Domů
Akumulace energie
BNEF: Globální výkon bateriových systémů vzroste do roku 2040 více než stonásobně
Hybridní plynová elektrárna s bateriovým úložištěm. Zdroj: GE
Hybridní plynová elektrárna s bateriovým úložištěm. Zdroj: GE

BNEF: Globální výkon bateriových systémů vzroste do roku 2040 více než stonásobně

Podle aktuálních předpovědí BloombergNEF vzroste globální výkon světových bateriových úložišť energie do roku 2040 více než stonásobně. V roce 2018 byla instalována úložiště na úrovni 9 GW/17 GWh a očekávání jsou, že v roce 2040 to bude 1 095 GW/2 850 GWh. Nárůst bude způsoben poklesem nákladů li-on baterií, ale také rostoucím podílem solárních a větrných elektráren.

Výzkumná společnost BloombergNEF předpokládá, že do roku 2040 vzroste výkon i kapacita světových úložišť energie více než stonásobně na 1 095 GW/2 850 GWh ze stávajících 9 GW/17 GWh. Toto zvýšení bude podle odhadů BNEF vyžadovat investice v objemu 662 miliard USD (přibližně 15,2 bilionu korun).

Náklady li-on baterií budou dále klesat

Nárůst bude kromě jiného umožněn dalším poklesem ceny li-on baterií, u kterých už doposud došlo k významnému snížení. V období 2010-2018 náklady na instalaci li-on baterií poklesly o 85 %. BNEF ve své predikci očekává, že bude cena li-on baterií do roku 2030 snížena o polovinu. Zároveň je bráno v potaz větší rozšíření solárních a větrných elektráren, než je tomu v současnosti.

Podle analýzy BNEF budou baterie využívány v čím dál tím více případech. Mezi konkrétní případy patří uspokojení špičkové poptávky, nebo způsob, jakým by spotřebitelé šetřili za energii – kupováním elektřiny v době, kdy je levnější a jejím využíváním později podle jejich preferencí.

Největšími trhy budou Čína a USA

Pouze 10 zemí je na cestě k tomu, aby tvořily téměř tři čtvrtiny globálního trhu s úložnými systémy. Jižní Korea je největším trhem v roce 2019, ale brzy bude předehnána Čínou a USA. Dalšími velkými trhy jsou Indie, Německo, latinská Amerika, jihovýchodní Asie, Francie, Austrálie a Spojené království.

Kumulativní instalovaný výkon v bateriových úložištích do roku 2040. Zdroj: BloombergNEF

Baterie budou mít v budoucnu klíčovou roli

V současnosti probíhá zásadní energetický přechod v elektroenergetickém sektoru a dopravě. Klesající náklady větrných a solárních elektráren a bateriových systémů povedou k tomu, že větrné a solární elektrárny budou v roce 2040 mít na výrobě světové elektřiny podíl téměř 40 %. Zároveň by osobní elektromobily mohly tvořit až třetinu vozového parku v roce 2040.

Baterie podle BNEF umožní rostoucí podíl elektřiny vyráběné z obnovitelných zdrojů. Zároveň budou často voleny jako způsob, jak spárovat dynamickou nabídku a poptávku.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
Jan Veselý
2. srpen 2019, 11:27

BNEF se ve svých předpovědích (a oni to přiznávají) drží zpátky. Tohle bych hodnotil jako VELMI konzervativní spodní odhad. Myslím, že ještě všichni budou překvapeni kam až může klesnout cena Li-ion článků a Battery packů.

Velkou neznámou bude v tomto směru vzájemná interakce mezi elektrickou sítí a elektromobily. Těch vazeb je tam více a těžko se to kvantifikuje. Budou sítě a EV mezi sebou o baterie soutěžit nebo více zákazníků bude stimulovat rychlejší pokles cen? Podaří se ve velkém rozjet nabíjení jako demand response? Podaří se rozjet vehicle-to-grid jako síťový zdroj? Co udělá s EV případný nástup autonomního řízení? Existuje nějaký strop, nad kterým už přidávání baterií nebude mít v síti ekonomický smysl?

Jan Veselý
2. srpen 2019, 11:36

Zajímavý pohled do budoucnosti nedávno anoncovala Tesla:

Cargo kontejner obsahující 1.5 MW/3MWh baterii, invertory, BMS, DC a AC konektory, kde lze ve stylu Plug&Play připojit další stejné kontejnery, elektrárnu nebo síť a okamžitě poskytovat požadované služby, vše řízeno síťově přes dodaný SW.

Představa výstavby, že se vybetonuje základová deska, přijede jeřáb a pár tahačů s nákladem kontejnerů, které se složí na místě, zapojí a hotovo, to zní fakt lákavě. Přesně ve stylu dělání maxima činností v továrně, kde je vysoká a stále rostoucí produktivita práce zatímco na stavbách je to ubohé.

Jaroslav Loudil
2. srpen 2019, 14:51

Podobnou metodou se už léta pracuje v Číně. Není tam problém postavit hotel o 30 patrech za 15 dní. Odjedete na 14 dní na dovolenku, a když se vrátíte domů, tak tam kde bývalo jen pole je nyní v provozu hotel o 30 patrech. Metoda práce není složitá , kromě nutné práce v noci je hlavní fígl právě v tom, že se maximum věcí připraví již v továrně a na stavbě se pak už za pomoci jeřábu montují jenom hotové bloky, které jsou přivezeny na podvalníku z fabriky. U nás po dokončení hrubé stavby nastupují topenáři, instalatéři, elektrikáři, obkladači, ... kteří chvíli svačí, pak vrtají, pak bourají, pak tahají husí krky, pak zazedničují , pak zase vrtají atd. Hrubá stavba trvá měsíc, vnitřní práce rok nebo dva. V Číně se velká část vnitřních prací provede ve fabrice a venku se už pak jen staví stavebnice jako LEGO. Každou hodinu je hotel vyšší o dvě patra. Odolnost takové budovy proti zemětřesení je 8 až 9 stupňů Richterovy stupnice.

Pete
3. srpen 2019, 07:32

To musí být úžasné. Kam se hrabe Dubai. Do Číny do hotelu a ne do Emirátů.

Petr
3. srpen 2019, 22:17

Tak Dubaj má zase ty módní blištivé hliníkové obklady ze Západu konkrétně lichvářské Británie, které dokážou tak překrásně hořet :)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se