Domů
Přenos elektřiny
Německo potřebuje další přenosová vedení, regulátor jim dal zelenou
Elektrické vedení
Zdroj: Pexels

Německo potřebuje další přenosová vedení, regulátor jim dal zelenou

Německý síťový regulátor na začátku měsíce posvětil plány tamních provozovatelů přenosové soustavy na budování dalších vedení napříč zemí. Podle německého regulátora je výstavba dalších přenosových linek nezbytná pro pokračující integraci obnovitelných zdrojů. Současné projekty vedení o délce několik set kilometrů však nabírají několikaletá zpoždění.

Výstavba dalších přenosových vedení, která mají rozšířit přenosovou kapacitu zejména mezi severem a jihem země, je klíčová pro německou Energiewende. Německá energetická transformace stojí především na rozvoji větrných a solárních elektráren, které běžně nejsou z geografického hlediska rozmístěné rovnoměrně. Zatímco větrný sever nahrává výstavbě větrných elektráren, velká část výstavby fotovoltaik je soustředěna na jihu země.

Po odstavení všech jaderných elektráren, které rovněž pomáhaly zásobovat průmyslové oblasti na jihu země, Německo potřebuje nová vedení. Podle prezidenta německého síťového regulátora jsou nová vedení nutná pro další integraci OZE.

"Pro klimaticky neutrální elektrizační soustavu budeme potřebovat značný počet nových přenosových vedení do roku 2045," uvedl podle serveru Clean Energy Wire prezident regulátora Klaus Müller.

Rychlejšímu rozvoji přenosové soustavy pomohla i úprava legislativy v rámci takzvaného velikonočního balíčku z roku 2022. Díky ní mohla společnost Tennet nedávno zahájit výstavbu klíčového vedení SuedOstLink i bez stavebního povolení, avšak pouze se souhlasem regulátora.

Stabilizace soustavy Německo stojí miliardy eur, po rychlejším rozvoji volá i průmysl

Německo na stabilizaci soustavy vynakládá každoročně miliardy eur. Za rok 2022 náklady překonaly dokonce 4 miliardy eur, nicméně svůj podíl na tom měly i extrémní ceny na trhu. Nicméně jedním z kritických prvků je stále takzvaný redispečink, kdy dochází k vypínání zdrojů v jedné části Německa a zapínaní zdrojů v jiných částech, aby nedocházelo k přetěžování prvků elektrizační soustavy. Podobně dochází k omezování výroby OZE a náhradě konvenčními zdroji, které by se jinak na trhu v daný moment neuplatnily.

Na rychlejší rozvoj sítí kladou důraz i zástupci německého průmyslu, mimo jiné z důvodu omezování výroby obnovitelných zdrojů. Možnou částečnou úlevu by mohla poskytnout tamní železniční soustava a její napájecí síť. Na začátku roku tak jeden z provozovatelů přenosové soustavy zahájil testování ve spolupráci s národním přepravcem Deutsche Bahn.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(33)
Emil
14. březen 2024, 11:11

Německo se rozhodlo postavit největší Rube Goldbergův stroj na světě...

Michal K.
14. březen 2024, 13:05

nuz ako sa vraci, Nemci nerobia male chyby ...

Jan Veselý
14. březen 2024, 19:07

Ani zdaleka, Emile. Kam se hrabou třeba na IT giganty.

Emil
14. březen 2024, 19:12

Ti nestaví Rube Goldbergovy stroje jako Němci.

Jan Veselý
14. březen 2024, 20:32

Jasně, že ne, jejich systémy jsou řádově složitější než cokoliv, co německé sítě kdy mohou být. A je našim velkým štěstím, že řízení takových sítí není pro současné počítače žádný pořádný problém.

Emil
14. březen 2024, 21:00

Složitost je nutnou ale nikoliv postačující podmínkou, aby to byl Rube Goldbergův stroj, takže ne, "IT giganti" s tím nemají nic společného.

Jan Veselý
14. březen 2024, 21:26

Tak povídej, Emile. Přeháněj, oslň nás svým vysvětlením v čem spočívá rozdíl..

Emil
14. březen 2024, 21:36

Netykáme si a nikdy nebudeme, takže na reakce v tomto stylu vám mohu poradit jedině UTFG.

Jan Veselý
14. březen 2024, 23:20

Hitchensova břitva, Emile. UTFG

Emil
15. březen 2024, 07:12

Jsem rád že jste to zrovna vy zmínil. Když jsme u té Hitchensovy břitvy, stále mi dlužíte důkaz vašeho tvrzení "I jaderné elektrárny potřebují minimálně jednou za 20 let velkou generálku", takže můžete začít, nebudete přece takový pokrytec, abyste po ostatních vyžadoval něco, čím se přes opakované výzvy sám neřídíte, že ne?

Jan Veselý
15. březen 2024, 12:22

Red herring, whataboutismus

Emil
15. březen 2024, 12:49

Ne, jmenuje se to pokrytectví, hypocrisy.

Milan Vaněček
15. březen 2024, 16:12

Jaderný reaktor je extrémně složitý stroj na velkovýrobu horké páry. A 2/3 energie z této horké páry pustí do vzduchu.

Naproti tomu fotovoltaický panel či větrná elektrárna či vodní turbina jsou velmi jednoduchá a levná zařízení na přímou výrobu elektrické energie...

Milan Vaněček
15. březen 2024, 16:12

Jaderný reaktor je extrémně složitý stroj na velkovýrobu horké páry. A 2/3 energie z této horké páry pustí do vzduchu.

Naproti tomu fotovoltaický panel či větrná elektrárna či vodní turbina jsou velmi jednoduchá a levná zařízení na přímou výrobu elektrické energie...

Emil
15. březen 2024, 17:21

Vaněček ve svém tradičním zcela off-topic jaderném dvojhejtu opět nějak zapomněl zmínit, že fotovoltaické panely s větrnými turbínami samy o sobě vůbec nijak nejsou schopné pokrývat kontinuální spotřebu vyspělé civilizace, k tomu je vždy potřeba mnohem složitějších a sofistikovanějších zařízení.

Ivan Novák
14. březen 2024, 15:32

Na téma elektrických vedení: trochu mne zneklidňuje, jak ČEPSu v poslední době padají stožáry (včera v Řevnicích), a jiným ne. Asi zlaté české ručičky.

Mex
14. březen 2024, 15:36

Rozumné.

My jsme tu měli 40 let komunisty, a ti nám republiku slušně zadrátovali. Němci je neměli, a tak to musí dohánět teď.

Ať už se energetika vyvine v budoucnu jakýmkoli směrem, tak posílené přenosové sítě budou mít vždy své využití.

richie
14. březen 2024, 15:45

rozumne?

uz teraz im chyba na prenose sever-juh kapacita takmer 20GW, mozno do 2028 dokoncia rozrobene projekty, ktore navysia kapacitu o cca 7GW .. ale zaroven rozrabaju na severe pripojenia (offshore VTE) v rozsahu cca 70GW a chcu do r2030 navysit vyrobu offshore VTE o 30GW .. tak ja neviem, preco sa mi toto nezda celkom rozumne

richie
14. březen 2024, 16:02

a este na doplnenie .. v zozname na posilnenie sustavy su aj prepojenia na susedov (tie su mimochodom v prvej desiatke najproblemovejsich propojeni ) - teda ich parazitovanie na susedoch sa bude nadalej zvacsovat

ak by Cesko posilnilo svoje linky DE -> Hradec->stredne Cechy tak sa im hned zvysi podiel OZE na domacej spotrebe (bez potreby nicit si krajinu), pretoze Nemci velmi radi vyuziju moznost tlacit lacne prebytky kadial to len prejde (inak ich musia odpajat, a pritom stale platit) ..

Petr prochaska
14. březen 2024, 18:47

Kdyby se postavilo nové 2,5GWh vedení do Německa, tak by to pro ČR znamenalo, že by v některé časy by mohly být vypnuté všechny naše uhelky. A v Německu občas hodně fouká třeba i týden v kuse.

Vladimír Šťastný
15. březen 2024, 08:45

Uhelná elektrárna není zařízení jako žárovka na záchodě, které lze zapnout a vypnout ve vteřině. Najetí uhelného bloku ze studeného stavu trvá minimálně jednu pracovní směnu.

Petr prochaska
16. březen 2024, 13:25

Jedna směna není problém, když bude foukat třeba celý týden.

Mex
15. březen 2024, 02:36

Článek i můj komentář píší o tom, že Němci chtějí zvýšit kapacitu přenosových sítí sever-jih.

Mně se to tedy rozhodně zdá rozumné, Vám zřejmě ne. Jinak byste nezačal svou repliku slovem "rozumne?".

Takže evidentně máte jiný názor a rozumnější Vám připadá nová přenosová vedení nestavět. No proč ne, každý máme právo na svůj názor.

richie
15. březen 2024, 08:57

ok, mate pravdu - neformuloval som to korektne

Ano, zvysovanie kapacity prenosovky je samozrejme rozumne a vlastne aktualne aj nevyhnutne (to plati aj pre nas aj ked to zatial nie je tak horuce, len aby sme nezaspali) - nerozumny sa mi zda akurat ich celkovy pristup ..

Emil
14. březen 2024, 15:52

Němci měli komunisty na území východního Německa také, a právě přes území východního Německa vede větší část budovaného "klíčového vedení SuedOstLink", o kterém se píše v článku. Takže i tahle teorie o komunistech poněkud hapruje.

richie
14. březen 2024, 16:07

ehm, ale zas ten SuedOstLink ma hlavne napojit Bavorsko, kam vedenia vychodneho nemecka velmi planovane neboli ;)

Emil
14. březen 2024, 16:38

Ale podle teorie výše by přece "slušně zadrátovali" i východní Německo, takže proč většina délky toho vedení je právě tam?

Mex
15. březen 2024, 02:38

Protože tehdy nepotřeboval lifrovat elektriku na jih?

Mex
15. březen 2024, 02:43

A ještě poznámka: že něco udělali komunisti dobře u nás přece automaticky neimplikuje, že to stejně dobře udělali i v dalších zemích Tábora míru. U nás se třeba za totáče stavěly jaderky, ale jinde ne. A podobně.

Emil
15. březen 2024, 07:18

Ale vy jste tvrdil, že "Němci je neměli, a tak to musí dohánět teď", což implikuje, že to "zadrátování" má souvislost právě s komunisty, zjevně ale nemá, když je ve východním Německu měli taky a přesto to teď "musí dohánět".

A ještě poznámka: ve východním Německu se "za totáče stavěly jaderky" rovněž, takže tenhle pokus o analogii taky nevyšel.

richie
15. březen 2024, 08:59

ale ale pani, tu uz sa zbytocne tahame za slovicka .. a pritom, (aspon myslim) v tomto pripade, nemame zasadne odlisny nazor ..

Mex
15. březen 2024, 11:44

Nebyl to pokus o analogii ale o naznačení, že komunisti ve všech zemích nebyli stejní. Takže třeba u nás jaderky ano, ale v sousedním výrazně větším Polsku už ne.

A k těm drátům na východě: že se část toho vedení staví na východě neznamená, že se to staví kvůli nim. Staví se to kvůli jihu. Pokud by se nestavělo, tak na východě by jim to asi žíly netrhalo, ale na jihu by byli bez elektriky. Takže asi i zde platí, že to tam komunisti zadrátovali slušně, ale na jihu (tj. na Západě) ne.

Emil
15. březen 2024, 12:05

1) V sousedním výrazně větším Polsku stavěli komunisti jaderku taky.

2) Právě o tom celou dobu píšu, že ty dráty teď nestaví kvůli tomu, že by dřív neměli komunisty, jak vyplývalo z vašeho původního tvrzení, ale kvůli tomu, že teď staví zdroje daleko od místa spotřeby, a tak musí výkon přenášet přes celé Německo.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se