Domů
Obnovitelné zdroje
Praktické zkušenosti s malou FVE aneb co s přetoky v době stále častějších záporných cen
ČEZ ESCO, realizace Fotovoltaické elektrárny
Zdroj: ČEZ, a.s.

Praktické zkušenosti s malou FVE aneb co s přetoky v době stále častějších záporných cen

V důsledku růstu počtu záporných cen na spotovém trhu se objevují stále častěji případy, kdy vlastníci malých fotovoltaických elektráren (FVE) nakupují spotřebiče, nejčastěji klimatizace, aby snížili své přebytky v době špičkové dodávky. Situace se však dá řešit podstatně elegantněji, a to i bez vynaložení investice.

Pokud řešíte, co s přebytky z FVE, je nejprve důležité zjistit, zda je vlastníkem odběrného místa domácnost či podnikatel/společnost. Některé tarify totiž mohou platit pro domácnosti, nikoli však už pro podnikatele. Poté je důležité odhadnout, nebo z historie vyúčtování za období jednoho roku vyčíst, kolik MWh přebytků lze za jeden rok očekávat.

Zjednodušeně lze počítat, že 1 kWp vyrobí ročně přibližně 1 MWh. Pokud tedy máme FVE o výkonu 10 kWp, tak roční výroba se bude pohybovat okolo 10 MWh. Množství přebytků pak závisí na spotřebičích. V modelovém příkladě se uvažuje s tepelným čerpadlem typu vzduch-voda a podlahovým nízkoteplotním vytápěním. Dalšími spotřebiči jsou elektrická trouba, bateriové úložiště o kapacitě 10 kWh, nabíječka pro elektromobil a další. Celková spotřeba elektřiny u domácnosti je mezi 10-11 MWh/rok. FVE je z toho schopna dodat přibližně polovinu, tedy 5-6 MWh/rok.

Zbytek jsou přebytky. A ty vznikají velmi často v době záporných cen na spotovém trhu. Za prvních 6 měsíců letošního roku jich bylo už 232. Pokud bychom prodávali na spotovém trhu, tak od těchto cen je dále nutno odečíst poplatek, který si vezme obchodník. Ten může být klidně i 500 Kč/MWh. Po aplikaci poplatku vyjde, že záporných cen pro výrobce bylo již 519.

Při pohledu na hodinový průběh dodávek FVE do distribuční soustavy (lze stáhnout například z distribučního portálu ČEZD, kdy je nutné požádat si o PND – portál naměřených dat, vše je zdarma), dodávala dotčená FVE v 512 případech do soustavy energii. Vážená cena dodávky za první půlrok by byla, při neomezováni výroby, 443 CZK/MWh. Pokud bychom měli i spotřebu na spotovém trhu se stejným poplatkem obchodníka, vážená cena by byla 3 348 Kč/MWh. Jak tedy situaci jednoduše řešit?

Virtuální baterie

Koncept virtuální baterie není nový, ne všichni o něm ale vědí a v poslední době se navíc i mění.  Někdy obsahuje i nové „nenápadné“ poplatky. Princip spočívá v tom, že dodáte elektřinu z FVE do soustavy třeba v létě, odeberete ji ale až v zimě a dostanete pak slevu z ceny komodity (sleva bude na totožné množství, které dodáte do soustavy).

Regulovanou část ceny (poplatky související s přenosem a distribucí elektřiny) však platit budete. Sleva může být velmi zajímavá – i několik tisíc CZK, pozor ale na poplatky. Ty se mohou odvíjet od toho, kolik MWh dodáte do soustavy. A tento poplatek budete fixně platit po celý rok – což už tak výhodné být nemusí. Na trhu se však dá najít produkt s výhodnými podmínkami, je to nicméně individuální.

Fixní cena za dodávku

Obchodníci jsou ochotni od vás elektřinu z FVE s fixní cenou vykupovat v případě, kdy Vám i elektřinu dodávají (máte u nich „spotřebu“). Což platí také nutně pro případ virtuální baterie.

Obecně lze doporučit řešit spotřebu i výrobu v jeden čas a zajistit si služby pouze jednoho obchodníka. Cena přebytků se může pohybovat i okolo 1000 Kč/MWh. Ceny jsou však velmi proměnlivé.

Chytré řízení

S ohledem na to, že záporné ceny v době výroby a dodávky FVE do distribuční soustavy nejsou ničím novým, je na trhu více produktů, které umějí do určité míry FVE řídit a přetoky řízeně omezovat. Lidově se zařízení nazývá „chytrá krabička“, která je schopna před omezením výroby FVE přehřát vodu v bojleru, natopit akumulaci s teplou vodou pro vytápění a další.

Cenu této chytré krabičky očekávejte okolo 15 tis. Kč bez DPH. Mnohdy jde ale i pronajmout řádově za nižší stovky korun měsíčně. Dodáte tak do soustavy méně elektřiny, ale zaplaceno dostanete více.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(22)
Dominik Adler
12. červenec 2025, 16:19

Slabý článek.

Podstata eliminace přetoků je ve správném návrhu FVE a v aktivním řízení spotřeby a akumulace, nejlépe automatizací. Pokud si někdo pořídí nesmyslně velkou FVE, prostě bude mrhat. Bohužel prodejce FVE placen podle objemu a lidé se mylně domnívají, že je to projektant. Není. Návrh FVE je třeba mít dopředu a zabývat se návratností. Více není vždy více.

Jirka94535
12. červenec 2025, 17:06

Návratnost nemusí být pouze finanční. Píšu o tom v příspěvku, který čeká na schválení. Postavil jsem "nesmyslně velkou FVE", která mi ušetří dost námahy. V zimě jsme topili v kotli zhruba třikrát méně než před realizací FVE. Teplé vody libovolně, všude čisto. To se v našem věku počítá.

Petr prochaska
12. červenec 2025, 17:29

Ve skutečnosti předimenzovaná FVE nevyjde o tolik dráž než. Dříve tomu tam ale nebylo a panely byly drahé.

Josef
12. červenec 2025, 18:36

2x větší je pořád 2x dražší, porovnávejte ceny současné ne minulé

Jirka94535
12. červenec 2025, 20:18

Pravdu má spíše pan Procházka. Poznámka, "panely byly drahé" = tvořily podstatnou část ceny, je podstatná. To dnes neplatí.

Některé položky jsou konstantní bez ohledu na velikost FVE (píšu o domácích FVE). Jestliže nedáváte na střechu, ale stavíte konstrukci, potřebujete zavrtat nebo zabetonovat, je rozdíl ceny práce pro více panelů minimální. Cena dvojnásobku panelů se stává méně významnou položkou.

ů

Xoor
13. červenec 2025, 07:41

Ne tohle je hloupost. Ověřte si to u kterékoliv montážní firmy. Například rozdíl mezi 5 a 10kwp je cca 50kkč. Nebavime se o dodatečné dodělání.

Marek Kuchejda
13. červenec 2025, 21:52

Panely dnes tvoří marginální část ceny kompletní FVE elektrárny. Proto se vyplatí mít těch panelů co nejvíce.

Roman Kosařík
14. červenec 2025, 09:46

U větších FVE již majitelům nejde o návratnost, nýbrž o co nejvyšší míru soběstačnosti o co nejdelším možném období.

Bob
14. červenec 2025, 10:30

Aneb předimenzovaná FVE jde vždy nějak zdůvodnit.

Při té příležitosti jsem si vzpomněl, jak mi argumentovala montážní firma, když jsem nechtěl FV panely na celou plochu střechy: "dejte si to na celou střechu, abyste dostali co největší dotaci. Když ji nedostanete Vy, tak ji dostanou jiní a Vy budete škodní,"

Roman Kosařík
14. červenec 2025, 13:44

Vážený Bobe, ne každý se chce nechat "okrást" nenažranou montážní firmou, ne každému je po chuti "okrádat" ostatní tím, že si veme dotaci. Ne každý má také obě dvě ruce levé a ne každému chybí patřičné odborné zkušenosti. A ne každý se chce nechat zbytečně odírat vysokými cenami energií, když má možnost zařídit se jinak.

Bob
14. červenec 2025, 15:55

Souhlas, jenže mnoho lidí "na to slyší".

Jako: "soused přistavěl patro, tak my přistavíme dvě", zvláště, když jsou na to dotace.

Roman Kosařík
14. červenec 2025, 13:48

A jde to zdůvodnit dokonce i jinak. Někdo si hraje s vláčky, někdo hraje fotbal, někdo si koupí kolo za 100k a někoho baví rozšiřovat svou FVE. To Vás nenapadlo, že někteří to mohou mít i jako koníčka?

Bob
14. červenec 2025, 16:09

Však jsem to psal: "předimenzovaná FVE jde vždy nějak zdůvodnit".

Jenže ti, které to baví, většinou nenapíšou, že to dělají, protože je to baví a často bez racionálních důvodů. Snaží se většinou tvrdit a sami se v tom utvrzují, že ten jejich způsob je nejlepší a ostatní by je měli následovat.

Každý by si měl udělat nejdříve nezávislou studii (když nezvládne sám, tak si ji nechat udělat, ale raději ne od firmy, která Vám bude FVE instalovat). Po hodinách celý rok porovnat svou spotřebu a potenciální výrobu FVE. Na výrobu jsou po zadání plochy a orientace panelů přesné programy, které Vám to spočtou. Výhodou je, když máte průběhové měření spotřeby (chytrý elměr) a údaje z něho. Brzo ho bude mít většina odběratelů.

Jimi
12. červenec 2025, 16:44

Ja si proste 2-3x tydne nastavim pretoky na 300W (aby stridac neblbnul a necucal zbytecne ze site kdyz to neni potreba) a pak zase po par hodinach zpatky. Celkove tydne ukon na 60 sekund.

Jirka94535
12. červenec 2025, 17:16

Ano, v článku autor ignoruje, že přetoky a další, např. intenzita nabíjení baterky, maximální a minimální nabití (důležité parametry pro životnost baterky) jdou nastavit ve střídači. Co mi chybí, je přednastavení podle času, potom by při cenách podle OTE byla chytrá krabička zbytečná.

Jirka94535
12. červenec 2025, 16:57

Proč tolik vědy? Přetoky lze jednoduše vypnout po netu (Export Control). Bojler je nastavený na 60°, to FVE s baterkou v pohodě zmáknou, není třeba hlídat. Jediný velký spotřebič je akumulační nádrž, musí se ručně, zde by se krabička hodila, ale 15T je moc.

Jedu podle OTE, výkupní ceny jsou zveřejněny den předem, pro mě ideální. Ukázkovým dnem byl čtvrtek 10.7., až do 12hod byly ceny nad 60€. Ráno jsem povolil přetoky a zakázal dobíjení baterky. Ve 12 zakázány přetoky, povoleno dobíjení na 5A (maximum je 35A), zapnuto ohřívání nádrže, dohřála se na maximum (dnes, v SO, jsme si teplo pustili do podlahy).

Při ceně pod 60€ přetoky nespouštím, nevyplatí se trápit střídač.

Finančně je celý systém nesmysl, byla to investice do pohodlí a téměř stoprocentní samostatnosti v reakci na dění v naší a evropské energetice.

Karlos
13. červenec 2025, 00:00

Naprosto souhlasim, ale pripada mi ze tuhle variantu nikdo nezna?? Delam to uplne stejne a je to perfektni, minuly mesic elektrina (PRE) -700 a za pretoky (prodavam na spotu pres deltagreen) + 900. A vse jednoduse pomoci maly krabicky "proteus" za 600kc jednorazove (taky od delty)

Richard Vacek
13. červenec 2025, 06:46

FV musí být koníčkem. Jinak nemá cenu pro pár korun si něco takového pořizovat. Jedná se o další krám do baráku, který zabírá prostor, je zdrojem hluku, zvyšuje nebezpečí požáru a komplikuje údržbu baráku.

Xoor
14. červenec 2025, 10:36

Některým to dále i více než "jen pár korun" (20-45kkč). Mně třeba hluk nedělá vůbec. V TM dělá větší hluk rekuperace nebo oběhové čerpadla pro TUV.

Jinak souhlas je to další starost s pravidelnou revizí a kontrolou + zvýšené riziko.

hellokitty
16. červenec 2025, 12:10

FV zvysuje nebezpecie poziaru? Urcite mate poruke tie statistiky poziarov domov s FVE vs domy bez, aby ste vedeli toto tvrdenie podporit...

O akej udrzbe sa bavime? Za 7 rokov som na celej instalacii nic neudrzoval, akurat kazde 3 roky sa robi revizia... vlastne hej, vymienal som wifi extender co tu mam, aby som si mohol tahat data z wattrouteru na webku, ale to nie je core sucast elektrarne.

Xoor
16. červenec 2025, 16:08

Jako každé elektrické zařízení má své riziko. Někde jsem viděl statistiku, že za rok 2024 hořelo "nějak" asi 60 FVE a celkem bylo asi 2800 požárů elektrických zařízení. Takže to není zanedbatelné, cca 1:50.

hellokitty
17. červenec 2025, 15:13

tie statistiky by ma zaujimali, ja som to hladal uz predtym nez som si nechal instalovat FVE, ale nic som nedohladal okrem bububu clankov v novinach, ktore prave neboli nicim podlozene

riziko je vyssie v pripade nejakej sfusovanej instalacie, kde sa nedodrzia normy, aby sa usetrilo a aj tam je to riziko elektrickeho zariadenia (napr. invertor) a nie vylozene elektrarne ako celku

nieco jak o tych veternych turbinach co zabijaju vtaky, pricom viac vtakov nez turbina zabije nasa macka v zahrade

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se