Domů
Přenos elektřiny
Eurelectric: Evropa musí dlouhodobě plánovat a investovat do rozvoje sítě
Přenosová soustava ČR. Zdroj: ČEPS
Zdroj: ČEPS

Eurelectric: Evropa musí dlouhodobě plánovat a investovat do rozvoje sítě

Evropská asociace výrobců elektřiny Eurelectric požaduje dlouhodobější plánování a reformu pravidel pro stanovování síťových poplatků s cílem financovat dlouhodobé investice do distribučních soustav. Ty mají do roku 2030 čítat 584 miliard eur, píše Euractiv. Eurelectric ve své zprávě představuje návrhy pro dlouhodobý a předvídavý rozvoj sítě.

Dnes je po celém světě připraveno k připojení k síti kolem 3 000 GW obnovitelných projektů. Rychlost jejich připojování ale není v souladu s rychlostí modernizace distribučních sítí. Pro přizpůsobení se rostoucímu přílivu obnovitelných zdrojů energie a elektrifikaci konečné spotřeby energie je  potřeba investovat do jejich dalšího rozšíření, modernizace a digitalizace.

Současně je potřeba přizpůsobit regulační rámce, které omezují investice provozovatelů distribučních soustav do sítě pouze na základě individuálních žádostí o připojení. Investice do sítě nesmí zaostávat v době, kdy Evropská unie požaduje, aby elektrifikace dosáhla 50 % konečné spotřeby energie do roku 2040. Tento přístup bude vyžadovat změnu zákonů a postojů.

"Národní regulační orgány musí začít myslet do budoucna a umožnit tak provozovatelům distribučních soustav proaktivně investovat do infrastruktury potřebné pro bezemisní síť. Náklady nečinnosti budou pro společnost mnohem vyšší než dočasné investice na vyšší úrovni, aby bylo zajištěno, že naše síť bude schopna poskytovat veškeré nezbytné služby společnosti v decarbonizované ekonomice," řekl generální tajemník Eurelectric Kristian Ruby.

Ruby zmínil zavedenou praxi vytváření tříletých plánů rozvoje sítě, kterou považuje za neefektivní vzhledem k tomu, že tento časový horizont není v souladu s dlouhodobějšími cíli.

Pro provozovatele distribučních soustav, kteří dodávají elektřinu lokálně k spotřebitelům a dalším koncovým uživatelům, je evropská energetická transformace obzvláště náročná. Očekává se, že rozmach elektromobility a tepelných čerpadel významně zvýší spotřebu elektřiny, což bude mít za následek, že distribuční soustavy se stanou úzkými hrdly, které zpomalí jejich rozšiřování.

„Musíme najít nové způsoby, jak podnítit tento dlouhodobý přístup,“ řekl Ruby a dodal, že prvním krokem by bylo větší sladění mezi dlouhodobými plány členských států, národními energetickými a klimatickými plány (NECP)  a plánováním distribučních sítí.

Potřebné změny v regulaci – síťové poplatky

Současné nastavení pravidel pro stanovování síťových poplatků v distribučních sítích vnímá Eurelectric jako překážku pro dlouhodobé investice. Tyto investice jsou regulovány kvůli jejich významnému dopadu na výši poplatků, které platí spotřebitelé. Regulační orgány se proto mohou zdráhat schvalovat investice do infrastruktury, která zpočátku nebude dostatečně využívána.

Právě tyto předpokládané investice, které počítají s nárůstem poptávky v budoucnu, jsou však nevyhnutné, byť budou v krátkodobém horizontu nedostatečně využívány.

Eurelectric proto vyzval evropského energetického regulátora ACER a národní regulární úřady k vytvoření nových vodítek, která odstraní regulační stropy a podpoří tak dlouhodobé investice. Ruby také vyzval k dodatečnému financování investic do sítě v příštím dlouhodobém rozpočtu EU.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(16)
Martin Prokš
26. březen 2024, 11:22

Dobrý den,

Jo jo, někdo to překopání a násobné posílení sítí kvůli Zhnilému Údělu zaplatit musí.

Mimochodem, blíží se velikonoce - za 6 dní. Zatím to vypadá na polojasno a slunečno od pátku. Vítr je naprosto ve hvězdách. Ale i kdyby jen to slunečno, bude chladno, panely budou mít vysokou účinnost a ... nikdo tu elektriku nebude chtít. Já vím, 6 dní dopředu je to takové lepší věštění z křišťálové koule.

Hele, nezrušíme nebo nešoupneme Velikonoce? Že by to byl jako klouzavý svátek ne podle křesťansko-měsíčního kalendáře, ale podle aktuální předpovědi počasí? Že by se Velký pátek-Velikonoce slavilo v deštivém bezvětrném období podle předpovědi počasí?

Heil Gréta!

K Zemi Hleď!

Kdo je John Galt?

Jirka Líska
26. březen 2024, 11:51

Ta případná situace vás bude nějak osobně omezovat, budete s tím mít osobně nějaké potíže a případně jaké?

Bude spousta lidí, co to využijí.

Elektřina bude levná, možná za mínus.

Je sranda, jak dokáže i po těch letech malá holka tolika lidem ležet v žaludku:-)

A přitom nemá a ani nikdy neměla žádnou legislativní moc.

A jestli se mohu zeptat, vy se nějak identifikujete s postavou Johna Galta (pokud se jedná o Atlasovu vzpouru)?

Martin Prokš
26. březen 2024, 12:22

Dobrý den,

Já se identifikuji sám se sebou. Ale není od věci mít i nějakou paměť a připomínat symboly a milníky.

- Malou autistku která nadávala všem a plácala nesmysly a světová jelita jí tleskala ve stoje. Byla to přeci živoucí vtělení dětské bohyně, obránkyně planety před upečením za živa, jeden z velikánů po boku Odina. Dneska se k ní nikdo nehlásí, ale je dobré ji připomínat.

- Skvělý film co si tak trochu z nadhledu dělá srandu - no problém je že ona to sranda moc není - z toho jak funguje náš svět. Podobně jako Vrtěti Psem.

- Nebo sice značně schematickou a nudnou knihu, fakt by tomu slušelo to zkrátit tak na 1/3, ale v základu ty myšlenky co ta kniha předkládá jsou správné, byť dotaženo do extrému je to naivní a také vadné, ale zase jinak. Co je ale hrozné, dnešní doba jako by tu knihu nevzala jako varování, ale jako příručku jak vše podělat a dostat nás na úroveň Kuby nebo Venezuely.

Třeba si něco z toho někdo přečte/koukne na to a zamyslí se. Nebo se alespoň pobaví.

A jestli se mě to osobně nějak dotýká (deformace energetického trhu, konkrétně elektroenergetického)? No to se dotýká všech co žijí v EU v modrní společnosti a jakýmkoli způsobem jsou na elektrické energii závislí. Mimo jiné i toto v konečném součtu prodražuje elektřinu, zne přispívá to k nekonkurenceschopnosti EU, ztrátě životní úrovně nás většiny co nejsme přisátí na dotační cecky, ale naopak ty vemena nedobrovolně musíme platit skrze daně a odvody.

Podlední dobou už nějak nemám sílu si brát servítky a mluvit slušně a s nadhledem když vidím kam to stále směřuje a kolik blbů ten stávající směr oslavuje...

Heil Gréta!

K Zemi Hleď!

Kdo je John Galt?

richie
26. březen 2024, 12:43

tiez som chcel odpovedat v podobnom duchu, ale lepsie by som to nezosumarizoval ..

Jirka Líska
26. březen 2024, 15:44

@Martin Prokš 26. březen 2024, 12:22

Ano, malá autistka, co upozorňovala na to, co cítila jako důležité.

Jestli ji někdo tleskal nebo ne, není její vina, ale těch dotyčných.

Ona sama nezměnila legislativu, ani směrnice ani nic podobného.

Ano, byla symbol a pro někoho je snazší svou frustraci házet na ni a ne na reálné "viníky".

Martin Prokš
26. březen 2024, 16:41

Dobrý den,

Umně překrucujete, podsouváte a odvádíte pozornost dále a dále, od tématu pryč.

Článek je o tom, že distribuční sítě pokud mají GreenDeal nárazy přenášet, tak potřebují velikou investici. Tato veliká investice by se při stávajících mantinelech max. přípustných cen za distribuci ale nezaplatila. Takže do toho reálně nikdo nejde. Takže říkají: jestli chcete s GreenDeal alespoň začít, tak povolte holení koncáků a navalte ty prachy!

K tomu jsem dodal ještě to, že aktuálně Velikonoce (nejen) tento problém zviditelní.

Takže máte něco k tématu?

Moje standardní rozloučení:

Heil Gréta!

K Zemi Hleď!

Ať žije Gaia!

Jirka Líska
27. březen 2024, 08:17

@Martin Prokš 26. březen 2024, 16:41

Dovolil jsem si napsal svůj pohled na váš pohrdavý odstavec o Grétě.

Prostě mě udivuje, že někomu leží tak v žaludku, že si ji dává do podpisu s "Heil".

Přitom nemá vůbec žádné pravomoce a za provedení změn mohou jiní.

A abych tedy úplně neodbíhal od tématu:-)

Energetika a geopolitika, která s tím úzce souvisí, se mění a nejen v Evropě, ano, stojí to peníze a ano, někdo to zaplatí a ano, někomu se to nelíbi.

Někdo to naopak chápe jako nutná opatření nebo v tom vidí i příležitosti.

A co se týká Velikonoc. Tak ČEPS to zvládne, běžný občan si samozřejmě ničeho nevšimne, protože vše bude fungovat normálně a novináři si určitě nějaký bombasticný titulek najdou.

Přeji hezký den.

richie
26. březen 2024, 12:52

ad Jirka Líska 26. březen 2024, 11:51

Elektřina bude levná, možná za mínus.

akurat levna ako a pre koho .. naviac tu levnou elektrinu niekto zaplatil, resp. prispievame vsetci v odvodoch/daniach/OZE poplatkoch a poplatkoch za prevadzku a regulaciu prenosovej siete .. Nemci za rok 2022 na to dali cez 4mld EUR, za 2023 to bude este viac (plus este ucty za dovoz EE, kedze boli po rokoch cistym dovozcom) - tak takto vyzera lacna elektrina

Petr prochaska
26. březen 2024, 14:30

Loni byl problém s Velikonoci v tom, že nevyšla předpověď a svítilo, i když mělo být zataženo. Stačí když vyjde předpověď a nebudou problémy.

Bob
26. březen 2024, 14:56

Jenže ještě loni bylo těch FVE podstatně méně. U nás i v okolních státech.

A co když ta předpověď nevyjde? Musíte být připraven i na tu horší možnost.

Kromě toho hodně svítí jen v poledne. V době večerní odběrové špičky už svítit nebude vůbec. Málo která elektrárna, (kromě plynové) ani paroplynová není schopná najet z 0 na 100% za 3-5 hodin.

Jirka Líska
26. březen 2024, 15:53

Při problémech, ma ČEPS nástroje jak FVE a VTE na dálku ovládat.

Pro velké mají dispečerské řízení, pro malé klidně jejich odpojení od sítě.

Na hranicích jsou PST transformátory proti přetokům.

Jirka Líska
26. březen 2024, 16:00

Omyl, paroplynová elektrárna může měnit výkon v řádu minut, proto se používá pro stabilizaci sítě.

Bob
26. březen 2024, 17:00

Paroplynová elektrárna může měnit výkon v určitém rozsahu poměrně rychle v jednotkách až desítkách minut (podle požadované změny).

Avšak najetí ze studena trvá většinou podstatně déle.

Příklad paroplynka Počerady 2*200 MW:

"V podzimních a zimních měsících bude zdroj k dispozici dispečerům elektrizační soustavy se schopností najetí do provozu za jeden den od zadání požadavku. V letním období bude zdroj zakonzervován buď dusíkem a čpavkovou vodou s hydrazinem, nebo vysoušeným vzduchem, v závislosti na požadované době najetí, která vzhledem k zvolenému typu konzervace bude možná za 1 až 3 dny."

Na Kladně postavili paroplynku speciálně pro špičkový provoz a ta startuje podstatně rychleji, je schopna za 15 minut, ale zase má výkon jen 43 MW. Švýcarská drahá technologie.

richie
26. březen 2024, 17:08

ad Jirka Líska 26. březen 2024, 16:00

tak tu uz je problem citat s porozumenim (alebo pokus o demagogiu) - vase reakcia:

Omyl, paroplynová elektrárna může měnit výkon v řádu minut, proto se používá pro stabilizaci sítě.

a reagujete na vyjadrenie:

Málo která elektrárna, (kromě plynové) ani paroplynová není schopná najet z 0 na 100% za 3-5 hodin.

.. stale nevidite rozdiel ?

svojim sposoboom su oba pravdive, ale oba hovoria o niecom inom - teda ako je to:

- NIE parpoplynova elektraren nie je schopna nabehnut v radu minut

- ANO parpoplynova elektraren je schopna v radu minut menit/upravovat svoj vykon

co sa tyka samotnej paroplynky, tak ta ma dany pracovny bod v ktorom (a okolo ktoreho) ma rozumnu efektivitu - pretoze je to skutocne ucinny zdroj .. a ano v istom obmedzenom rozsahu je mozne tento vykon podla potreby regulovat, ale mimo tento rozsah uz sa vyrazne meni ucinnost a celkova efektivita vyroby a aj cena

na riadenie siete a riesenie spickovych su tu plynove elektrarne, ktore ale maju ucinnost bezne pod 40%, ale reaguju rychlo (relativne, samozrejme baterky su rychlejsie)

Jirka Líska
27. březen 2024, 08:25

@Bob 26. březen 2024, 17:00

Ano, těch 0% jsem nevzal v potaz, máte pravdu, tam to nejsou minuty, omluva.

Martin Prokš
26. březen 2024, 11:22

Dobrý den,

Jo jo, někdo to překopání a násobné posílení sítí kvůli Zhnilému Údělu zaplatit musí.

Mimochodem, blíží se velikonoce - za 6 dní. Zatím to vypadá na polojasno a slunečno od pátku. Vítr je naprosto ve hvězdách. Ale i kdyby jen to slunečno, bude chladno, panely budou mít vysokou účinnost a ... nikdo tu elektriku nebude chtít. Já vím, 6 dní dopředu je to takové lepší věštění z křišťálové koule.

Hele, nezrušíme nebo nešoupneme Velikonoce? Že by to byl jako klouzavý svátek ne podle křesťansko-měsíčního kalendáře, ale podle aktuální předpovědi počasí? Že by se Velký pátek-Velikonoce slavilo v deštivém bezvětrném období podle předpovědi počasí?

Heil Gréta!

K Zemi Hleď!

Kdo je John Galt?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se