Německá vláda zkoumá zavedení uhlíkové daně jako prostředku pro dosažení svých ambiciózních klimatických cílů. Kancléřka Angela Merkelová řekla parlamentu, že její nový „klimatický kabinet“ při navrhování právních předpisů pro dosažení klimatických cílů Německa do roku 2030 prozkoumá nejnovější návrhy a výzkum týkající se zpoplatnění emisí oxidu uhličitého v odvětvích dopravy a vytápění. Jedná se o obrat v přístupu německé vlády, která se již dříve vyjadřovala, že uhlíková daň není ve vládním programu.

Německá kancléřka Angela Merkelová zahrnula uhlíkovou daň do vládního programu jako možné opatření pro splnění klimatických cílů země do roku 2030. Nově vytvořený vládní „klimatický kabinet“, zahrnující ministry s klíčovými povinnostmi v oblasti klimatu, se bude zabývat nedávnými odbornými stanovisky ke způsobům zpoplatnění oxidu uhličitého, uvedla Merkelová ve středu v parlamentu.

„Byli bychom neznalí, kdybychom nezahrnuli nejnovější zprávy do našich úvah. … Máme možnost regulace, fiskálních opatření a obecné ceny CO2, které zkoumáme, ale pro které jsme ještě nerozhodli. Vše však zohledníme,“ uvedla Merkelová.

Ekonom Andreas Löschel, který byl aktuálně znovu jmenován do čela vládní nezávislé odborné komise pověřené sledováním pokroku Energiewende změnu vlády uvítal.

„Je to velmi dobrá zpráva pro další pokrok v transformaci německé energetiky,“ uvedl Löschel.

Zavedení uhlíkové daně by stimulovalo přechod na nízkouhlíkové technologie i v odvětvích, na které se nevztahuje evropský systém obchodování s emisemi EU ETS, tedy dopravě a vytápění ve zdrojích o jmenovitém tepelném příkonu menším než 20 MWt.

Obrat v přístupu

S návrhem zpoplatnit emise CO2 ve vytápění a dopravě přišla na konci loňského roku ministryně životního prostředí Svenja Schulzová (SPD). Zatímco v některých částech průmyslu se úvahy setkaly se sympatiemi. Křesťanskodemokratická unie Angely Merkelové (CDU) i ministerstvo financí vedené Sociálnědemokratickou stranou Německa (SPD) podobné návrhy opakovaně odmítli.

Vzhledem k tomu, že Německo doposud nebylo schopno žádného snížení emisí v dopravě, mělo být zpoplatnění CO2 prostředkem k urychlení přechodu na automobily s nízkými emisemi. Vládní strany však doposud argumentovaly tím, že zavedení zpoplatnění uhlíku nebylo součástí koaliční dohody.

Německá vláda je pod tlakem, aby dokončila soubor opatření a právních předpisů, které zajistí dosažení mezinárodně závazného cíle Německa snížit do roku 2030 emise CO2 o alespoň 55 % oproti roku 1990.  Německá vláda vloni v lednu uvedla, že klimatický cíl pro rok 2020 je pro Německo nesplnitelný. Pokud by nadále nebyly plněny cíle v oblasti klimatu, hrozily by zemi by ze strany EU pokuty ve výši miliard eur.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *