Domů
Elektromobilita
Goldman Sachs: Závislost Evropy a USA na čínských bateriích může skončit do konce dekády
Zdroj: Unicorn

Goldman Sachs: Závislost Evropy a USA na čínských bateriích může skončit do konce dekády

Ačkoliv se v posledních měsících dostala do popředí zejména závislost Evropy na dovozu fosilních paliv, především zemního plynu, z Ruska, řadu otázek rovněž vyvolává závislost západních zemí na dovozu baterií pro elektromobily z Číny. Podle bankovní skupiny Goldman Sachs by se nicméně Evropa a USA mohly této závislosti zbavit do konce tohoto desetiletí, avšak za cenu velmi vysokých investic.

Zajištění dostatečného objemu dodávek baterií je klíčovým předpokladem pro pokračující rozvoj elektromobility, která je jednou z klíčových cest snížení emisí z dopravy. V posledních letech však vyvstává otázka ohledně závislosti západních zemí na dovozu levných baterií z Číny. Ta podle serveru Financial Times po letech silné podpory, která měla rovněž za cíl omezit dovoz ropy do země, vyrábí tři ze čtyř všech na světě produkovaných baterií a stejně tak dominuje ve výrobě komponent a materiálů pro jejich výrobu.

Analytici bankovní skupiny Goldman Sachs se nicméně domnívají, že přicházející podpora v USA a Evropě, spolu s nevídanými investičními plány nečínských společností, mají potenciál vymanit tyto regiony ze závislosti na čínském dovozu do roku 2030.

Nastartování soběstačného dodavatelského řetězce ale nebude levnou záležitostí. Podle odhadů analytiků skupiny by regiony musely investovat na 160 miliard amerických dolarů napříč celým sektorem. Největší část by připadla na investice do samotné výroby baterií, a to 78,2 miliard dolarů. Dalších více než 60 miliard by bylo nutné investovat v oblasti dodávek komponent pro výrobu baterií. Menší část by poté připadala na těžbu a zpracování surovin, zejména lithia, niklu a kobaltu, a to 13,5, resp. 12,1 miliard dolarů.

V případě dodávky samotných baterií by se USA a Evropa mohly stát dle banky nezávislými na Číně již v horizontu následujících tří až pěti let. Pomoci by měly zejména investice ze strany velkých výrobců, například jihokorejských skupin LG a SK, které aktuálně lákají pomocí daňových úlev a dalších forem podpory Spojené státy.

Skupina LG Chem tak nedávno oznámila plány na vybudování závodu na výrobu bateriových katod v americkém státě Tennessee, do kterého hodlá investovat přes 3 miliard dolarů. Podle aktuálních predikcí banky by se jednalo o největší projekt v USA svého druhu a podíl jihokorejských výrobců na tamním trhu by tak do tří let vzrostl na více než polovinu ze zhruba 11 % v loňském roce.

„Vzniká jistá dynamika, ale kromě čínských hráčů není nikdo silně připraven investovat do upstreamové části. Například v Austrálii zatím nevznikl žádný zásadní projekt na zelené louce v oblasti těžby surovin pro baterie se zapojením významných zahraničních investic. Pravděpodobný růst infrastruktury pro elektromobily v Číně bude v tomto období tak masivní, že stále předstihne Evropu a USA,“ uvedl dle Financial Times Ross Gregory z konzultační společnosti New Electric Partners, která se zaměřuje mimo jiné na oblast elektromobility.

Kromě samotných baterií jsou klíčové i suroviny pro jejich výrobu

Snížení závislosti na Číně bude rovněž zásadní nejen z pohledu výroby samotných baterií, ale také surovin a komponent. V případě kapacity na výrobu bateriových anod a materiálů na jejich výrobu disponují čínské skupiny na globálním trhu podílem přes 85 %. V případě katod se jedná o 77 %.

Kromě nastartování podpůrných mechanismů by Evropa i USA mohly dle analytiků rovněž snížit svou závislost na dodávkách pomocí nových technologií baterií, které by vyžadovaly méně surovin z Číny. Dále bude hrát klíčovou roli recyklace, a to zejména lithia a niklu.

Podle Financial Times je dalším nedořešeným aspektem riziko dopadu průmyslu na životní prostředí mimo Čínu. Těžba, a především zpracování potřebných surovin totiž využívají vysoce toxické chemikálie a produkují odpad.

Potřebujete být v obraze ohledně elektromobility?

Každý den pečlivě vybíráme nejdůležitější informace z oblasti elektromobility a odesíláme je odběratelům do jejich e-mailové schránky. Přihlaste se k odběru Monitoringu oEnergetice.cz také a nic vám neunikne.
Naposledy jsme informovali o:
Další fáze elektromobility: Na silnice se chystají auta dobíjená energií ze slunce
24. listopad 2022, 00:10
Trochu jiný elektromobil. Nio už lze koupit u sousedů, baterie mění na pumpách
23. listopad 2022, 13:58
Vyzkoušejte Monitoring oEnergetice.cz na 14 dní zdarma!

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(11)
Maly Jarda
24. listopad 2022, 07:41

Baterie budou dražší, všechno bude dražší, většina lidí ztratí mobilitu , vše ekonomicky krachne .. ale hlavně že uděláme radost Americké vládě(nejvíce asi tím krachem jejich globální konkurence)

Martin P
25. listopad 2022, 13:07

Vysvětlete mi, Kefalín, proč píšete v daném kontextu americkou vládu s velkým "A"? A to ostatní? To jsou taky nesmysly.

Galipoli
24. listopad 2022, 08:45

Sice nemáme suroviny (Co, Ni, Li...), ani pracovníky s čínskými platy/právy ani továrny, které by tyto prvky vyráběly, resp. které by zelení ecos (podle vzoru Narcos) schválili, ale pro byznysmeny to není problém. Ještě vybudovat ty továrny na baterie/soláry s dostatečnou kapacitou výroby... ale i to je zcela marginální problém. (Ironie) Blbý je jen to, že ty klíčové suroviny (resp. jejich zdroje (hlavně Co, lanthanoidy a další) vlastní nebo ovládá ČLR.

Milan Vaněček
24. listopad 2022, 09:14

Kecy, kecy, většina surovin na výrobu baterií je mimo Čínu, pionýry v Li bateriích byli a jsou Japonci a Američané (EU spinká),

platy v Číně ve špičkové výrobě jsou už nad našimi (ČR) platy,

jediný ale obrovský rozdíl je v tom, že Čína si uvědomila obrovskou důležitost elektromobility pro jejich přelidněná Megaměsta

a investovala obrovské finanční prostředky do výroby baterií (či dříve již do výroby slunečních panelů).

Jsou ty ty obrovské Megatovárny, co Číňané mají a další staví, zrobotizované (pomocí Německa a Jižní Koreje), které způsobují, že Čína vítězí ve výrobě baterií.

EU raději ty obrovské potřebné peníze naleje jinam. Kam, to raději nebudu uvádět....

Galipoli
24. listopad 2022, 10:09

Nezkoušejte na mě svoje vulgarity. Ty si nechte pro svoje kámoše. Pokud nejste schopen/ochoten diskutovat slušně, tak prosím. Ale ne se mnou.

Milan Vaněček
24. listopad 2022, 10:56

Omlouvám se, nejsou to "kecy" ale jen Vaše dojmy.

Realita je taková, jak ji znám z vlastní praxe a jak jsem ji popsal.

A lanthanoidy na baterky vůbec nepotřebujete, to pro upřesnění. Ani na "soláry".

Galipoli
25. listopad 2022, 08:58

OK. Snad nechcete rozporovat, ž Čína ovládá (z velké části) produkci kobaltu v Africe. Což je důležitá komponenta pro výrobu Li-ion baterií. A do Evropy se dováží i ten křemík. Stejně jako hořčík (cca 95 %). Z Číny.

Stejně tak lanthanoidy (V současné době ovládá Čína 97% těžby). Lanthanoidy jsou klíčové pro produkci OZE ( Nd - magnety pro větrníky).

Křemík a hořčík pro fotočlánky resp. konstrukci a dá se pokračovat...

Karásek
24. listopad 2022, 11:34

To je moc dlouhej čas. Lepší by to bylo urychlit. Čína taky není zrovna demokratickej a přátelskej stát.

Jan Stehlik
24. listopad 2022, 14:48

Vše je o penězích. Čína má inflaci cca 3% a tak má levné uvěry . Tudíž muže levně investovat a vyrábět . Má nakoupené lokality se surovinami . Má rozjeté výrobní řetězce . Evropa nemá nic a bude mít pár let vysoké uroky a vysoké ceny energií . Každý si tedy raději koupí výrobek co bude o třetinu levnější .

Martin P
25. listopad 2022, 13:13

Čína je hlavně šeredně vnitřně zadlužená a její obyvatelstvo frustrované. A z té Afriky se budou možná muset pakovat, naštvanost na jejich systém řízení roste.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se