Prodeje čínských aut v roce 2025 zřejmě klesnou
Podle odborníků z čínské asociace osobních automobilů (CPCA) nastane v roce 2025 pokles čínského vývozu automobilů. Informuje o tom zpravodajský portál Reuters. V předešlých dvou letech (2023 a 2024) se export vozidel z této země držel na samém vrcholu žebříčku. Důvodem je snížení poptávky, ale také zavedení cel v Evropě.
I navzdory dodatečným clům na čínské elektromobily, které prosadila Evropská unie v říjnu 2024, se asijskému gigantovi podařilo udržet si první místo v exportu automobilů, kdy země dokázala vyvézt o 25 % více aut v porovnání s předchozím rokem. Čína tak v roce 2024 s největší pravděpodobností získala prvenství a předběhla Japonsko. Země vycházejícího slunce nedokázala udržet stabilní čísla a její export klesl za prvních 11 měsíců roku 2024 o 4,3 %, tvrdí asociace japonských výrobců automobilů.Vysoká čísla vývozu ale letos narazí na mnohé překážky, což se také odrazí na snížení celkového objemu na přibližně 10 % oproti roku 2024. Cui Dongshu, generální tajemník CPCA, uvedl, že asociace očekává snížení dodávek do Ruska a naplno se projeví také zvýšení celního tlaku v Evropě. Co se týče vývozu elektromobilů, tam podle generálního tajemníka lze očekávat nulový růst. Během loňského roku vzrostl vývoz elektromobilů a plug-in hybridů o 24,3 %. Prověřování státních dotací na čínské elektromobily ze strany EU mělo dopad na vývoz, přičemž 10% růst v prvních měsících roku 2024 podle asociace výrazně zaostával za 36% nárůstem v roce 2023.
Rusko, Mexiko a Spojené arabské emiráty reprezentují za prvních 11 měsíců roku 2024 největší odběratele automobilů vyrobených v Číně. Vývoz do Thajska, Austrálie a Británie v minulém roce klesal.
Charles Lester, výzkumný analytik společnosti Rho Motion, se domnívá, že cla EU mají pouze krátkodobý efekt na prodej čínských elektromobilů. Výstavbou vlastních výrobních závodů v Evropě (například BYD v Maďarsku) si čínské automobilky postupně zabezpečí podíl na evropském trhu z dlouhodobého hlediska.
Čínské automobilky se radují, ostatní zaostávají
Čínskému trhu s automobily, který je největším na světě, se v roce 2024 dařilo udržet plánované tempo růstu i díky tomu, že prodeje elektromobilů a plug-in hybridů dosáhly rekordního maxima i díky dotovaným výměnám za ekologičtější vozidla.
Mimořádný růst v Číně ve značně stagnujícím globálním prostředí elektromobility je dobrým znamením pro místní lídry, jako je BYD, Geely a Xiaomi. Těží z toho také americká společnost Tesla, které se také podařilo v roce 2024 dosáhnout svými prodeji v Číně rekordního maxima a tím nahradit ztrátu způsobenou celkovým poklesem globálních prodejů.
Ostatní producenti automobilů, jako je americký General Motors, japonská Toyota nebo německý Volkswagen, nedokážou se svými čínskými protějšky držet tempo a bojují o udržení efektivního využití kapacity ve svých čínských závodech.
Prodej automobilů roste
Na základě údajů CPCA vykazoval prodej osobních vozů v roce 2024 nárůst o 5,3 % na 23,1 milionu kusů, což je čtvrtý rok růstu v řadě, v souladu s tempem roku 2023.
Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů vzrostly o 40,7 % a tvoří 47,2 % z celkového prodeje aut v loňském roce. Více než 6,6 milionu prodaných vozů v loňském roce těžilo z vládních dotací ve výši až 2800 USD na nákup nízkoemisního vozidla a až 2000 USD na vozidla se spalovacími motory s nižší spotřebou paliva, přičemž více než 60 % dotovaných nákupů bylo zaměřeno právě na nízkoemisní vozidla.
Čína nedávno oznámila prodloužení dotací na nákup nových nízkoemisních vozidel do roku 2025 jako součást rozšířeného schématu spotřebitelského obchodu s cílem oživit hospodářský růst.
Podle odhadů CPCA vzrostou celkové prodeje aut letos o 2 %, zatímco prodej nízkoemisních vozů poroste o 20 % a bude tvořit 57 % celkového prodeje aut v Číně, předpověděla CPCA.
To naznačuje, že růst prodejů elektromobilů a plug-in hybridních vozů v roce 2025 by mohl být nejslabší od roku 2021, i navzdory tomu, že rozsah vládních dotací bude nejvyšší.
Prodeje rostou, ale tržby klesají
I když rostou prodeje, čínský automobilový průmysl bojuje se zhoršující se ziskovostí. Ziskové marže z prodeje byly v prvních 11 měsících roku 2024 na úrovni 4,4 %. Pro srovnání, podle asociace v roce 2023 dosahovaly 5 % a v roce 2020 dokonce 6,2 %. Dodavatelé a prodejci také pocítili rozsáhlou cenovou válku, která je donutila více snižovat ceny komponentů nebo nabízet větší slevy na automobily.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se