádět zemní plyn z Ruska do Německa.

„Snažíme se informovat podniky o riziku (sankcí) a vyzýváme je, aby se stáhly dřív, než bude pozdě,“ uvedl zdroj z americké vlády.

Ministerstvo zahraničí USA by podle něj mělo ve čtvrtek nebo v pátek zveřejnit zprávu o firmách, které podle něj pomáhají při realizaci projektu. Mezi tyto firmy podle zdroje patří například podniky, které poskytují pojištění nebo které pomáhají pokládat podmořské potrubí.

Od prosince po roční pauze pokračuje finální fáze dostavby plynovodu, který je hotový už z více než 90 procent. Projekt se předloni zastavil, když Spojené státy pohrozily sankcemi vůči podnikům spojeným s výstavbou plynovodu. Ruské ministerstvo zahraničí dnes podle agentury RIA uvedlo, že plynovod Nord Stream 2 bude dokončen i navzdory tlakům ze strany Spojených států.

Koncem roku 2019 se kvůli hrozbě amerických sankcí zastavily dokončovací práce na plynovodu u dánského ostrova Bornholm, odkud se stáhla dvě švýcarská plavidla, která potrubí pokládala. Ruský prezident Vladimir Putin už tehdy oznámil, že Rusko hodlá plynovod bez ohledu na sankce dokončit, a to nezávisle na zahraničních partnerech.

Trump předloni v prosinci podepsal zákon umožňující uvalit sankce na podniky spojené s výstavbou plynovodu. Důvodem byly podle něj obavy z nepřiměřeně rostoucího vlivu Ruska a energetické závislosti Evropy na ruských surovinách. Podle analytiků ale za rozhodnutím stála i snaha Spojených států prosadit se na evropském trhu se zemním plynem.

Projekt Nord Stream 2 vede ruská plynárenská společnost Gazprom, v níž má hlavní slovo stát. Zhruba polovinu financí poskytly německé firmy Uniper a Wintershall, britsko-nizozemská společnost Shell, dále rakouská OMV a také francouzská Engie.

Plynovod v délce zhruba 1200 kilometrů má do Evropy transportovat 55 miliard metrů krychlových zemního plynu ročně. Plyn z projektu Nord Stream 2 má využívat i Česká republika, která se na něj napojí prostřednictvím nového plynovodu Eugal.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(48)
Jirka Trn
13. leden 2021, 10:56

Lumpárna a vlastní nenažranost tzv. "spojenců a přátel", nic víc.

Miloslav Černý
13. leden 2021, 11:08

Dokud nenastanou demokratičtější procesy v Rusku, nemůže napětí polevit, i kdyby se na truc podařil dostavět. Takže vyhlídky do budoucna nijak zvlášť oslnivé. Doufám, že to v krajním případě (neprovozování) dokážou zabezpečit pro možný následný provoz.

Jirka Trn
13. leden 2021, 12:09

I kdyby bylo Rusko ze zlata, tak dokud bude Eurosajuz vůči USA v submisivně lokajské pozici, budou americké lumpárny pokračovat.

Bizon
13. leden 2021, 20:32

Business je business, vždyť nemáme problém obchodovat s prakticky fašistickýma diktaturama Zálivu. A SSSR dodával plyn Německu celou studenou válku, spolehlivě přes veškeré jaderné a politické krize. Takže nevidím důvod proč by to nešlo teď. I přes politické napětí jsme v tomto přirození obchodní partneři, my máme prachy a technologie a potřebujeme energetické suroviny, oni mají energetické suroviny a potřebují prachy a technologie.

Richard Vacek
13. leden 2021, 11:29

Když to samé zkoušely na Turecko kvůli nákupu ruských zbraní, tak Turecko pohrozilo zavřením americké základny a byl klid.

Denis
13. leden 2021, 13:10

Spojené státy zavedly v prosinci 2020 sankce vůči tureckému ředitelství obranného průmyslu (SSB). Sankce mohou podle agentury Reuters poškodit tureckou ekonomiku. Podle agentury Bloomberg opatření brání SSB přijímat půjčky od mezinárodních finančních institucí a agentur včetně Exportní a importní banky USA.

Richard Vacek
13. leden 2021, 15:00

Aby se neřeklo. Ještě vůči 4 zaměstnancům. A S-400 si Turci už testují.

Bizon
13. leden 2021, 20:57

Uvidíme. Beztak tam byla nějaká zákulisní dohoda o které nemáme ani páru, Turci jsou "spojenec" kterého nelze ignorovat: politicky silní, mají páky na každého, 2. největší armáda v NATO...

Z projektu F-35 ale Turky fakt vyhodili i přesto že to způsobí problémy i spojencům. V Turecku se vyrábí část dílů a staví servisní centrum, oboje se musí přesunout jinam. To letadlo je ale stejně kontroverzní, relativně nákladné. Turci beztak chtějí vlastní mašinu jednak kvůli velmocenské ptákometrii, ale i kvůli nezávistlosi, aby je nemohl nikdo odstřihnout když budou zlobit:D

Denis
13. leden 2021, 13:04

Rusko je standardně surovinová ekonomika, silně závislá na vývozu právě surovin, popřípadě výrobků přímo z nich bez vyšší přidané hodnoty.

Jirka
18. leden 2021, 17:54

Další standardní surovinové ekonomiky jsou Norsko, Austrálie, nebo Kanada.

Tyhle země ale mají výhodu v tom, že tam 70 let nevládli pokrokáři milující povinnou slidaritu. Vládnou tam ale teď, takže se tam mají na co těšit.

A narozdíl od Norska Rusové místo toxických ryb z šíleně neekologických rybích farem lecos s přidanou hodnotou produkují. Pokud nevíte co, je to vaše ostuda.

Ted
13. leden 2021, 13:16

Neumím si představit větší drzost než tu, co nám ukazuje volek Trump. Doufám, že v tom Biden nebude pokračovat.

Hawkie
13. leden 2021, 20:07

Také si myslím, že toto je nekalá praktika v byznysu. A pro zaryté amerikanofily: jeden z jevů, který vnímám jako bezpečnostní riziko. Svět se mění...

Bizon
13. leden 2021, 21:19

Pochybuju, Trump byl vůči Rusku měkčí než dlouhodobý establishment, však ho obviňovali že je ruský agent... A zrovna Biden je daleko větší establishment bitch, i kdyby to nebyla dlouhodobá politika kterou prezident moc neovlivní.

A beztak je to už jen bezzubé gesto, takový směšný folklór. Němci nemůžou uhnout už proto aby dokázali že nejsou uplná kolonie/vazalové, ještě když je to skoro dostavené, plus to zlepší ceny plynu většině Evropy.

PetrV
13. leden 2021, 17:12

Pokud nenastanou demokratičtější procesy v usa, tak chytří lidé budou z usa utíkat.Je to semeniště špiclování...

Denis
13. leden 2021, 17:35

Od roku 2012 se počet Rusů, kteří se vystěhovali do zahraničí, zvýšil na 350 tisíc ročně. Většina nových emigrantů dnes míří do Spojených států, Německa, Kanady a Finska. Ze země odjíždí stále víc vysoce kvalifikovaných lidí. V blízké budoucnosti se to negativně projeví jak v ruském hospodářství, tak v politice.

Hawkie
13. leden 2021, 20:04

Sice bych řekl, že jsme na střízlivém populárně- odborném fóru, ale tohle je jev napříč celou východní Evropou, procentuálně třeba tuším Rumunsko, Bulharsko dopadají mnohem hůř. O Pobaltí, které přišlo tuším o čtvrtinu, možná i třetinu populace, ani nemluvím.

Myslím, že vystěhovalectví u Rusů do jisté míry může precipitovat i drsné klima, plus finanční podmínky ve vyspělých zemích. To je patrné i u nás, koneckonců v mém oboru je to hodně patrné.

Bizon
13. leden 2021, 20:41

Naši doktoři odchází do Německa, Ukrajinští doktoři odchází k nám, odliv mozků je problém (nejen) celé východní Evropy. Přesně jak píše Hawkie, Rumunsko, Bulharsko a pobaltí ztrácí brutální podíl hlavně vzdělaných lidí, zdravotnictví a některé technické obory tam mají problémy už teď.

Denis
13. leden 2021, 22:14

Z Ruska odchází na Západ ročně stovky tisíc lidí. Dokáže si někdo představit, že by to bylo obráceně? Nepředstavitelné.

energetik II
13. leden 2021, 22:27

Je to jednoduché, do Ruska zase míří ročně stovky tisíc Kirgizů, Uzbeků, Kazachů, Arménů, ... atd. Z Evropy mozky vycucávaly kdysi USA, nyní mozky z Ruska vycucává Evropa, Rusko zase vycucává Asii, ... co je na tom zvláštního. Dnes dokonce komunistická Čína díky svému fenomenálnímu rozvoji krade "západní mozky", kteří se zasazují ve velkoměstech Východu. Inu, vývoj nezastavíš.

Hawkie
14. leden 2021, 12:07

...Odpověď je v punkové písni od inženýrů z VZ: stačí, když "prachama zachrastí na..." Myslím, že nesmrdí ani prachy od Saudů, emírů z Emirátů a dalších z našeho pohledu států s totalitní přítomností - a kvalifikované lidi jsou schopni sehnat. Za sumu, za kterou u nás budete dlouho odpočívat.

Bizon
14. leden 2021, 14:45

Přesně tak! Dokud jsme spojenci Saudů tak nemáme ŽÁDNÉ právo komukoliv vyčítat diktaturu, zabíjení odpůrců režimu, nebo genocidu.

Carlos
14. leden 2021, 15:16

Pletete se. Neskutečně se, Bizone, pletete. Politika je zvláštní, ale prostě to co říkáte pravda není. To že teď z rozumu má západ dva polodiktátorské spojence neznamená že nesmí ty věci vytýkat jiným.

Bizon
14. leden 2021, 16:35

Možná se pletu, politika je svinstvo, zajímám se o ni jen z nutnosti.. Ale za moji deziluzi může naše vlastní propagandička: buď mi neměli tvrdit že jsme ti morálně lepší, nebo jsme neměli intervenovat v cizích zemích, tolerovat genocigu a vyzbrojovat teroristy. Takto mi většina plivání na naše oponenty příjde napůl pokrytecká a napůl trapná. Nemám iluze o moralitě ostatních velkých hráčů, vím že politika byla vždycky všude svinstvo. Jen asi nejsu správná cílová skupina té naši občasné mediální masáže o hodných X a zlých Y, má to na mně spíš opačný efekt. Ještě když pak někdo straší propagandou těch zlých tak nevidím to nebezpečí, vždycky hodnotím čí propagandička je trapnější, upřímně jsem se už naučil ocenit dobrou propagandu.

Nejlepší PR ale fakt má současný zlý car ozbrojené benznínky, dejte si v Google, hledání fotek: jeho jméno a psi "dogs". Má spousty nádherných fotek se svojimi psy které dostal od premiéra Japonska a prezidenta/diktátora z nějakého prdelistánu.. To je útok přímo na emoce! Nechápu proč nemají západní politici skoro žádné fotky se svými psíky, to neurazí, zahraje na city, a zrovna u nás má čokly rád skoro každý, o to víc profařená příležitost. U nás to teda zrovna oligarcha používá, ten má až zbytečně dobrou PRopagandu, ten jeho PR mág Prc.al je prostě démon...=/

PetrV
14. leden 2021, 18:24

Bisone, trefa...:-)

Car ozbrojené benzínky potřebuje relaxovat, klidně se psem...:-)

Je to příjemnější, nežli ten odstupující šamšula na golfu, který své soupeře představuje jako golfový míček....:-).

Jinak olicharchobijec je ve vysoké politice už více než 25 let.

Bizon
14. leden 2021, 18:40

Jo, hlavně že je sranda:D Já jsu vůči Rusku neutrální, ale termín "ozbrojená benzinka na hranici kolapsu" je prostě nejlepší:D

A ty psy má fakt skvělé, obměkčilo to i moje skeptické srdce. Jasně že to je propaganda stunt, ale je vidět že jsou jeho, že to není narafičené jako třeba tenkrát náš velký šéf na běžkách:D

energetik II
13. leden 2021, 22:31

Malé odbočení ke špičkové technice. Čína dnes ve městě Chengdu ,zatím pomalu a jen na krátké dráze, rozjela svůj supervlak Maglev na magnetickém polštáři, který se bude po trati s cestujícími, pomocí magnetů, pohybovat cestovní rychlostí - 620 km/h !!! Takže blahopřání přátelům do Pekingu ! Fantazie.

Bizon
14. leden 2021, 14:52

Chengdu?! Stejně se jmenuje Čínská stíhačka 5. generace, Chengdu J-20, možná se tam vyrábí. Schopnosti pravděpodobně nemá uplně jako US mašiny, ale utopili v tom znatelně méně peněz (přes polovinu technologie F-35 ukradli hakceři=), a jejich rychlost vývoje je podobně vysoká jako rychlost toho Maglevu:D

Carlos
14. leden 2021, 15:17

Maglev je reálně odporně jednoduchá technologie, zejména pokud jde o inductrack, ale nikomu se do toho nechce moc lít peníze protože pro to není moc užití protože VRT a Letadla.

Bizon
14. leden 2021, 15:47

US mají s elektromagnetickým katapultem na nové třídě letadlovek (Ford) už docela dlouho trable, to je lineární motor jen bez levitace, měl být lépe řiditelný a tedy měkčí pro širší rozsah hmotností letadel, ale místo toho je tak tvrdý že snižuje životnost křídel o desítky procent navíc a některá letadla z něj zatím vůbec startovat nesmí.

Osobně myslím že problém je použití cyklokonvertoru na napájení, syntetizuje to střídavé napětí z jiných střídavých napětí a nemá žádné PWM, spíná to tyristorama, jemnou regulaci výkonu prostě neumí. Předpokládám že když to navrhovali tak nebyly tak silné měniče jako dnes?, nějaké IGBT by to dnes snad zvládly.

Taky mně dost překvapilo že elektrika na katapultáž není uložená v (super)kapacitorech ale kineticky, používají nějaké diskové alternátory jako setrvačníky.

pr
16. leden 2021, 09:56

Ona je otázka jakou elektromagnetickou kompatibilitu na letadlové lodi vyžadují a které prvky již mají certifikaci.......

Carlos
16. leden 2021, 12:36

Pokud to nemá regulaci výkonu, tak si o problémy koledují, jinak to bude roztahovat stíhačku a jinak bombardér.

Maglev je ale trochu něco jiného, sice je tam také možnost použít lineární motor, ale není to podmínkou! Lze použít jakýkoliv pohon který nevyžaduje fyzický kontakt s kolejnicí. Navíc Maglev může být poháněn tímto na principu motorů s vinutou kotvou které lze regulovat ze strany rotoru. Akorát se jedná o ztrátovou regulaci do odporů. Tato pak ovlivňuje sílu jakou na sebe kotva se statorem působí.

Bizon
16. leden 2021, 16:42

Lodě se navrhují hodně dopředu, a zrovna spínané zdroje za poslední 2 dekády pokročily šíleně, asi to nešlo uplně anticipovat. S elektromagnetickou kompatibilitou právě mají problémy u výtahů, taky s lineárními motory, to magnetické pole jim z toho leze ven a hrozí jak interference do elektroniky, tak detekce nepřítelem.

Víte že v PS jsu fanda rotujících hmot, ale tady jsem byl doslova v šoku že tam nejsou kondenzátory a pořádný měnič! Ty cyklo-konvertory se hodí na regulaci výkonu turbo-elektrického pohonu lodě, ale na katapult podle mně nemají jemnost. A setrvačníky zvolili dost možná proto, že ten cyklo-konvertor žere střídavý proud. Škoda že technické řešení té Čínské letadlovky asi nebude veřejné=(

Asynchronní motory s vinutou kotvou jsou dost zajímavé, nedávno jsem ani neznal, těch různých principů a topologií motorů je šíleně moc.

Bizon
16. leden 2021, 18:15

Sakra, na ten Indutrack jsem kouknul až teď, je to mazané jak prase! Jednoduché, robustní, efektivní. Máte pravdu že to je vlastně lineární asynchroní motor s vinutou kotvou. Zase jsem dneska nežil nadarmo.

PetrV
14. leden 2021, 18:37

Bisone, koukni na eng wiki. Je to jedno z nejstarších kulturních center číny. Ekonomické centrum a hlavně turistický cíl.

Rychlodráha na letiště super. Kdyby před 10 ti lety nenastoupil na letiště Praha tunelář dvořák (janouškův soused a Řebíčkův osobní bankéř), tak nám tam jezdí alespoň elektrická lokálka.

Takhle to soudruh vytunelova. Přitom jsou hotovy geologické vrty a spousta serepetiček.

Češi udělají jeden krok kupředu, dva dozadu a 1 krok kupředu.

Jsme kašpaři evropy.

Bizon
14. leden 2021, 18:46

Mně fascinuje Schenzen. Odtamtud je obrovský podíl veškeré světové elektroniky. Obyvatel má cca jako ČR, a já si to představuju tak že tam každý druhý umí pájet a programovat mikrokontroléry/Arduino:D Na Chendgu mrknu.

Jedny tunely razil Elon Musk, ale mám pocit že to není tak ekonomické jak prorokoval...

Evropa je celá šíleně nehomogenní, říkám nám "kontinent separatistů", my jako ČR asoň máme docela rozumné státní zadlužení, aspoň nějaké plus...

PetrV
14. leden 2021, 20:48

Ty tunely mají fungovat hlavně jako vedení VVN a pak V2G. Prostě zásobování elektřinou, přečerpávací elektrárna v centru města pomocí elektromobilů.

Proto by měli v Brně postavit severojižní koridor včetně VVN vedení. Blackouty v centru byly už před 30ti lety.

V centru Prahy také často nejezdí tramvaje.

Synergie je kouzlo energetiky. Kogenerace, trigenerace atd...

Nejzajímavější je kanál dunaj- odra- labe.

hejtman Vondrák umí umělou inteligenci, která mu to vysvětlí a je stejně proti. Prý je lepší VRT na Brno a vídeň.

Přitom každá přečerpávačka na plavebním je z hlediska ČEPS M5+ a -. Navíc bude vracet vodu z přehrady ratiboř pro potřeby ostravska je ten dar.

Stačí si přečíst 188 stránek ekologické studie.

Na to jsou ale ekologové a zelení komouši líní.

Mají prázdná hesla a to jim stačí.

Hlavně, že mají v beskydech výkrmny tetřevů, pardon na travném, kněhyni výkrmnu lišek.

Vše z greendealu.

Denis
13. leden 2021, 22:50

Imigrace do Ruska odliv mozků nevyrovnává. Lidí s vyšším vzděláním do Ruska přichází méně, než v 90. letech. Zatímco vysokou školu má 28 procent Rusů, mezi lidmi hledajícími novou příležitost v Rusku je to jen 13 až 17 procent. Dmitrij Medveděv "intelektuální export" označil za nepřípustnou věc. „Dneska vyvážíme ropu, plyn a bohužel i inteligenci. Avšak pokud za první dvě zmíněné věci dostáváme peníze do rozpočtu, inteligence z naší země mizí bezplatně a navždy.“

Bizon
13. leden 2021, 23:37

Když je to Rusko pouze ozbrojená benzinka na pokraji kolapsu, tak proč vám tak leží v žaludku?! Jiný kraj, jiný mrav, jak si vládnou je snad jejich věc. Buďte rád že jsou zaostalá exportní ekonomika, ten jejich export se nám zrovna docela hodí.

Na zbrojení dávají 14x méně než NATO, HDP mají podobný jako Itálie, jejich možnosti ublížit nám jsou minimální. A pokud máte pravdu tak za pár let zkolabují a bude pokoj. Co kdybychom se mezitím soustředili na naše problémy než hledat chyby všech ostatních?...

Jirka Trn
14. leden 2021, 07:52

Denis byl asi za mlada na vojně politruk a prováděl pravidelné politické školení mužstva PŠM.

No a dnes mu to asi chybí :))

Jan Veselý
14. leden 2021, 15:27

HDP mají sice jako Itálie, ale ambice veliké. Dlouhodobě navíc nepoměrně k HDP vydávají na armádu a jiné ozbrojené složky. Důsledek zbůhdarma prožraných peněz, které nikdo nereinvestoval do ekonomiky je patrný, třeba na tom HDP nebo na obludném vnitřním infrastrukturním dluhu.

Oni si Rusové moc dobře uvědomují, že ve standardní přetlačované, kde rozhoduje síla ekonomiky a populační zdroje nemají šanci. Jenže jak potom uspokojovat velmocenské ambice? Zbraně slabých - propaganda, guerilla, partyzáni, terorismus, rozvracení morálky soupeřů, hry tajných služeb, ...

Bizon
14. leden 2021, 16:59

To jako jo, ty zbraně sakra fungují. Gerily či partizáni s dobrou propagandou už několikrát odrazili/unavili vojensky nejmocnější armádu na světě, a kdyby k nám hypoteticky přišli okupanti tak bych asi neměl problém udělat pro zájemce batoh trhaviny. Čím jste slabší tím víc asymetricky musíte hrát, protože ani nemáte jinou možnost. Proto nechci ani zoufalou velmoc zahnanou do kouta, ani dominantní velmoc která si dovoluje až moc, chcu rozumnou rovnováhu s protiváhama. I my jako Evropa bychom se mohli víc projevit!, příjde mi že jsme mezinárodně trochu přizdisráči co především věčně schůzují a vydávají prohlášení o soft power.

Bizon
14. leden 2021, 18:33

Výdaje na zbrojení jako podíl HDP (podle SIPRI, 2019):

Čína 1.9%

Celý svět 2.2%

USA 3.4%

Rusko 3.9%

SA 8.0%

energetik II
14. leden 2021, 08:49

TO : Denis

Lidé se stěhují za lepšími penězi po celém světě, nikoli z důvodu ideologie. Proč asi náš MUDr.Pomahač z Ostravy se usadil v USA, kde dělá plastické operace ? Máme u nás totalitu, že musel odejít ? A tisíce takovýchto dalších. Litva, Lotyšsko, Estonsko získaly r. 1991 opět demokracii, svobodu, jsou v EU, jsou v NATU. Přesto se podívejte na jejich vylidňování za posledních 30 let. A to mají doma : svobodu, demokracii, EU, NATO,.... tento region ztratil 25 až 30 % obyvatel, navždy. Stejné s Bulharskem a Rumunskem, státy EU a NATO. Ano, v Rusku jsou mnohem nižší platy jak v USA, Anglii, Německu, Francii,.. a tak se schopní stěhují za těmi platy.

Hawkie
14. leden 2021, 11:57

Kamarád dělá na chirurgické klinice FN KV, před lety snad přes polovinu "full specialists" v krátkém čase odešlo do Británie na posty konzultantů za naprosto jiné peníze než mají u nás. Konkrétně, v roce 2005 byly nabídky blízké 200 tis liber/rok.

Kliniky "velkých oborů" s kompletním předatestačním programem mají výhodu v tom, že se ještě relativně snadno zalidní.

Nicméně náhrada cizinci (s výjimkou Slováků a části lidí z balkánských zemí) nestojí většinou za mnoho. Rusové bývají lepší než Ukrajinci.

PetrV
14. leden 2021, 18:42

Zato my máme hromadu VŠ absolventů filosofů, hnojáků ze suchdola a soukromých VŠ.

Sice umí velké lejno, ale mohou se honosit titulem obdobně jako někteří soudruzi z plzeňských práv. Naprostá devalvace školství.

Budeme čím dál větší blbečci.

Rusové umí jaderky, my umíme pindat v hospodě s absolventem fildy...

Bizon
14. leden 2021, 18:49

Mně lidi říkali že ekonomický obor na hnojárně v Suchdole je lepší(praktičtější) než VŠE! Ale je to bez záruky, mně zajímají jen technické obory.

PetrV
14. leden 2021, 20:51

Naučíš se tam usmívat a vstupovat do politických stran. Jako bývalý ředitel letiště praha dvořák- vystudoval hnojárnu a přes politiku tuneloval české zlaté vejce.

josef
18. leden 2021, 08:59

V Evropě neumí Rusové ani ty jaderky. Staví je v Číně, Turecku, Bělorusku, Bangladéši, kde je jaderný dozor podřízený vládnoucí věrchušce. Když ale narazí na evropské standardy ve Finsku nebo Maďarsku, jsou v pytli a mají zpoždění několik let proti původnímu plánu.

Rusko je Horní Volta s jadernými zbraněmi.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se