Německý Bundesrat předminulý týden schválil zákon, který od roku 2021 zavede v zemi vlastní systém obchodování s emisemi. Systém zpoplatní emise CO2 pro společnosti působící v odvětví vytápění a dopravy a dále společnosti obchodující s palivy. Stejně jako v rámci evropského systému obchodování s emisemi (EU ETS) bude po emitentech požadován nákup adekvátního počtu povolenek. Odsouhlaseny byly i emisní cíle pro jednotlivá odvětví a navýšení daně pro leteckou přepravu. Zbylá opatření německého klimatického balíčku na svoji implementaci do legislativy zatím čekají.

V roce zavedení systému bude cena emitované tuny CO2 dosahovat 10 eur, což je méně než polovina současné ceny evropských emisních povolenek (EUA) s dodávkou v prosinci 2021, která cena se aktuálně pohybuje těsně nad hranicí 25 EUR/t CO2.

Do roku 2025 se však cena v německém systému zvýší na 35 EUR/t CO2 a od roku 2026 bude cena tvořena tržně s omezením minimální a maximální ceny. Celkové množství povolenek, které budou vydávány, pak bude splňovat požadavky německých a evropských cílů v oblasti klimatu.

Stanoveny byly i  emisní cíle pro jednotlivá odvětví

Německá spolková rada (Bundesrat) zároveň schválila nový zákon o ochraně klimatu, který stanoví cíl do roku 2030 snížit emise COo 55% oproti úrovni z roku 1990 a zároveň přidělí cíle každému sektoru.

V odvětví energetiky tak mají emise CO2 klesnout z 280 milionů tun v roce 2020 na 175 milionů tun v roce 2030 a v odvětví průmyslu potom ze 186 milionů tun na 140 milionů tun.

Odvětví dopravy má za cíl snížit emise ze 150 na 95 milionů tun, odvětví budov ze 118 na 70 milionů tun a zemědělství ze 70 na 58 milionů tun.

Bundesrat také odsouhlasil plány na zvýšení daně z letového provozu. Protože zákony byly již přijaty Německým spolkovým sněmem (Bundestag), vstoupí zákony v platnost po podpisu německého prezidenta a jejich zveřejnění v právním věstníku.

Další opatření na svou implementaci do legislativy ještě čekají

Ostatní části klimatického balíčku vlády kancléřky Angely Merkelové, o kterých bylo rozhodnuto v září, na svou implementaci do legislativy čekají.

Bundesrat vyzval ke zřízení tzv. Mediačního výboru s Bundestagem, který by projednával plánované daňové změny, jako jsou ty, které podporují modernizaci budov, zvyšují příspěvek na dojíždění a snižují DPH na vlakovou přepravu.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *