Domů
Elektřina
Španělsko chtělo zásadní revizí mechanismu prodeje elektřiny na trhu snížit její ceny, u EU však neuspělo
Zdroj: Pixabay

Španělsko chtělo zásadní revizí mechanismu prodeje elektřiny na trhu snížit její ceny, u EU však neuspělo

Španělsko podobně jako další evropské země čelí v posledních měsících prudkému nárůstu velkoobchodních cen elektřiny, které v zemi rovněž tlačí nahoru inflaci. Tamní vláda tak ve snaze stlačit ceny elektřiny na trhu dolů navrhovala revizi současného systému, jakým jsou prodejci odměňováni za prodanou elektřinu. Změna systému se však Evropské komisi nezamlouvá.

Velkoobchodní ceny elektrické energie napříč celou Evropou atakují mnohaletá maxima, přičemž nejnapjatější situace se týká nadcházející zimy, kdy base kontrakty dosahují na německém trhu již hodnot okolo 100 EUR/MWh. Vysoké ceny však panují i v případě kontraktu na nadcházející rok, který se pohybuje nad 80 EUR/MWh, tedy nejvyšší hodnotě od podzimu roku 2008.

Vysoké ceny tlačí nahoru inflaci

Letošní nárůst cen se rovněž podepisuje na vysoké míře inflace, která za první pololetí letošního roku dosáhla ve Španělsku podle tamní centrální banky téměř 3 %. Vysoké ceny energetických komodit přitom sehrály zásadní roli. Španělská vláda tak zvažuje různé možnosti, jak ceny elektrické energie snížit, či před jejich růstem ochránit spotřebitele.

Kromě snížení daně z přidané hodnoty z 21 % na 10 % a plánů na dodatečné zdanění starších nízkouhlíkových zdrojů, které nejsou zatíženy vysokou cenou emisních povolenek, přišla vláda i s návrhem přezkoumání systému obchodování na trhu s elektrickou energií, což by případně mohlo vést k jeho zásadní změně.

Na valné většině trhů prodejci běžně prodávají elektřinu za takzvanou marginální cenu, zjednodušeně za cenu nejdražšího výrobce, který se na trhu uplatní, nehledě na jejich výrobní náklady.

Změna systému by mohla přinést snížení průměrné ceny

Španělská ministryně pro ekologickou transformaci a demografickou výzvu Teresa Riberová podle agentury Reuters v průběhu července jednala s eurokomisařkou pro energetiku Kadri Simsonovou, přičemž si stěžovala, že podle současných evropských pravidel se levnější energie z obnovitelných zdrojů prodává za stejnou cenu jako ta z nákladnějších fosilních zdrojů, což tlačí nahoru ceny elektrické energie. Podle ministryně měla být tato pravidla přezkoumána.

„Komise odpověděla, že nemá žádné plány zavádění změn v systému marginální ceny, jelikož je nejsnadnější, nejjednodušší a nejefektivnější,“ uvedla podle agentury Reuters ministryně Riberová.

Komentáře

(8)

Josef

16. srpen 2021, 20:14

Španělsko si zdanilo jaderné elektrárny odmítá je rozvíjet , dražilo i výrobu el. energie z fosilních paliv a vše dává do OZE - a pak se diví, že cena energie prudce roste. Taková politika nemůže přinést nic jiného než prudký růst ceny el. energie.

Omega

16. srpen 2021, 23:31

Všude, kde stát nechal energetiku soukromníkům ztratil možnost s tím cokoli dělat.

To je totéž u bytů, kde města nechala bydlení soukromníkům ztratili možnost ovlivnit nájmy.

Pro stát nejefektivnější by bylo vlastnit JE, kde by prodávali elektřinu pouze obyvatelům (těm, kteří by chtěli, ne firmám) za nákladovou cenu. Zbytek by mohli klidně nechat trhu, ať se s tím popere. Všichni zastánci OZE tady říkají, jak je JE drahá - takže by pro ně nebyl problém se pod cenu JE dostat a nabídnout ji lidem. Všichni by byli spokojeni, stát by měl limit cen, lidé by měli možnost výběru, a výrobci OZE by měli obrovský zisk i při ceně nižší, než z JE. No A firmy by si sjednali dodávky levněji přes PPA.

Josef

17. srpen 2021, 09:42

Naopak stát nenechal energetiku soukromníkům stát zničil celý trh. Stejně tak města zabrzdily bytové výstavby ve městech a víte proč ? Protože místní co už bydlí nebo pronajímají to prostě nechtějí nechtějí další rozvoj velkých měst, nechtějí aby město za jejich peníze budovalo infrastrukturu pro nově příchozí obyvatele , kteří jim nic nepřinášení, jedině tak více aut a hluku v ulicích navíc chtějí, aby jim rostly výnosy z nájmů nebo cena vlastních nemovitostí. Proto se města nerozvíjejí tak jak by bylo potřeba a prudce roste cena nemovitostí.

miro novak

17. srpen 2021, 15:53

zostrucnim Vase slova: Kde to chyti do ruk bolsevik, tak to aj skonci po bolsevicku.

Carlos

18. srpen 2021, 00:21

Ano zničil celý trh před sto lety vytvořením monopolních podniků a dodnes se z toho trh pořádně nevzpamatoval. A to ani po liberalizaci. Proč? Protože se uměle brání tomu aby si ten trh prošel prvně krizí z nedostatku a následně se dostal do nějakého běžného cyklování.

Carlos

18. srpen 2021, 00:39

Cenu nemovitostí nahoru tlačí, mimo jiné to že se tu investuje do cihel hliněných místo cihel zlatých, nebo lépe do akcií či vlastních podniků.

Druhý problém je v tom jak se u nás provozuje výstavba, jaký styl a vzory se k tomu volí kdy místo nějak funkčních ulic vznikají jakési skrumáže volně stojících budov a účely se, sice na tak přísně jako v USA, nemíchají. Tomu se pak lidé samozřejmě brání protože, přiznejme si to, sídliště nejsou nic super a velmi snadno se k nim mohou přidat negativní společenské jevy.

Další věc která je problém je násilně přerušený vývoj sídel kdy místo toho aby domy postupně na ulicích rostly a byly nahrazovány se buď celé kusy měst zbořily a nahradily sídlišti, nebo se zakonzervovaly, takže je už vysoký městský dům, několik vedle sebe a kolem jenom rodinné, nebo nalepené sídliště... To je hrozně nepřirozené ale není to přitom výsledek války ale mizerného plánování.

Důsledky nevhodných změn přístupu k plánování jsou vidět všude kolem, třeba i ve formě nádraží "daleko" od obce, ten půl až kilometr by se za těch sto let pohodlně zaplnil, jenže zejména události po válce tomu zabránily. Jednak se tu uměle snížil počet obyvatel, jednak se začalo se nepřirozeným plánováním.

Další problém u velkých měst je nedostatečný rozvoj infrastruktury pro hromadnou dopravu kdy v Praze třeba je poměrně dost tratí jednokolejných neelektrifikovaných, přestože představují potenciálně nejrychlejší dopravu do centra. To výrazně omezuje rádius ve kterém jsou lidé ochotní bydlet a nebo generuje zbytečnou automobilovou dopravu navíc protože jiná možnost není.

Další problém je u nás tangentofobie kdy se skoro všechno řeší pomocí radiál a případně malých okruhů. Jak u dopravních staveb, tak linek VHD.

Až toto všechno dohromady umožňuje ten závratný růst ceny.

Energetik 007

17. srpen 2021, 09:38

Jediný cíl energiewende je zavést další daň.

Tom

17. srpen 2021, 13:26

Zábavné je, jak se lidé často domnívají, že přechod na nabídkovou cenu jim ušetří peníze. To snadno ukáže i jednoduchá analýza. Už ale zapomínají, že trh bude bidovat jinak s jinými pravidly. Stalo by se to, co na českém trhu s podpůrkama. Dobrý úmysl, ne tak dobrý výsledek. Teorie o aukcích je neúprosná.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna u komentáře
Vyžadované informace jsou označeny *
Pravidla diskuze
Veškeré příspěvky v diskuzi na webu oEnergetice.cz musí splňovat Pravidla diskuze. Přidáním příspěvku do diskuse uživatel vyjadřuje souhlas s těmito pravidly a zavazuje se je dodržovat.
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele
Upozorňujeme diskutující, že komentáře v diskuzi budou moci přidávat již brzy pouze přihlášení uživatelé. V diskuzi se stále častěji objevují příspěvky od anonymních uživatelů, které porušují pravidla diskuze. Věříme, že díky tomuto opatření bude diskuze pod články pro všechny přínosnější.
Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj na této stránce.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
OM Solutions s.r.o.
Kpt. Nálepky 620/7, Nové Dvory, 674 01
Třebíč
IČ: 02682516
SOCIÁLNÍ SÍTĚ
© 2021 oEnergetice.cz All Rights Reserved.