30. červen 2020
Aktuální výroba v ČR
Prodeje čínských aut v roce 2025 zřejmě klesnou

Podle odborníků z čínské asociace osobních automobilů (CPCA) nastane v roce 2025 pokles čínského vývozu automobilů. Informuje o tom zpravodajský portál Reuters. V předešlých dvou letech (2023 a 2024) se export vozidel z této země držel na samém vrcholu žebříčku. Důvodem je snížení poptávky, ale také zavedení cel v Evropě.
I navzdory dodatečným clům na čínské elektromobily, které prosadila Evropská unie v říjnu 2024, se asijskému gigantovi podařilo udržet si první místo v exportu automobilů, kdy země dokázala vyvézt o 25 % více aut v porovnání s předchozím rokem. Čína tak v roce 2024 s největší pravděpodobností získala prvenství a předběhla Japonsko. Země vycházejícího slunce nedokázala udržet stabilní čísla a její export klesl za prvních 11 měsíců roku 2024 o 4,3 %, tvrdí asociace japonských výrobců automobilů.Vysoká čísla vývozu ale letos narazí na mnohé překážky, což se také odrazí na snížení celkového objemu na přibližně 10 % oproti roku 2024. Cui Dongshu, generální tajemník CPCA, uvedl, že asociace očekává snížení dodávek do Ruska a naplno se projeví také zvýšení celního tlaku v Evropě. Co se týče vývozu elektromobilů, tam podle generálního tajemníka lze očekávat nulový růst. Během loňského roku vzrostl vývoz elektromobilů a plug-in hybridů o 24,3 %. Prověřování státních dotací na čínské elektromobily ze strany EU mělo dopad na vývoz, přičemž 10% růst v prvních měsících roku 2024 podle asociace výrazně zaostával za 36% nárůstem v roce 2023.
Rusko, Mexiko a Spojené arabské emiráty reprezentují za prvních 11 měsíců roku 2024 největší odběratele automobilů vyrobených v Číně. Vývoz do Thajska, Austrálie a Británie v minulém roce klesal.
Charles Lester, výzkumný analytik společnosti Rho Motion, se domnívá, že cla EU mají pouze krátkodobý efekt na prodej čínských elektromobilů. Výstavbou vlastních výrobních závodů v Evropě (například BYD v Maďarsku) si čínské automobilky postupně zabezpečí podíl na evropském trhu z dlouhodobého hlediska.
Čínské automobilky se radují, ostatní zaostávají
Čínskému trhu s automobily, který je největším na světě, se v roce 2024 dařilo udržet plánované tempo růstu i díky tomu, že prodeje elektromobilů a plug-in hybridů dosáhly rekordního maxima i díky dotovaným výměnám za ekologičtější vozidla.
Mimořádný růst v Číně ve značně stagnujícím globálním prostředí elektromobility je dobrým znamením pro místní lídry, jako je BYD, Geely a Xiaomi. Těží z toho také americká společnost Tesla, které se také podařilo v roce 2024 dosáhnout svými prodeji v Číně rekordního maxima a tím nahradit ztrátu způsobenou celkovým poklesem globálních prodejů.
Ostatní producenti automobilů, jako je americký General Motors, japonská Toyota nebo německý Volkswagen, nedokážou se svými čínskými protějšky držet tempo a bojují o udržení efektivního využití kapacity ve svých čínských závodech.
Prodej automobilů roste
Na základě údajů CPCA vykazoval prodej osobních vozů v roce 2024 nárůst o 5,3 % na 23,1 milionu kusů, což je čtvrtý rok růstu v řadě, v souladu s tempem roku 2023.
Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů vzrostly o 40,7 % a tvoří 47,2 % z celkového prodeje aut v loňském roce. Více než 6,6 milionu prodaných vozů v loňském roce těžilo z vládních dotací ve výši až 2800 USD na nákup nízkoemisního vozidla a až 2000 USD na vozidla se spalovacími motory s nižší spotřebou paliva, přičemž více než 60 % dotovaných nákupů bylo zaměřeno právě na nízkoemisní vozidla.
Čína nedávno oznámila prodloužení dotací na nákup nových nízkoemisních vozidel do roku 2025 jako součást rozšířeného schématu spotřebitelského obchodu s cílem oživit hospodářský růst.
Podle odhadů CPCA vzrostou celkové prodeje aut letos o 2 %, zatímco prodej nízkoemisních vozů poroste o 20 % a bude tvořit 57 % celkového prodeje aut v Číně, předpověděla CPCA.
To naznačuje, že růst prodejů elektromobilů a plug-in hybridních vozů v roce 2025 by mohl být nejslabší od roku 2021, i navzdory tomu, že rozsah vládních dotací bude nejvyšší.
Prodeje rostou, ale tržby klesají
I když rostou prodeje, čínský automobilový průmysl bojuje se zhoršující se ziskovostí. Ziskové marže z prodeje byly v prvních 11 měsících roku 2024 na úrovni 4,4 %. Pro srovnání, podle asociace v roce 2023 dosahovaly 5 % a v roce 2020 dokonce 6,2 %. Dodavatelé a prodejci také pocítili rozsáhlou cenovou válku, která je donutila více snižovat ceny komponentů nebo nabízet větší slevy na automobily.
Mohlo by vás zajímat
13. srpen 2020
7. září 2020
15. prosinec 2020
21. leden 2021
21. leden 2021
24. únor 2021
21. červenec 2021
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.