Německo otestuje, jestli by přetížené soustavě mohla pomoci ulevit železnice
Německo se dlouhodobě potýká s nedostatečnou kapacitou přenosové sítě, což zemi může zkomplikovat plány na rozvoj obnovitelných zdrojů. Již nyní nedostatečná kapacita zemi stojí ročně miliardy eur, které musí vynakládat na stabilizační opatření. Jedním ze způsobů, jak by Německo mohlo ulevit své přetížené síti, je i využití železniční soustavy. Právě tuto možnost nyní plánují otestovat jeden z německých provozovatelů přenosové soustavy s tamním železničním přepravcem.
Další rozvoj přenosových a distribučních sítí je jedním z klíčových předpokladů pro efektivní využití potenciálu obnovitelných zdrojů. V Německu však dlouhodobě proces rozvoje přenosové soustavy vázne, kdy výstavba klíčového severojižního vedení SuedOstLink byla zahájena teprve loni. Dostatečná přenosová kapacita v severojižním směru je přitom zásadním prvkem německé Energiewende, aby větrný sever mohl zásobovat elektřinou průmyslový jih.
Nedostatečná přenosová kapacita je jedním z důvodů, proč Německo každoročně vynakládá miliardy eur na stabilizaci soustavy. Jen za rok 2022 náklady na opatření pro stabilizaci soustavy přesáhly 4 miliardy eur. V tomto případě nedostatek přenosové kapacity vede k vyšší potřebě redispečinku, kdy dochází k zapínání zdrojů v jiných částech země, které se původně na trhu neuplatnily.
Přetížené přenosové soustavě by však v Německu teoreticky mohla pomoci železniční napájecí soustava. Společnost Tennet, která provozuje část přenosové soustavy, se podle serveru Clean Energy Wire za tímto účelem spojila s národním přepravcem Deutsche Bahn. Ten v Německu provozuje na 7900 kilometrů elektrifikovaných úseků, přičemž jeho soustava je od přenosové do jisté míry nezávislá.
Kvůli rozvoji přenosových a distribučních sítí musí nejen Německo vynakládat nemalé finanční prostředky na investice. Podle německého regulátora již doba levných energií skončila, což se letos projevuje i růstem regulovaných cen elektřiny.
Mohlo by vás zajímat:
a to nejdůležitěji v článku není, jak chtějí tu síť využít....
Jsou dvě možnosti:
A) naloží elektrony na vlak
B) použijou natažené troleje jako přenosovou síť
Myslím, že plán je zapojit přívody k železničním napaječům (bývají napojeny na různé zdroje) pro přenos výkonu ze síťové rozvodny A do rozvodny B
Viděl bych to přízemněji a jednodušeji. Prostě v případě extrémních případů (větřáky na severu tlačej ostošest) budou železniční síť napájet pokud možno převážně z na severu umístěních napájecích stanic - i za cenu rezignace na nějakou optimalizaci ztrát činného výkonu a dosažení konfiguračního optima.
Na 1 kolej připojí + a na druhou - a nejednou bude zelektrifikované celé Německo :)
Ale jistě mát pravdu Německo má elektrizační soustavu 15 kV, 16,7 Hz , 1 fáze. Tím se samozřejmě žádný podstatný výkon daleko přenášet nedá. Je to asi stejný nápad jako vytápět dům fénem na vlasy.....
ano, velka kapacita to nebude .. aj ked co ponukla narychlo wiki
"..Trakční soustava 16,7 Hz mívá podél trati vlastní přenosové vedení vyššího napětí. Není přímo navázána na třífázovou rozvodnou soustavu 50 Hz. Jedná se tedy o soustavu od sítě izolovanou..."
parametre toho vedenia som zatial nezistil .. ale nebude to mat parametre 700kV prenosovky
incident že se v Německu zastavila nákladní železniční doprava když bylo v síti nedostatek výkonu už se stal a teď dali odborníci hlavy dohromady a budou to zkoušet naopak a při nadbytku výkonu v síti rozjíždět stojící nákladní vlaky
Nestal. Je to mýtus. Viz z dopravy.cz
Za stopkou pro nákladní vlaky v Německu byla porucha, nikoliv nedostatek elektřiny
Jen aby pak nemuseli řešit, kde udělali soudruzi z NDR chybu ...
:o)
Já bych zopakoval. Energie (=hmota) je zcela zdarma od velkého třesku.
Platí se jen za to, aby byla ve správném tvaru, na správném místě, ve správný čas. A tedy zejména za výrobny a rozvodny. No a zdražíme-li rozvody, bude dražší.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se