Analytická firma InfluenceMap vydala zprávu, ve které zveřejňuje, že pět největších ropných společností dohromady utratí ročně sumu o velikosti asi 200 milionu dolarů, aby ovlivnily, či zablokovaly přijímání politik na ochranu klimatu. Činí tak jak klasickými lobbistickými technikami, tak čím dál tím častěji i cílenými kampaněmi například na sociálních sítích.

Mezi společnosti, které za anti-klimatické lobby vydají největší sumy, se zařadila britská BP, nizozemská Shell či americká ExxonMobil. Zpráva InfluenceMap odhaluje, že za tři roky od podepsání Pařížské klimatické dohody investovaly největší ropné firmy asi 1 miliardu USD do zpravodajství se zavádějícím obsahem a lobbování (zpráva mimo výše uvedené jmenuje i společnosti Chevron a Total).

InfluenceMap reagovala svou zprávou na skutečnost, že analýzy výdajů na anti-klimatické kampaně téměř neexistují, a vypracovala pro účely své zprávy metodiku, která analyzuje výroční zprávy, firemní výdaje, reklamy v médiích a na sociálních sítích včetně té, užité při loňských midterm amerických volbách.


Výdaje, které dle zprávy InfluenceMap, vydaly jednotlivé ropné společnosti na blokaci klimatických opatření a lobby. Zdroj: InfluenceMap

Například BP a Chevron investovaly velké částky do kampaně, která měla za následek odstranění uhlíkové daně v americkém státě Washington. Dle autora zprávy Edwarda Collinse je realitou, že velké ropné společnosti sice investují velké částky do marketingu, který má za cíl upozornit na jejich angažovanost v oblasti ochrany klimatu, přitom ale dále lobbují za zastavení účinných politik a podporují anti-klimatické kampaně.

Cílem zveřejnění zprávy má být mimo informování veřejnosti i ovlivnění rozhodování investorů. InfluenceMap zmiňuje například Norský penzijní fond. Ten totiž sice v minulosti oznámil plány o dezinvestování z ropných a plynových společností, nakonec bylo ale rozhodnuto o tom, že fond bude pouze požadovat, aby tyto společnosti investovaly do obnovitelných zdrojů a usilovaly o transformaci energetiky.

Zpráva je ke stažení zde.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *