V Itálii a Německu budou během několika let jezdit nové vlaky poháněné vodíkem
Italská železniční společnost plánuje v roce 2023 uvést do provozu 6 vodíkových lokomotiv. Ty by měly být poháněny především modrým vodíkem, výhledově se nicméně zvažuje i vodík zelený. V Německu se spojily Deutsche Bahn a Siemes ve vývoji nové vodíkové lokomotivy. První testy vlaků by měly proběhnout v 2024. Informoval o tom portál Euractiv.
Šest lokomotiv na modrý vodík
Druhá největší železniční společnost v Itálii Ferrovie Nord Milano minulý týden oznámila, že objednala od francouzského výrobce Alstom 6 vlaků poháněných vodíkem. Do těchto 6 vlaků Ferrovie Nord Milano investovala 160 milionů eur. Vlaky mají být uvedeny do provozu v roce 2023. Na 100 km dlouhé trati mezi městy Brescia a Iseo nahradí aktuálně využívané dieselové lokomotivy.
Tyto vodíkové vlaky budou poháněny modrým vodíkem vyrobeným technologií parní reformace za využití zachytávání a uskladňování uhlíku. Vodíková plnící stanice pro vlaky má být dokončena ve stejném roce jako budou zprovozněny vlaky, tedy 2023. Finální podoba plánu je ovšem stále zkoumána. Firma totiž dodává, že by eventuálně mohla vyrábět i zelený vodík a případně dodávat palivo do autobusů, nebo vodík poskytovat dalším logistickým firmám.
V Německu bude vodík klíčový pro dekarbonizaci železnic
Regionální železniční firma provozuje dva vodíkové osobní vlaky od firmy Alstom v Dolním Sasku už od roku 2018. Deutsche Bahn ovšem v minulém týdnu oznámila spolupráci se společností Siemens za účelem vývoje vlastní vodíkové lokomotivy. Podle plánů by testy prvních vlaků měly začít v roce 2024. Vlak se bude nazývat Mireo Plus H a budou ho tvořit dva vozy, bude mít dojezd 600 km a maximální rychlost zhruba 150 km/h.
V Německu bylo doposud elektrifikováno zhruba 61 % železničních tras. V roce 2005 to přitom bylo 57 %. Tempo elektrifikace je tedy poměrně pomalé. Přestože vláda slíbila docílit do 2025 70% elektrifikace, obnovitelný vodík je dalším způsobem, jak přispět k dekarbonizaci lokomotiv na fosilní paliva.
Podle Siemens je v Evropě obrovský tržní potenciál. Podle společnosti bude během nadcházejících 10 až 15 let nutné nahradit 10 až 15 tisíc vlaků, z toho zhruba 3 tisíce jen v Německu. Siemens odhaduje, že jeden vlak bude stát mezi 5 až 10 miliony eur.
Úvodní fotografie: Vodíkový vlak Coradia iLint, zdroj: Alstom
Mohlo by vás zajímat:
Vodík je taková technologická výzva, že i když je jeho přeměna na zemní plyn dalším krokem zvyšujícím cenu, tak má smysl. Tedy pokud je nafta a vytěžený CNG vyloženě na blacklistu a elektřina je extrémně levná nebo spíš zdarma. Při používání nadbytků z divokých OZE má sice elektřina oficiálně i zápornou hodnotu, ale prakticky je drahá. Ideál je speciální jaderný reaktor co produkuje vodík např. termicky, jenže to řeší jen malou část problému - výrobu. To ostatní zůstává.
Zrovna krachující Itálie by za tyhle kraviny utrácet neměla. Životnost dieselových lokomotiv byla třeba 50 let. Životnost palivových článků, nádrží a elektroniky? Lol.
Je to klasické sosani dotací, jak u helmutů, tak u špaget.
Takže u nás to bude také. A brzy. Už by to meli vyrábět a technologie siemens. Stejně projekt dělají v praze na stodulkach čeští projektanti. Tratec cs, skoda transportation a další....a vláda. Je to zase dotovaný nesmysl, co je finančně pak výhodný...
Jen bacha na tunely. Tam vodík bouchnout, tak zelení zlodeji jsou vrazi.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se