Domů
Německo
Německá vláda odsouhlasila navýšení objemu aukcí na podporu obnovitelných zdrojů
Větrná elektrárna
Zdroj: Tom Corser / Wikimedia Commons / CC-BY-SA-3.0 (licence)

Německá vláda odsouhlasila navýšení objemu aukcí na podporu obnovitelných zdrojů

Německo v roce 2022 navýší objem aukcí na podporu obnovitelných zdrojů energie, aby zohlednilo zpřísnění klimatických cílů EU. Zároveň sníží zátěž spotřebitelů snížením poplatku vybíraného na podporu OZE. Německá vláda to uvedla ve čtvrtek.

Německá vláda reflektuje zpřísnění klimatického cíle EU ve snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030, svůj dosavadní cíl dosáhnout do roku 2030 65% podílu obnovitelných zdrojů energie na hrubé spotřebě elektřiny však oficiálně nenavýšila.

Že dojde k přehodnocení tohoto cíle avizovala německá vláda již v prosinci minulého roku, když byla vládou i parlamentem schválena reforma zákona o obnovitelných zdrojích energie (OZE), která popisuje cestu růstu obnovitelných zdrojů energie do roku 2030. Úprava cíle měla jít ruku v ruce s navýšením objemu aukcí OZE. Kvůli lobbistickému skandálu, do něhož byli zapleteni energetičtí politici parlamentní frakce CDU-CSU, však k navýšení 65% cíle prozatím nedošlo.

Navýšení objemu aukcí pro rok 2022 z 4,8 na 10 GW

Navýšen však bude objem aukcí na podporu obnovitelných zdrojů energie pro rok 2022  jak pro fotovoltaické, tak i onshore větrné elektrárny.

Objem aukcí pro fotovoltaické elektrárny se zvýší z 1,9 na 6 GW. Z dodatečného objemu budou dva gigawatty k dispozici pro pozemní systémy a stejný objem pro střešní systémy. Dalších 100 MW z dodatečného objemu je určeno na inovační projekty pro zemědělské a plovoucí fotovoltaické elektrárny, uvádí ve zprávě energetičtí politici CDU/CSU a SPD směřovanému dalším členům parlamentních frakcí.

Altmaier to označil za "odvážné" rozhodnutí, jehož dosažení bylo mezi koaličními partnery obtížné. Podle Altmaiera je rozumné krátkodobě podpořit obnovitelné zdroje a zbytek nechat na příští vládě, která vznikne po podzimních parlamentních volbách.

Peter Altmaier, německý ministr hospodářství a energetiky. Zdroj: CDU

V případě pevninských větrných elektráren se plánuje zvýšení objemu aukcí z 2,9 na 4 GW. Kromě toho se objemy, které nebyly přiděleny a realizovány v nabídkových řízeních v letech 2021 a 2022, dorovnají v příslušném následujícím roce. Pokud pak tyto objemy nebudou znovu přiděleny nebo realizovány, budou podle zprávy přidány k objemům v inovačním nabídkám v následujícím roce.

Problémem posledních aukcí však není jejich nízký objem, ale nedostatek projektů. Důkazem jsou loňská kola aukcí, jejichž objem se z daleka nenaplnil, i nadcházející kolo aukce. Příčinou jsou zdlouhavé povolovací řízení a omezení pro umisťování dalších větrných elektráren.

Altmaier uvedl, že i na toto bylo myšleno a postupy plánování pro větrné elektrárny na pevnině budou zjednodušeny. To zahrnuje výjimky pro repowering starých větrných parků a vytvoření většího počtu potenciálních oblastí vhodných pro větrné elektrárny v důsledku změn regulatorních požadavků leteckých úřadů.

Snížení příspěvku na podporu OZE

Koaliční partneři se rovněž dohodli na snížení příspěvku na podporu OZE v letech 2023 a 2024, který je jednou z položek koncové ceny elektřiny v Německu. Pro roky 2021 a 2022 se již německá vláda v rámci stimulačního balíčku na podporu ekonomiky v době současné krize dohodla na mírném snížení příspěvku z 6,5 na 6,0 centů za kWh.

Vývoj výše poplatku na podporu obnovitelných zdrojů energie (tzv. OZE přirážka – EEG Umlage) v Německu. Zdroj: BNetzA

 

V letech 2023 a 2024 by výše poplatku měla dosahovat nejvýše 5 centů za kWh. K jeho snížení budou využity příjmy z německého systému obchodování s emisemi v oblasti tepla a dopravy, který byl spuštěn v letošním roce.

"Kromě rostoucích příjmů z obchodování s certifikáty CO2 se v současné době ukazuje, že dodatečné finanční prostředky ve Fondu pro energetiku a klima na snížení příspěvku na podporu OZE nebudou v plné výši potřeba," uvádí se ve zprávě.

Altmaier zopakoval svůj názor, že příspěvek na podporu OZE by měl být v určité fázi zcela zrušen.

Čtvrteční dohoda rovněž znamenala zmírnění daňových pravidel pro solární střešní instalace a wallboxy pro nabíjení elektromobilů v domácnostech. Počítá také s přidělením části výnosů z daně z příjmu právnických osob z větrných elektráren obcím, aby se zvýšila veřejná podpora tohoto odvětví.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(24)
Miloslav Černý
24. duben 2021, 10:17

Máme tady další možnost inspirace, než vymýšlet (ztrácet čas - peníze) vymyšlené. Příležitost máme v obohacení tohoto trendu.

pr
24. duben 2021, 13:28

Převzít tak jak to je. Žádné obohacování trendu. Takzvaná Česká cesta se vždy ukázala jako vražedná. Viz. obohacování návrhu původního zákona o podpoře OZE vedoucí po pár letech k desetileté stagnaci a závistivostí lidí podněcované udržování zastaralých technologií v jejich neefektivní produkci.

Jan Veselý
24. duben 2021, 22:08

Mě naskočily Klausovy experimenty s ekonomikou. Na stole byla nabídka z Rakouska, komplet know-how s úspěšně provedenou privatizací, včetně legislativy a expertů, z kulturně hrozně blízké země. Místo to se čarovalo s kupóny. Když jsem o tom slyšel vyprávět Ježka v televizi, otvírala se mi kudla v kapse.

Carlos
24. duben 2021, 23:58

Co?! Můžeš mi to ještě jednou zopakovat?

pokud je to pravda, tak se to nedá nazvat jinak než záměrná destrukce.

Jak se ze zemí které daly světu Křižíka, Kolbena, Sousedíka, Gödela, Freuda, Palackého, Masaryka, Hejrovského, reformaci sto roků před Lutherem, aerodynamická auta, lodní šroub, (no dobře asi taky zmršily světu svobodnou elektroenergetiku těmi pitomými zákony které zdá se pak kde kdo kopíroval), staly země Péročmajze I, Mlhoše a národními hrdiny Pat a Mat. Jak se rozšířil zmar a alkoholismus, jak se to stalo?! (Řečnická otázka)

Jan Veselý
26. duben 2021, 12:47

Jo, Československo mělo na stole nabídku pomoci od rakouské vlády. K dispozici byla komplet debugovaná legislativa a know-how jak to dělat správně. V principu to byl model velké privatizace, kde by se do každého velkého státního podniku (protože byly z té době zoufale podfinancované) udělala kapitálová injekce a privatizace by se udělala formou joint venture (společný podnik) se zahraničním strategickým investorem, který by musel poskytnout patřičné záruky. Hodně by se to asi podobalo privatizaci Škoda Mladá Boleslav, kde to podle tohoto modelu (byl to jeden z mála případů) proběhlo. Výsledek je známý, včetně platů v MB a okolí.

Místo toho tady proběhla kupónová privatizace, manažerské rozkrádačky, podniky v rukou lidí, kteří na to neměli, a všeobecný klondajk.

Pořádek se v tom nakonec udělal vlastně až s harmonizací českého práva s právem EU až kolem roku 2000, kdy ta Klausovská "třetí cesta" padla na hubu a začínalo se od "spálené země".

Carlos
26. duben 2021, 17:57

Nevzali to protože to bylo od Rakušáků, nebo protože to byl egomaniak Kikina? Když k tomu připočteme dálnici přes Mikulova a trať do Laa, tak to skoro vypadá jako něčí uražená ješitnost. A kdyby to byla něčí uražená ješitnost, tak je to ještě dobře. Jinak by to mohlo být něco horšího.

Je ale zajímavé že se v 90. nadělalo hrozně moc takových zvláštních infrastrukturních bot, které se dodnes nepodařilo napravit. Ať už jsou to rozkouskované dálnice, koridory v z. Čechách vedoucí podivně, nebo jiné trochu divná rozhodnutí.

Miloslav Černý
24. duben 2021, 15:28

Tu inovaci jsem nemyslel tak zvráceně, jak jste to tlumočil, ale naopak v trendu efektivního rozvoje 0Z. Jinak naprostý souhlas.

St
24. duben 2021, 19:38

Jaké aukce? Jaké podpory? Spousta tady místních "myslitelů" tvrdí, že OZE jsou výhodné a produkují levnou EE. Že by to nakonec bylo jinak?

Jan Stehlik
24. duben 2021, 20:08

Tak samozřejmě ta ekoligická výroba je dotována . Vždyt se to zde nedávno prezentovalo , že němci dotují 150E/mwh . Tudíž jakýkoliv jiný zdroj je v principu už v záporu - 150E /mwh . Bude to ještě hořké prozření až všichni nabudou dojmu že koupí tu levnou přebytkovou elektřinu , ale až vypadne podpurný základ co jede 24/7/365 v roce a najednou když budou nepříznivé podmínky nebude kde brát . Bohaté ekonomiky samozřejmě přeplatí ostatní a ti co nebudou ochotni platit budou vypnuti.

St
25. duben 2021, 09:38

Tak nějak. Němci mají tak levnou EE, že při placení účtů se jim hezky protáčejí panenky. Jen bych tu výrobu EE nenazýval ekologickou, protože většina OZE zdrojů velice poškozují přírodu.

Karásek
25. duben 2021, 10:05

Když se snižují náklady na 1MW instalovaného výkonu, tak je jen dobře, že se bude stavět víc OZE. Proti těmto argumentům můžou Rosatomáci bojovat jedině pomocí fake news.

Miloslav Černý
25. duben 2021, 10:55

Jestliže má vzniknou něco kvalitativně lepšího, což tady v současné době lze obnovitelným zdrojům jednoznačně přiřknout, musí zákonitě doprovázet v počátcích větší investice a určité pochybení, které jsme si zažili a zažíváme ještě dnes i mi. Tak to bylo se všemi vymoženostmi techniky, které dnes bereme jako samozřejmost, aniž by se nad tím někdo pozastavoval. Že to lidstvo bude více spojovat ve větším úsilí pro zmírnění zrychlené změny klimatu, je zcela logickým přirozeným jevem.

St
25. duben 2021, 14:06

Pane Černý, jenže nikdo nic tak masivně nedotoval a nedeformoval trh jako se dnes děje. Pára nahradila postupně koně, páru nahradili spalovací motory a jednou je nahradí něco jiného. Nikdo není proti pokroku. Ale každý rozumný člověk nemůže souhlasit s něčím co škodí přírodě, peněžence a žene nás do záhuby.

energetik
25. duben 2021, 14:57

Uhlobaroni a atomteroristi by na "trhu" vůbec neuspěli například jen bez jedné dotace a tržní deformace z mnoha a to ve formě nezodpovědnosti za způsobné škody a dlouho dobu i bez jakéhokoli omezení škodit a ničit životy a zdraví ostatním.

Jen tyto škody na takto zdeformovaném trhu jsou tak vysoké že je nemají šanci ani všechny OZE v kompenzacích někdy dorovnat a ani to ani nebudou potřebovat, protože už po částečném narovnání trhu skončí současné JE v propadlišti dějin jako slepá cesta energetiky, což už pomalu nastává zvláště v demokratičtějších režimech kde si už nemohou atomteroristi dovolit to co například v Rusku nebo Číně.

St
25. duben 2021, 18:06

Pane "energetik" když tak rozšiřte mi mé obzory. O jakých dotacích mluvíte?

Já znám akorát dotace do OZE. Rád se nechám poučit. Jak jsou u nás dotovány JE. Mám za to, že ty se nám už x-krát zaplatili a pro ČEZ jsou opravdovou zlatou žilou.

Máte pravdu, že v demokratických režimech mohou lidé více mluvit do věcí, kterým vůbec nerozumí a ovlivňují tak chod své země. Rusko, Čína např. i SAE do JE investují protože se jedná o stabilní zdroj EE. Nic víc, nic míň. Nejsou zatížení protiatomovou hysterií a vybírají pro ně nejlepší řešení.

Rostislav Žídek
26. duben 2021, 01:48

Jsem teda spise taky atomterrorista, ale je fakt... Ze kdyz buchnul cernobyl, rozpadl se ze sanace tech skod cely SSSR. ;)

Naklady na fukusimu asi taky KEPCO tezce rozdychava...

Skody kolem uhli se sanujou statnim rozpoctem, coz je rovnez dotace...

Opravdu tezke spocitat ty naklady ocistene od externalit vs neocostene atd.

Jen porad... Po dobu pul roku je v cesku dum (novy 130m2, slusne zatepleny) vytapeny EE a pripadneym 4.5kWp solarem deficitni...

A sezoni akumulace zatim ucinnost nula nula noc.

Takze... Asi abych na zahradu namontoval i 400m vysoky vetrnik...

St
26. duben 2021, 18:12

Pane Žídek máte špatné informace. SSSR se určitě nerozpadl proto, že by jej finančně vyčerpalo sanace škod po Černobylu, ale úplně jiné věci. Jednou z nich bylo zhroucení cen ropy, která sovětská ekonomika neustála, jelikož astronomické částky, které sověti získali z na počátku 80. let utopili ve zbrojení, zvláště pak v projektu hvězdných válek. K tomu přidejte narůstající nespokojenost obyvatel, podporovaná moderními technologiemi (videorekordéry a satelitní televize). Lidé prostě chtěli mít stejnou životní úroveň jak na Západě a to jim tehdejší režim nebyl schopen poskytnout. Proto celý socialismus šel do kytek.

Jinak si na svou zahradu můžete dát cokoliv pokud to nebude ostatním škodit a nebudou proti tomu se bouřit. :-)

St
26. duben 2021, 18:12

Pane Žídek máte špatné informace. SSSR se určitě nerozpadl proto, že by jej finančně vyčerpalo sanace škod po Černobylu, ale úplně jiné věci. Jednou z nich bylo zhroucení cen ropy, která sovětská ekonomika neustála, jelikož astronomické částky, které sověti získali z na počátku 80. let utopili ve zbrojení, zvláště pak v projektu hvězdných válek. K tomu přidejte narůstající nespokojenost obyvatel, podporovaná moderními technologiemi (videorekordéry a satelitní televize). Lidé prostě chtěli mít stejnou životní úroveň jak na Západě a to jim tehdejší režim nebyl schopen poskytnout. Proto celý socialismus šel do kytek.

Jinak si na svou zahradu můžete dát cokoliv pokud to nebude ostatním škodit a nebudou proti tomu se bouřit. :-)

Omega
26. duben 2021, 11:21

No jakmile bude první velký blackout a začnou umírat lidi, tak jsem zvědav zda za to OZE budou platit kompenzace.

Prostě zahodit něco co funguje - a pokoušet se to nahradit něčím co funguje z 50% není dobrý postup. A to přesně děláme - jenže dosud jsme to "funkční" nezrušili úplně, tak se můžeme tvářit, že je všechno v pořádku.

OZE bez funkční akumulace nemůže fungovat jako primární zdroj EE. A funkční akumulace zatím není - všechny funkční projekty zvládají akumulaci maximálně v řádu hodin.

Carlos
26. duben 2021, 11:28

Jasně, mi to přepneme přes noc na 100 % OZE...

Kolikrát se ještě bude muset říkat že je to proces minimálně ještě na dvě tři dekády a že se to dělá postupně a že v tom kvantu energie, které se používá bude nějaký měsíc pokrytý z jiných zdrojů zanedbatelný?

St
26. duben 2021, 18:15

Pane Carlos je to jako si drbat levé ucho pravou rukou. Ne, že by to nešlo, ale levou by to bylo prostě lepší. To stejné je i v energetice. Proč vymýšlet brikule, lít peníze do spousty drahých projektů, když se dá postavit JE, která vyřeší většinu problémů s primárním zdrojem EE a jako bonus je tu teplo jak pro vytápění měst, tak i skleníků či rybníků. Ale to není eko cool a in. Takže máme smůlu a hlavně vztek při placení vysokých účtů za EE a posílání tučných dodací solárním a jiným baronům.

Jan Veselý
26. duben 2021, 18:28

ad St) Proč vymýšlet něco nového? Protože ten starý systém je environmentálně a ekonomicky neudržitelný. A lití peněz do drahých projektů, to je synonymum pro jadernou energetiku.

Carlos
26. duben 2021, 20:54

Ad St)

1) Nevím kdo je ten váš "My", mluvíte za fanoušky JE, nebo zkoušíte mluvit za obyvatele Čech a Moravy, Slezska, Těšínska, odstoupených částí Rakous?

2) Už teď mají JE poměrně značný problém s tím zaplatit se za rozumnou dobu a vyžadují značnou pomoc od státu navíc neobecnými a nestandardními nástroji. Myslím jsem tu už kolikrát opakoval že pokud tu chce ČEZ stavět JE, tak ať si na to najde komerční financování. Že když vláda mermomocí chce jadernou budoucnost, tak má vypsat seznam lokalit a vypsat řízení na stavbu a provoz s tím že se jim jenom zaručí že se jim to třeba 25 let nevypne a že výkupní cena neklesne pod, třeba, 70€.

3)JE by v případě jejich napojení do teplárenství představovaly problém a nebezpečí poměrně silného monopolu. Mě se nelíbí cesta že se vytvoří neskutečně centralizovaná a mocná entita, navíc ovládaná státem, která bude všeobjímající, dodávat, podle vašeho návrhu, elektřinu, teplo a zasahovat do dodávek potravin. To jsou s prominutím megalomanské kolektivistické vize minulého režimu.

Teplárenství, spíš než takovéto monopolní řešení pomůže nějaký systém který umožní otevření trhu a sítí tak aby se dala udělat místní konkurence, to by mohlo mít pozitivní vliv na cenu. Dále je pak potřeba přestat šaškovat s tím nevhodným výpočtem/rozpočtem ceny tepla.

4) Při růstu podílu JE dojde k jevu kdy přestanou moci být tak superefektivní, začne jim padat koeficient ročního využití. Pro ČR by bylo třeba nějakých 13GW by z toho při plném výkonu vycházelo asi 113TWh, při spotřeba 60-70TWh.

Navíc se blíží doba kdy se odběratelům vyplatí nejenom FVE s přímou spotřebou, ale i s bateriemi a vlezou se do cen od distributorů. V jistý moment pro lidi začne být síť spíš záloha než hlavní zdroj proudu. Samozřejmě je tu možnost jim v tom bránit, ale to je neudržitelné dlouhodobě. Respektive půjde to dlouhodobě když při dalším oživení ekonomiky začnou lidi zase hromadně odcházet a zbudou tu lidi co budou svou závislost na někom podporovat.

Omega
26. duben 2021, 21:33

Pane Carlos,

máte pravdu, že JE jako jediný zdroj je nesmysl.

Ale viděl jsem vaše propočty v roce 2017 - kde jste moc pěkně poskládal energetický mix. A ta Vaše varianta s pokrytím 50% jádrem a zbytek voda, vítr, biomasa, FVE a krátkodobá akumulace vycházela ekonomicky velice pěkně. A ještě lépe to vycházelo z pohledu CO2 a zajištění dodávek.

Ale bohužel nežijeme v ideálním světě, kde by lidé vybírali dobrá řešení (například nahradit Opatovice 400MW JE - teplo pro Pardubice a Hradec prakticky zadarmo a energie blízko spotřeby).

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se