
Kalifornie žaluje prezidenta Trumpa kvůli ochraně ovzduší
Americký stát Kalifornie se rozhodl žalovat administrativu prezidenta Trumpa ohledně legislativy v oblasti čistého ovzduší. Stát tak eskaloval svůj boj proti Trumpově administrativě, která nedávno zrušila některé výjimky, které Kalifornie mohla využívat při stanovování emisních limitů.
Případ se konkrétně týká oprávnění amerického státu stanovit přísnější pravidla pro omezení znečišťování ovzduší - tato možnost byla Kalifornii udělena v rámci zákona o čistém ovzduší a výjimku stát uplatňuje již desítky let. Jak informoval server ESG News, v reakci na nedávné zrušení tohoto oprávnění ze strany federální vlády se Kalifornie rozhodla podniknout právní kroky.
Souvislosti
Od 70. let 20. století má Kalifornie na základě zákona o čistém ovzduší zvláštní status, který jí umožňuje požádat americkou Agenturu pro ochranu životního prostředí (EPA) o výjimky, aby mohla stanovit vlastní emisní normy pro vozidla z důvodu závažných problémů se smogem.
Tyto výjimky umožnily Kalifornii nastavit poměrně ambiciózní environmentální cíle, jako například postupné vyřazení nových vozidel využívajících benzín do roku 2035 či zavedení přísnějších pravidel pro oxidy dusíku (NOx) pro těžká nákladní vozidla. Očekávalo se, že tyto iniciativy poskytnou do roku 2040 benefity ve výši 91 miliard dolarů, a to především na podporu vozidel s nulovými emisemi.
Spor
Trumpova administrativa využila ke zrušení výjimky zákon o kongresovém přezkumu. Kalifornie nyní argumentuje, že výjimky nejsou "federálními pravidly" a proto nemohou být zrušeny prostřednictvím tohoto zákona. Administrativa pak naopak namítá, že emisní normy musí být na celostátní úrovni jednotné, a tvrdí, že kalifornská pravidla se nevhodně zabývají globálními klimatickými problémy namísto místního znečištění.
Co je v sázce
Soudní spor by mohl změnit rovnováhu environmentální autority mezi státními orgány a federální vládou. Kalifornie tvrdí, že její dlouhodobý systém výjimek je zákonný a nezbytný pro ochranu veřejného zdraví. Trumpova administrativa naopak argumentuje, že jednotné národní normy snižují regulační zátěž pro výrobce automobilů a zajišťují právní jasnost.
V současné době má již 17 amerických států emisní standard podobný tomu kalifornskému, přičemž 14 z nich přijalo program Zero-Emission Vehicle (ZEV). Výsledek tohoto případu by mohl rozhodnout o tom, zda si státy zachovají právo prosazovat nezávislejší klimatickou politiku.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se