Německá vláda se shodla na provedení radikálních změn ve schématu podpory tamního rozvoje obnovitelných zdrojů energie (OZE). Stejně tak byly odsouhlaseny změny v podpoře konvenčních elektráren, resp. elektráren spalujících zemní plyn. Ty jsou a budou nutné k tomu, aby vyrovnávaly nabídkovou stranu trhu vzhledem k proměnlivému výkonu či výrobě OZE.
Energiewende
Německý zákon o podpoře OZE pochází z konce 90. let minulého století. Provozovatelům solárních (FVE) a větrných (VTE) elektráren zaručuje provozní podporu na období 20 let od uvedení nového zdroje do provozu. Německo se díky němu stalo průkopníkem na trhu s OZE. Schéma podpory se ale nyní má změnit. Představitelé vlády informaci vypustili do veřejného prostoru 5. července.
„Našim cílem je trh s elektřinou, který zajišťuje bezpečnou, dostupnou a emisně neutrální dodávku elektřiny alespoň s 80% podílem OZE,“ stojí v interní dohodě koaličních stran, jak informuje server Euractiv.
Na základě nové vládní dohody se má schéma podpory od roku 2025 změnit. Je však nutné nejprve připomenout, že německá provozní podpora je jiná, než je v ČR, a Německo k ní má udělený souhlas až do konce roku 2027 od Evropské komise. Tamní investoři dosud soutěží o provozní podporu, kdy se soutěží minimální garantovaná cena. V případě vyšších cen na denním trhu si výrobci zisky mohou ponechat. Proto se výsledky tamních aukcí pohybují i pod 60 EUR/MWh v případě FVE.
V ČR naopak fungují aukce na bázi oboustranných rozdílových kontraktů. Výrobce si vysoutěží referenční výkupní cenu a v případě, že je cena na spotovém trhu v dané hodině nižší, tak mu Operátor trhu (OTE) vyplatí v této hodině podporu rovnou rozdílu spotové a vysoutěžené ceny. Pokud je ale spotová cena vyšší, tak výrobce platí rozdíl oproti vysoutěžené ceně OTE. Vyrovnání neboli clearing probíhá na měsíční bázi. Systém se nyní již uplatňuje pro VTE, pro FVE však dosud žádná aukce plánovaná dle vládního nařízení není.
Zpět ale k německé podpoře. V případě záporných cen na trhu, byť i jediné, se nemá v tomto období vyplácet podpora – zda budou nějaké výjimky se teprve uvidí (např. pro zdroje uvedené do provozu do nějakého data). Cílem je eliminovat častý a někdy extrémní výskyt záporných cen na trhu. Jinak řečeno, výrobci budou muset výrobny více řídit. Nyní se podpora nevyplácí v případě, že je záporných cen na trhu dosaženo několik po sobě jdoucích hodin. To je první zásadnější změna. V ČR je již provozní podpora nastavena tak, že v případě výskytu záporné ceny se podpora nevyplácí. A záporné ceny jsou stále častější.
Investiční podpora má nahradit provozní
Druhá změna je ovšem daleko podstatnější. Podpora nových OZE v Německu má jít skrze investiční dotace, nikoli skrze dotace provozní. Tamní oborové organizace hodnotí krok vlády jako velice riskantní s nejistým výsledkem. Jak ale uvádí vládní představitelé, roční provozní podpora OZE stojí Německo již nyní kolem 17 miliard EUR.
V ČR jsou vypisovány pro FVE právě jen investiční dotace. Elektrárny si následně musejí zajistit v optimálním případě takzvané PPA kontrakty (dlouhodobé kontrakty na prodej elektřiny) s velkými odběrateli elektřiny, kteří budou ochotni za nasmlouvaný objem elektřiny platit výrobci sjednanou cenu. Uvedený odběratel tedy v tomto případě prakticky přejímá roli státu coby protistrany zajišťující dosažení požadované výnosnosti projektu.
Vzhledem k tomu, že v ČR trh s PPA kontrakty prakticky nefunguje, je počet projektů, které se budou realizovat, velkou neznámou. Přestože jim byla přidělena investiční podpora. Více zde. Pozn.: Německo je s trhem s PPA daleko před ČR – viz zde.
„Rozvoj nových OZE bude skrze investiční dotace,“ uvádí dohoda. „Aby nové zdroje reagovaly na cenové signály.“
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.