Fosilní paliva stále vládnou ve vytápění německých domácností, tepelná čerpadla dobývají novostavby

David Vobořil
1. listopad 2025, 12:56
14 komentářů
fosilni-paliva-stale-vladnou-ve-vytapeni-nemeckych-domacnosti-tepelna-cerpadla-dobyvaji-novostavby

Většina domácností v Německu topí fosilními palivy. Tepelná čerpadla však tvoří většinu topných systémů v novostavbách, ukazují údaje asociace energetického průmyslu BDEW. Dekarbonizace vytápění je jednou z největších překážek Německa na cestě ke klimatické neutralitě země.

Fosilní paliva nadále dominují trhu s vytápěním stávajících budov v Německu. V loňském roce bylo 43 milionů bytových jednotek v Německu vytápěno převážně plynem (56 %) a topnými oleji (17 %). Tepelná čerpadla jsou instalována přibližně ve 4 % domácností.

V případě nově dokončených domů v roce 2024 bylo téměř 70 % vybaveno tepelnými čerpadly a 15 % plynovými kotli. Počet nových domů připojených na dálkové vytápění se dlouhodobě drží okolo 8 %.

Čtvrtina nových bytů je napojena na dálkové vytápění, 46 % využívá tepelné čerpadlo a 21 % je vytápěno plynovými kotli. Podíl plynu na vytápění novostaveb navíc od roku 2016 stabilně klesá téměř výhradně na úkor tepelných čerpadel.

„Aby tento pozitivní trend pokračoval, potřebujeme nyní vhodné, stabilní a spolehlivé dotační programy, stejně jako jasné politické signály pro investice do moderních a účinných technologií vytápění,“ uvedla Kerstin Andreaeová, ředitelka BDEW.

Snížení emisí skleníkových plynů v odvětví vytápění je jednou z největších překážek na cestě Německa ke klimatické neutralitě, kterou si vláda klade za cíl dosáhnout do roku 2045. Pokrok v modernizaci stávajícího stavebního fondu je obzvláště pomalý.

Předchozí vláda přijala reformu zákona, která postupně ruší vytápění fosilními palivy v nových budovách a krok za krokem zavádí nové systémy vytápění ve stávajících budovách. Současná vláda oznámila zásadní revize zákona, což vyvolalo nejistotu v tomto odvětví.

Loading...

Komentáře (14)

Jiří Hrubý1. listopad 2025, 14:51

55% všech prodaných nových topných zdrojů v Německu v letošním roce jsou tepelná čerpadla a očekává se další růst. Německo staví dost VTE , aby pokryly nárůst spotřeby el. energie v zimě a ještě zbylo , pokud to nezastaví pak se jejich energetika za 10 let zcela změní. K nelibosti USA a dalších dodavatelů ropy a plynu.

Bob2. listopad 2025, 16:35

Jestli Němci staví dost VtE je otázka, poslední dobou se jim ta výstavba dost "zadrhává".

Spíše bychom se měli ptát, zda Němci mají na zimu dost elektřiny (z VtE), zvláště, když si odstaví i ten zbytek uhelných elektráren.

Níže máte odkaz na výrobu elektřiny v Německu za poslední měsíc:

oenergetice.cz/energostat/power/generation-online/germany/2025-10-02/2025-11-02

Tam vidíte, že i s uhlím nevyráběli 7.-9. 13. a hlavně 20. října dostatek elektřiny. Třeba 20. října byl deficit cca 40 GW a výroba v Německu nepokryla ani 50% jejich spotřeby. Dalších skoro 9 GW bylo uhlí. A to ještě zima ani nenastala zima.

Richard Vacek1. listopad 2025, 18:17

Jeden zimní blackout a Němci zmrznou, protože si z vymrzlého domu elektromobilem ani nedojedou za teplem.

Jiří Hrubý1. listopad 2025, 18:49

jednou jsem v zimě netopil 36 hodin a v domě jsem měl 18°C teplota mi klesla o 4°C. Za dalších 36 hodin by to bylo méně atd. V dobře izolovaných domech Vám teplota klesne max o 2°C / den a jak se dostane pod 15°C tak klesá už je málo a dejme tomu na 8-10°C pak se pokles zastaví, protože dům má tepelné zisky. Další aspektem je podlahovka kdo má klasickou podlahovku a dobře izolovaný dům pak mu tepelná pohoda v domě vydrží nejméně 3 dni po ukončení dodávek tepla. A posledním aspektem je FVE pokud je větší bude pokles teploty domě nižší , protože spotřebovaná elektřina se promění v teplo. Takže ono to není s tím vymrzáním tak horké jak si myslí majitelé kotlů.

Bob2. listopad 2025, 16:46

Tak ono nejde jen o topení, že. Co třeba průmysl, který se bude omezovat ještě před vytápěním bytů a domů?

Pokud bude velký nedostatek elektřiny, síť se zhroutí a pak nebudou ani ty vnitřní zisky. Kromě tepla tělesného. Zvláště, když bude na elektřinu vše.

Ani FVE Vám často nepomůže. Podívejte se na můj odkaz z energostatu, kolik vyrobily FVE od 19. 10. 13:00 do 21.10. 7:00. A s nadcházející zimou to bude nejméně do konce roku stále horší.

Jiří Hrubý1. listopad 2025, 21:30

Ještě pro zajímavost Německá společnost MVV Energie AG a Strabag Umwelttechnik GmbH plánují postavit průmyslové tepelné čerpadlo o výkonu 162 MW v uhelné elektrárně Grosskraftwerk Mannheim o výkonu 2,1 GW, která se nachází v Mannheimu v německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko.

Tepelné čerpadlo bude jako zdroj nízkopotenciálního tepla využívat vodu z řeky Rýn

Po dokončení bude tepelné čerpadlo největším systémem svého druhu na světě. Projekt v hodnotě 200 milionů eur (231,4 milionu dolarů) je financován z německého federálního programu financování efektivních topných sítí (BEW).

Zahájení stavebních prací je naplánováno na polovinu roku 2026."Očekává se, že systém zahájí komerční provoz v zimě 2028.

Slavomil Vinkler2. listopad 2025, 09:39

No to je divné. A není jednodušší odebírat teplo z cyklu té elektrárny?

No ale pokud ji chtějí zavřít, chladit řeku není dobrý nápad.

Jiří Hrubý2. listopad 2025, 11:27

Ta elektrárna je zdrojem u pro zásobování teplem , vodu pro chlazení používá z Rýna , takže na místo ní postaví to TČ a místo oteplování Rýnu ho budou ochlazovat. Patrně nějakou dobu pojede TČ spolu s nějakými bloky uhelné el. a patrně to bude jak píšete TČ bude využívat odpadní teplo z el. Jestli to takto bude fungovat rok dva nebo 5 let nevím v každém případě. Německo počítá s tím že část uhelných el. zůstane v rezervě , ale normálně vyrábět elektřinu nebudou. Nakonec když vidím rozvoj baterií a FVE v Německu je otázka jestli za několik let nedojde k tomu že uhelné el. pojednou pouze část roku. Nakonec i v ČR může být vývoj podobný je požádáno o 7,5GW výkonu v Akumulaci. Pokud bude skutečně realizováno , pak to značně omezí prostor pro špičkové zdroje v letním období , protože el. energie bude poledních hodinách přebytek.

Turbyho2. listopad 2025, 15:59

Ano, to se stat muze. Ale jen to dale bude zvysovat celkove naklady na vyrobu a tim cenu energie a distribuce. Protoze i kdyz ty elektrarny v lete ci kdyz zrovna bude foukat nepojedou (a je fuk jestli to budou uhelne ci plynove), stale pobezi nemale provozni naklady na tyto elektrarny v zaloze.

A zatim neexistuje a ani ve vyhledu 20 let nebude existovat v prumyslovem meritku zadna forma akumulace, ktera by toto dokazala nahradit. I kdyz zvysime oze o dalsich 1000% (coz opet dramaticky zvysi celkove naklady).

Jsme v zacarovane spirale kdy neustale zvysujeme celkove naklady na vyrobu a distribuci a neni z toho zatim zadna cesta ven.

Upadek evropske civilizace zacal uz pred lety (energie je krev civilizace) a stale jedeme z kopce dolu. A napravit skody uz nase generace nezvladne. Bude to trvat mnoho desetileti, tedy jestli se do toho vubec nekdy pustime.

Jiří Hrubý2. listopad 2025, 20:08

Nemůžete protahovat křivky trendů do nekonečna každá technologie má nějaké optimální nasazení. OZE taky přesto s Vámi nesouhlasím že neznáme formy akumulace , které by to nahradily - známe jsou to umělá paliva, vodík , čpavek, metan a další jsou drahé to je problém , ale podívejte se na Německo 64% výroby el. energie z OZE většinou větru. Vítr + Slunce + denní akumulace není tak špatná kombinace určitě s tím dosáhnete nějakých 70% podílu na výrobě el. energie. Zbytek voda , biomasa , odpady , fosilní paliva později (umělá paliva) ( Myslím v podmínkách Německa , které má moře silný vítr.) Asi největší problém EU je nízký podíl elektrifikace - tedy podílu el. energie na konečné spotřebě EU - 21 % , Čína 32% (2024) tedy Čína má o více než polovinu větší podíl elektrifikace než EU. To vede k lepší produktivitě práce. A oni pořád elektrifikují a tady to spíše stagnuje - zatím.

Antonín Mikeš3. listopad 2025, 09:42

"Německo 64% výroby el. energie z OZE většinou větru" a kolik procent je to ve spotřebě? Kolik % byl vývoz a dovoz? Pokud zavřeme všechny ostatní zdroje krom OZE v ČR budeme mít výrobu 100% OZE, ale klidně 85% spotřeby dovoz. Německo nemalou část OZE výroby vyváží protože pro ni v danou chvíli nemá uplatnění.

Turbyho3. listopad 2025, 15:02

Ja nic donekocna neprotahuji. Jen upozornuji, ze planovaci a investicni cyklus v energetice neni stejny jako palnovaci a investicni cyklus pri vyrobe parku v rohliku. A ze pokud dnes neni k dispozici prumyslove a cenove dostupna akumukacni technilogie tak nebude 100% do 20 let plosne nasazena i kdyby byla zazracne objevena zitra.

A vse co uvadite jsou jen neustale technicky i investicne selhavajici sny, kam stat neustale sype penize bez jedineho smysluplneho vysledku. Staci se podivat na stav s vodikem v nemecku. Tragedie kam se clovek podiva. A tak bych mohl pokracovat.

Baton David3. listopad 2025, 10:26

"tepelná čerpadla dobývají novostavby" není to zavádějící titulek? Pokud je legislativa nastavena tak že novostavba musí mít takovou a takovou izolaci a vytápěna pouze tepelným čerpadlem tak v tom žádné dobývání není vidět, to samé můžete napsat že v Česku fotovoltaiky dobývají novostavby, bez toho to také nezkolaudujete. Kolik % tepelných čerpadel je u nás?

Bob3. listopad 2025, 11:20

Přesně.

Něco se zakáže (v Německu výhledově plynové kotle) a něco přikáže (i u nás FVE brzo povinně na každé novostavbě, později i na každé rekonstrukci) a pak se to vydává za technický pokrok a úspěch technologie (třeba TČ).

A jak je to ve skutečnosti?

Dobře je to vidět na problémech s emisemi hybridních automobilů. Progresivisté počítali s tím, že majitelé budou poctivě nabíjet a většinou jezdit na "čistou" elektřinu (a ještě je otázka, nakolik je ta elektřina na nabíjení "čistá").

Jenže majitelé hybridů hlasovali "rukama" (nebo spíše "tankovací hadicí") a nějak raději jezdí na benzín. Protože mají výběr. A tak je potřeba "zahubit krtka", tedy vlastně hybridy, když majitelé nejsou dost "uvědomělí".

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se

Načítám banner…