Domů
Vodík
Vodíkové vlaky v Německu jako první na světě zahájily pravidelný provoz
Coradia iLint - vodíkový vlak. Alstom. Zdroj Alstom.com
Zdroj Alstom.com

Vodíkové vlaky v Německu jako první na světě zahájily pravidelný provoz

Flotila čtrnácti osobních vodíkových vlaků zahájila pravidelný provoz v Dolním Sasku jako náhrada za patnáct dieselových souprav. Vlaky od společnosti Alstom mají dojezd až 1000 kilometrů a ročně by měly ušetřit 1,6 milionu litrů nafty. Zkušební provoz probíhal již od konce roku 2018, nyní však dopravce jako první na světě nasadil vodíkové vlaky do komerčního provozu.

Německý vlakový dopravce, společnost EVB oznámila dosažení důležitého milníku v historii železnice. Na konci prázdnin jako první na světě zprovoznila flotilu vodíkových vlaků, které budou sloužit veřejnosti na trase Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude v Dolním Sasku. Provoz zatím zajišťuje 5 vodíkových souprav, do konce roku jich pak přibude dalších 9.

„Tento projekt je celosvětovým vzorem, je vynikajícím příkladem úspěšné transformace v Dolním Sasku. Jako země obnovitelných zdrojů energie nastavujeme milník na cestě ke klimatické neutralitě v odvětví dopravy. S velkým nasazením všichni umožnili, že pouhé čtyři roky po zahájení pilotního provozu mohou nyní na této trase pravidelně jezdit první vlaky s palivovými články na světě,“ řekl předseda vlády Dolního Saska, Stephan Weil.

Vodíkové vlaky Coradia iLint od společnosti Alstom mají dojezd 1000 kilometrů, díky čemuž mají daleko širší akční rádius než elektrické vlaky na baterie. V Dolním Sasku dosáhnou rychlosti až 120 km/h, jejich maximální rychlosti pak činí 140 Km/h. V pilotním provozu byly dvě vodíkové soupravy nasazovány od roku 2018 bez výrazných problémů.

„Bezemisní mobilita je jedním z nejdůležitějších cílů pro udržitelnou budoucnost a Alstom má jasnou ambici stát se světovým lídrem v oblasti alternativních pohonných systémů pro železnice. První vodíkový vlak na světě, Coradia iLint, demonstruje jasný závazek k zelené mobilitě v kombinaci s nejnovější technologií. Jsme velmi hrdí, že můžeme tuto technologii poprvé uvést do sériového provozu společně s našimi silnými partnery,“ uvedl Henri Poupart-Lafarge, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Alstom.

Projektu za více než 93 milionů EUR (zhruba 2,3 miliardy Kč) se kromě společnosti EVB účastnili státem vlastněný dopravce LNVG, výrobce kolejových souprav Alstom a společnost Linde.

Snižování emisí z dopravy

Náhrada celkem 15 dieselových vlaků podle výpočtů dopravce ušetří 1,6 milionů litrů nafty a 4 400 tun emisí CO2. Linde uvádí, že jeden kilogram vodíku odpovídá zhruba 4,5 litru nafty. Cílem společnosti je v budoucnu využívat jen takzvaného zeleného vodíku, vyrobeného za použití elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, díky čemuž bude úspora emisí CO2 ještě vyšší.

Německá vláda má za cíl do roku 2025 elektrifikovat 70 % železnic. Například LNVG v současné době hledá náhradu za celkem 126 dieselových jednotek. Na vodík jako alternativní palivo pro své vlaky se pak zaměřuje také národní dopravce Deutsche Bahn.

 „Základním požadavkem pro klimaticky neutrální mobilitu jsou bezuhlíkové technologie. To platí i pro železniční dopravu. Financováním první flotily vodíkových vlaků na světě, která zahajuje pravidelný provoz, spolková vláda podtrhuje svůj požadavek učinit z Německa průkopníka ve využívání klimaticky neutrálních technologií v osobní dopravě,“ dodal Stefan Wenzel, státní tajemník spolkového ministra hospodářství a ochrany klimatu.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(29)
Ivan Švančara
5. září 2022, 14:05

V texte je logicka chyba, citujem: “ Linde uvádí, že jeden kilogram vodíku odpovídá zhruba 4,5 litru nafty. Cílem společnosti je v budoucnu využívat jen takzvaného zeleného vodíku, vyrobeného za použití elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, díky čemuž bude úspora emisí CO2 ještě vyšší.”

Ako sa dokaze dosiahnut este vyssia uspora CO2? Pri povodnom vypocte bol ten nezeleny vodik specifikovany?

Zbyněk Poisl
5. září 2022, 14:07

Takže Německo dál urychluje změnu klimatu a ničení planety. Tleskám... Mají se čím chlubit!

Jiří Švarc
5. září 2022, 14:25

Nejdřív si vyhledejte článek na CleanTechnica s titulkem:

Only ~0.03% Of Hydrogen Is Really “Green Hydrogen”

a až pak prosím pište o nějaké ekologii, jinak je to stejná pitomost jako napsat, že jsem jel sám s benzínovým Hummerem z Prahy do Berlína a ušetřil jsem tím 20 litrů nafty oproti tomu, kdybych jel autobusem.

Ladislav Novák
5. září 2022, 15:53

Tady na webu nečekejte kvalitní informace, ale kopírovanou propagandu... :-/

Jan Kopecký
6. září 2022, 19:09

Bohužel máte plnou pravdu.

Milan Vaněček
5. září 2022, 14:33

Zase dva diskutující výše nemohou vydejchat, že vlaky na vodík jsou komerční realita. No a teď bude následovat 10 či 20 let až teprve bude ten veškerý vodík z přebytků větrných a solárních elektráren.

Technický pokrok nezastavíš, ale chce svůj čas, tlak různých aktivistů ho může zpomalit či zrychlit, ale nezastaví ho.

Jiří Švarc
5. září 2022, 14:45

Mýlíte se, nemohu vydejchat větu "cílem společnosti je v budoucnu(!) využívat jen takzvaného zeleného vodíku".

Fakt nevím, co za pokrok vidíte na desítkách let staré technologii výroby vodíku z plynu/ropy.

Až se zvýší výroba zeleného vodíku alespoň 1000x (tj. z 0,03 % na 30+ %), tak se sem se svými moudry vraťte.

hellokitty
5. září 2022, 15:57

tato vyroba sa zvysi az poklesnu ceny technologii vyrabajucich vodik bezemisne, to nastane az sa vodik zacne produkovat vo velkych objemoch co zlevni vyrobu

ten nabeh je vzdy pomaly a drahy, ziadna technologia sa nezjavila cez noc vyladena a bez chyb, ale keby sa nikdy nezaclo, tak dodnes stale sedime v jaskyni a opekame zvierata na ohni

richie
6. září 2022, 12:15

ano s tymto sa da suhlasit v podstate bez vyhrad .. problem je, ak takouto technologiou zacnu argumentovat v problematike nevzdelany aktivisti ako o uz teraz (masovo) dostupnom produkte a na zaklade toho bezhlavo tlacia na nezmyselne globalne nasadenie a naviac s podmienkou,podla moznosti, okamziteho odstavenia aktualnych funkcnych produktov/procesov...

nech to skusaju najprv v mensom ako pilot a po niekolkych rokoch mozu zhodnotit co a ako .. a nie tlacit na vsetkych naokolo, aby do toho isli bezhlavo s nasledkom celkovej ekonomickej katastrofy

Láďa
5. září 2022, 16:54

Tak není od věci vyzkoušet technologii v praxi předem a případně vychytat mouchy. Tedy být připraven.

Jiří Švarc
5. září 2022, 17:34

Nemám s tím problém a plně to podporuji. V tom případě bych ale čekal článek třetinové délky s vypuštěním všech pasážích o ekologii a ponechat pouze technické specifikace.

Zbyněk Poisl
5. září 2022, 19:52

To, že je něco komerční realita ještě neznamená, že je to chytré, ekologické, ekonomické a pod. Komerční realitou jsou i OZE a jsou to stejné nesmysly jako vodík. Kdybyste dával pozor ve škole v hodinách chemie a fyziky, pak byste to věděl. Takhle píšete něco o rozdejchávání. Lidstvo za posledních 100 let vlezlo do tolika slepých uliček, že je nejde ani spočítat. Tohle jsou jen další z nich. Jednou se možná naši potomci dočkají toho, že někdo řekne nahlas, že to byla chyba. Možná ale na to už nebude čas a lidstvo se stane minulostí!

Rejpal
5. září 2022, 20:51

Vlaky na vodík nejsou komerční realita , ale výplod zelené ideologie. Pokud má vodík GWP 33 a při skladování ho uteče 1/5 nejméně pak je 6,5x horší než CO2 a jeho prosazování oteplovači je další zelená idiocie protože přechod na vodík skleníkový efekt atmosféry nesníží alespoň ne v horizontu desítek let kdy se bude díky únikům kumulovat v atmosféře. Umělý zemní plyn metanol , čpavek , prostě něco co běžně neuniká to atmosféry to ano , vodík nikoli.

Galipoli
6. září 2022, 13:44

Vodík se kumulovat v atmosféře nebude. Pokud nezreahuje s ozónem, tak (díky své malé molekule) unikne do miziplanetárního prostoru, kde jej „odfoukne" sluneční vítr.

richie
6. září 2022, 12:09

Milan Vaněček 5. září 2022, 14:33

Zase dva diskutující výše nemohou vydejchat, že vlaky na vodík jsou komerční realita.

tak co sa tyka komercnej reailty:

The purchase is partially funded by the German government. “The federal government supports this investment in climate-friendly mobility by assuming 40 per cent of the additional vehicle costs incurred in comparison to diesel vehicles, as well as by providing proportional support for the hydrogen filling station,” said Enak Ferlemann, Parliamentary State Secretary of the German Ministry of Transport and Infrastructure.

teda +40% ceny + potrebna infrastruktura .. ano takto vyzera komercne konkurencieschopna technologia - asi ako lacne OZE

a to su len obstaravacie naklady, nenasiel som info, ako sa zmenia prevadzkove - predsa len skladnovanie H2 a obsluha infrastruktury bude asi narocnejsia ako pri nafte

No a teď bude následovat 10 či 20 let až teprve bude ten veškerý vodík z přebytků větrných a solárních elektráren.

tak za 10~20 rokov len zacne dosahovat paritu (co do objemu, teda ak vobec) zeleny vodik s modrym a sedym .. a uz vobec nie z prebytkov vyroby obcasnych zdrojov (ekonomika procesu)

paradoxne najekonomickejsie vychadza vyroba vodiku pomocou JE - stabilny a relativne lacny zdroj elektriny ako aj tepla - a to je jedno ci budeme riesit aktualne metody parmeho reformingu plynu, alebo aktualne prehypovanu elektrolyzu ..

ak by tu niekto chcel vytahovat nejake nerealne ceny, tak nech da komercne ceny pri vyrobe vo velkom, nie nejake vyfabulovane projekcie z grantovych projektov/vyskumov

Technický pokrok nezastavíš, ale chce svůj čas, tlak různých aktivistů ho může zpomalit či zrychlit, ale nezastaví ho

ano toto je pravda, tak ako tlaky roznych aktivistov (bez akehokolvek technickeho ci ekonomickeho backgroundu) su schopny prelobovat utlm JE, tak isto su chopny prelobovat aj nezmyselne masivne presadzovanie technologii bez ohladu na cenu ci ine dopady ..

Emil
6. září 2022, 13:13

V tomto článku chybí jedna informace: "Produkce vodíku, který je palivem, ale pro tuto konkrétní trať zatím bezemisní není. Použitý vodík je totiž klasifikován jako šedivý, protože vzniká výrobou ze zemního plynu."

ekolist. cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dolni-sasko-nasadilo-do-radneho-provozu-vodikove-vlaky-povazuje-to-za-milnik

Martin P
6. září 2022, 13:06

Nevíte co je s Carlosem?

Zbyněk Poisl
6. září 2022, 15:33

Vážený pane Vaněčku! Vaše zjevná agresivita nejspíš pramení nejen z neznalosti věci ale asi i z mládí. Jste idealista, který má daleko k reálné vědě a praxi. Kdyby existovala ideální fyzika a chemie, pak byste měl pravdu Vy. Jenže reálná fyzika se od té ideální dost liší. A to platí o přírodních vědách obecně. Vodík je totiž plyn s nejmenší molekulou jaká může vůbec existovat. Takže uvěznit ho do nějaké nádrže nebo zásobníku, případně transportovat nějakou infrastrukturou, je obecně problém, který je značně zatížený nemalými úniky! Jelikož je vodík oxidovatelný plyn, v atmosféře se slučuje nejen s volnými radikály ale i s kyslíkem a ozónem. Přitom všem se uvolňuje teplo, které ohřívá atmosféru a jako vedlejší účinek způsobuje vznik tzv. inverzí. Inverzní oblačnost funguje jako dokonalá deka a dál ohřívá planetu, protože znemožňuje vertikální proudění vzduchu a jeho ochlazování........ Totéž platí také například o metanu a ostatních oxidovatelných plynech. Celá problematika je mnohem složitější než se na první pohled zdá. Chápu, že nejste milovník přírodních věd a podobné myšlenkové pochody jsou Vám cizí. Pak se ovšem nesnažte někoho v těchto oborech poučovat. Zvlášť, pokud je to někdo, kdo je v přírodních vědách doma! :-)

Milan Vaněček
6. září 2022, 16:45

Díky za přednášku. Víte, zrovna s vodíkem jsme v mé laboratoři pracovali, bez něj diamantové či nanodiamantové vrstvy nevyrobíte (vyráběli jsme je pomocí PE CVD). Ale samozřejmě musíte vodík neustále hlídat (sensory) aby Vám neutekl (do budovy, do atmosféry, ....). Neunikl nám (to by byl průser).

Kdo umí, umí, kdo neumí, kecá a čumí.

Zbyněk Poisl
7. září 2022, 12:57

Tak také ohlídejte SF6, který škodí podnebí víc než CO2! Jak vidíte, opět je realita mimo původní představy. Zemní plyn má obrovské úniky z infrastruktury i z těžby a také škodí klimatu. Jsou to jen Vaše idealizované představy ale realita je zcela jiná. Chápu, že jste mi chtěl naznačit svoji kvalifikaci, ale pořád jste mimo mísu (realitu.)

Maly Jarda
5. září 2022, 17:02

Typická německá potěmkinova vesnice .. draze oddělit vodík od zemního plynu , draze ho transportovat, draze ho energeticky využívat v drahých vozidlech (vybavených drahými komplikovanými palivovými články (které obsahují platinu jako bonus) .. místo toho aby se s nulovými emiseni spálil v LPG/CNG vozidlech

.. aneb dejte Němci úkol

Maly Jarda
5. září 2022, 17:08

oprava : jen v CNG vozidlech ...kam by se případný zelený vodík dal přimíchávat až do 15 procentního podílu

(stejně jako do směsi pro paroplynové elektrárny místo drahého vyvíjení nových jen na vodík)

Láďa
5. září 2022, 18:31

Malý Jardo víš kolik nových věcí začínalo jako bláznivé sny? On i ten počítač na kterém píšeš byl bláznivý nápad že jednou bude v každé domácnosti. a ne jeden ve státě. Takových staromilců je plno ale pokrok se jim zastavit nepovedlo. Uvědom si že to jsou začátky a cena všech komponent s jejich rozšířením půjde dolů. Naštětí se skoro vždy ukázalo že nemáte pravdu. Celý život jsem pracoval s vodíkem a věřím tomu že má velké šance. Ale dá to práci.

Maly Jarda
5. září 2022, 19:16

To ale není o pokroku ale o zbytecnosti a ne-ekonomičnosti takové technologie ..je to drahé (místo elektrifikace tratí), neperspektivní (kolik by asi takové platinové vodíkové články stály kdyby se rozběhla masová celosvětová výroba)řešení problému .. který neexistuje

.. je to typický způsob myšlení aktivistů tj. ignorantů bez schopnosti systémové a kritické analýzy(většinou absolventů všelijakých bezcenných humanitních fakult které vystudovali tak že slepě papouškovali nějakého duševně chorého tzv.profesora, kterého škola našla někde v blázinci podle hesla že jen schizofrenik může něco takového učit)

Láďa
5. září 2022, 20:46

No hezky jsi se rozpovídal malý Jardo. Že bude v článcích drahá platina není vůbec jisté. Víš o tom že v prvních počítačích byly jen relátka a později elektronky?

Maly Jarda
5. září 2022, 22:15

Aha, takže další človíček který chce všechno sázet na technologii která ani neexistuje

.. gratulky, vyhrál jste intelektuální ekvivalent Darwinovy ceny

Jiří Švarc
5. září 2022, 20:45

Technologický pokrok je totiž směřování ke spotřebovávání menšího množství energie na identickou práci, ne naopak.

Je mnoho oblastí, kde má vodík velký potenciál, ale nebude to v tam, kde je již používané řešení efektivnější nežli teoretický potenciál vodíku daný jeho fyzikálními limity.

Láďa
5. září 2022, 22:57

Tak malému Jardovi který všemu rozumí, ještě nedošlo že pokrok v technice je hlavně o technologii. Tak teď už ho konečně chápu :-)

Omega
5. září 2022, 20:43

No tak Němci mají technologický demonstrátor, že něco takového je možné.

No a až to ekonomicky spočítají, tak zjistí, že mnohem levnější budou vlaky na baterie, ke kterým ve stanicích dají pantografovou dobíječku baterií.

Tím se tento technologický demonstrátor přesune na místo kam patří, to jest do technického muzea, k ostatním zajímavostem vývoje vlaků, jako je parní lokomotiva na přehřátou páru (používala se v dolech)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se