Zástupci evropských energetických společnosti se obávají rozšíření systému EU ETS
Evropské energetické společnosti vyjádřily na úterní online konferenci obavu nad dopadem návrhu na rozšíření systému EU ETS. Systém se má dle plánů Komise rozšířit o vytápění a dopravu.
Cena emisní povolenky s dodávkou na prosinec 2021 se aktuálně pohybuje okolo 51 až 52 EUR/t CO₂ a vytáhla s sebou i forwardové ceny elektrické energie v ČR. Kontrakt bsld-Cal22 (tzn. kontrakt na rok 2022, základní zatížení) se pohyboval během pátečního dne okolo 66 EUR/MWh.„EU ETS funguje jako účinný nástroj pro pokračující dekarbonizaci elektroenergetiky,“ uvedla během summitu o energetice Emma Pinchbecková z Energy UK.
Komise uvedla, že se chce inspirovat Německem. Německo zavedlo uhlíkovou daň ve výši 25 EUR za tunu vypuštěného CO₂ platnou od letošního roku, která pokrývá menší zdroje tepla a dopravu nespadající pod EU ETS. Daň se dále bude postupně navyšovat na 55 EUR/t CO₂ v roce 2025 a poté se budou povolenky dražit.
Německá vláda také před nedávnem přijala návrh na zvýšení tamních klimatických cílů. Pro rok 2030 chce snížit své emise o 65 % v porovnání s rokem 1990 a do roku 2045 dosáhnout klimatické neutrality. Dopad cen povolenek, zvláště pak pro bytový sektor, plánuje tamní vláda zmírnit pomocí programu o objemu 8 miliard EUR.
„Nechceme, aby to [dekarbonizace] bylo narušeno, a proto by vytvoření paralelní trhu byl vhodný způsob, jak začlenit další sektory. To nám dá čas vyhodnotit vhodnost zařazení těchto sektorů [do systému EU ETS] a provést úpravy, než budou do systému zařazeny,“ dodala Pinchbecková.
Komise by měla představit návrhy v rámci balíčku “Fit for 55“ dne 14. července letošního roku. Tento balíček a soubor opatření je vysoce očekáván. Kritici návrhu na zařazení nových sektorů do EU ETS udávají, že by to vedlo k podstatně vyšší ceně emisních povolenek pro stávající zařízení, aniž by to však mělo velký dopad na sektory, o jejichž začlenění se uvažuje.
Ani Komise však nebyla v názorech na zařazení např. dopravy do systému EU ETS jednotná. Proti se vyjádřil Frans Timmermans, místopředseda Komise pro Zelenou dohodu pro Evropu. Dle jeho názoru by zařazení dopravy dopadlo negativně zvláště na ekonomicky slabší obyvatele EU.
Vzhledem k ambicióznějším klimatickým cílům se dále předpokládá upravení LRF (lineárního redukčního faktoru). Počátkem letošního roku vstoupil systém EU ETS do své 4. fáze, ve které je LFR na úrovni 2,2 % ročně. LFR udává, jakým tempem se snižuje strop celkových emisí v systému.
Dále je ve hře úprava MSR (tzv. rezerva tržní stability). Při nadbytku povolenek nad 833 milionů kusů je z aukcí následně staženo do MSR 24 % přebytku. Pro letošní rok, vzhledem k pandemii COVID-19, vzrostl přebytek povolenek na 1,579 mld. ks, a do rezervy tržní stability tak bude průběžně zařazeno, resp. staženo z aukcí, 379 miliónů povolenek.
Tento fakt dále podpořil cenu emisních povolenek. Od roku 2024 se má do MSR přesouvat pouze 12 % přebytku, a tak je vzhledem k ambicím EU možné prodloužení platnosti přesunu 24 % přebytku.
Provozní ředitel společnosti Uniper, David Bryson, se pak nechal slyšet, že dle jejich předpokladů by se musela cena emisní povolenky dostat až k rozmezí mezi 200-300 EUR/t CO₂, aby se vyplatilo investovat do některých vodíkových technologií, u kterých Komise předpokládá, že povedou k dekarbonizaci EU a uhlíkové neutralitě do poloviny tohoto století.
Mohlo by vás zajímat:
Ale ono to pujde . Záleží jen na penězích . Čím více se chlapci rozšoupnou tím větší to bude mít záporný ekonomický efekt . A státy v asii se jen budou chechtat jak jsme nekonkurenceschopní a vše budem dovážet . Košice už padaj na usta . Nerez už se v evropě nevyrábí a dováží se pouze z číny.
Biden chce stavět infatsrukturu , ale USA už teď maj pokles cementu a ocele . Tím vším je bude zásobovat asie , která na tom ekonomicky vydělá . A pak ani američani nepostaví válečnou loď , protože jim čína nedodá ocel :-)
V roce 2020 se v USA vyrobilo 90 milionů tun cementu. V Číně se naproti tomu vyrobilo 2,2 miliardy tun . V roce 2020 vyrobila Čína 56,5 % celosvětové produkce oceli, zatímco USA jen 3,9 %.
Asijský region s 4 miliardami lidí pojede a budou se nám smát do skanzenu kde pár set milionu lidí bude žít v uhlíkové iluzi a ten uhlík se stejně bude spalovat v asii.
EU celkem tvoří 3 500 mil. tun CO2/rok. Abychom byli uhlíkově neutrální, zavázali jsme se do konce roku 2050 být na nule, to znamená snížit emise CO2 o 3 500 mil. tun CO2/rok v rámci EU. Čína za první čtvrtletí 2021 zvýšila své emise CO2 v přepočtu o cca 3 000 mil. tun CO2/rok. Čína se zavázala zastropovat svoji roční produkci CO2 na 10 300 mil. tun CO2/rok. Svůj závazek neplní a v současné době je na úrovni 12 000 mil. tun CO2/rok. To, co bude Evropská unie šetřit svým závazkem a svými financemi do roku 2050, to Čína navýší za jeden rok. Neudělali naši spojenci v EU nekde strategickou chybu v plánování do roku 2050? Je dobře být v politické válce s Čínou? Neplnění dohod je zřejmě reakce na vměšování se do politiky Číny. Nebo se mýlím?
No tak jediný OZE , které lze reálně použít k přechodu od fosilních paliv je vítr na moři. Je to drahé , ale pro bohaté národy v řádu desítek let reálně ufinancovatelné řešení. Pro chudší národy to ufinancovatelné není a pro chudší národy co nemají moře a mají zimu je to ekonomická sebevražda. My patříme do té 3 kategorie. Další věc je smysluplnost tohoto přechodu , představa že se díky tomu změní klima je iluze, protože klima není funkcí CO2 navíc jak už jsem tady mnohokrát psal CO2 je izolace a jako každá izolace se svojí tloušťkou ztrácí efekt. To je fyzika a tak to prostě funguje jinými slovy snížení nebo zvýšení emisí CO2 nemá na klima valný vliv. Množství CO2 v atm. se totiž musí zvyšovat o násobky, aby to mělo nějaký efekt a navíc s každým násobkem se efekt oteplení snižuje stejně jako to platí při zateplení fasády a je to z toho důvodu ,že teplo uniká různě a my ovlivňujeme jen jeden způsob - a o tom to je.
Tak to máte blbé, musíte se vypracovat a méně hledat důvody proč nepracovat. My 3. kategorie nejsme, máme 100% energie z OZE.
Děkujeme za sdělení sto dvacátého důvodu proč to nejde. Pošlete ho na EK, třeba získáte klíčenku.
Jistou dobu jde všechno.
Víte, znáte tu o medvědovi a dvou turistech? Honí je medvěd.
1. říká - medvědovi neutečeme, je rychlejší než my. Druhý říká,- mě stačí, když budu rychlejší než ty. A o tom je život. A ten kdo udělá chybu, že neutíká rychleji než ten, druhý skončí.
No to je od Darwina.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se