Domů
Evropská Unie
Evropská komise: S vysokými cenami energie bojujme rychlejší výstavbou OZE
Frans Timmermans
Zdroj: European Commission

Evropská komise: S vysokými cenami energie bojujme rychlejší výstavbou OZE

Vysoké ceny energie byly předmětem debaty ministrů financí zemí eurozóny. Téma se bude také probírat na blížící se říjnové Evropské radě. Evropská komise přitom argumentuje, že na vysoké ceny by jednotlivé země měly reagovat vyššími investicemi do obnovitelných zdrojů energie. Podle ní by tak obnovitelné zdroje častěji stanovovaly cenu energie.

Ministři financí zemí eurozóny diskutovali rychle rostoucí ceny energie. Panují obavy, že nárůst cen energie zpomaluje ekonomickou obnovu, ovlivní mnohá investiční rozhodnutí a negativně ovlivní především nízkopříjmové skupiny obyvatel.

Podle podkladů na jednání je podle ministrů klíčové určit, zda se jedná o krátkodobé, či permanentní navýšení cen energie. Například Evropská centrální banka věří, že vyšší ceny zemního plynu, uhlí a elektřiny jsou pouze dočasné a během roku 2022 dojde k poklesu. Debata mezi ministry eurozóny proběhla v období, kdy mnohé země pracují na národních rozpočtech na nadcházející rok.

Vysoké ceny energie jsou také na programu Evropské rady v druhé polovině října, kde se sejdou hlavní představitelé členských států EU. Kupříkladu ceny evropských plynových benchmarků se letos zvýšily o více než 300 % v důsledku různých faktorů, jakými jsou například nízký stav zásob zemního plynu v zásobnících, výpadky dodávek a vysoká poptávka ekonomik zotavujících se z následků pandemie koronaviru.

Nesmíme zpomalit, nebo zastavit, ale naopak zrychlit dekarbonizaci

Evropská komise se při několika příležitostech nechala slyšet, že by EU a členské státy na situaci týkající se vysokých cen energie měly reagovat vyššími investicemi do obnovitelných zdrojů energie.

"Řešením, v dlouhodobém horizontu, je urychlený rozvoj obnovitelných zdrojů a zvýšení energetické účinnosti. Musíme pokračovat v investování do větrné a solární energie, abychom měli více dnů, kdy obnovitelné zdroje nastavují cenu. Dnešní situace podtrhuje, že musíme co nejdříve omezit svou závislost na cizích fosilních palivech," uvedl Lukasz Kolinski, vedoucí oddělení obnovitelných zdrojů a energetické integrace v Evropské komisi.

Podobně se vyjádřil i místopředseda Evropské komise Frans Timmermans. Podle něj by vysoké ceny energie neměly vést k tomu, aby se dekarbonizace unijní ekonomiky zpomalila, nebo dokonce zastavila. Naopak by měla ještě zrychlit. Tím dojde k tomu, že bude cenově dostupná obnovitelná energie k dispozici pro všechny.

Komise v současnosti pracuje na souboru různých opatření, která by členské státy mohly využít během snah vypořádat se s vysokými cenami energie.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(66)
Karel Polášek
6. říjen 2021, 08:02

Bože ať už to nebere. Celý ten spolek komise jsou opravdu kaspari!!!!

Vinkler
6. říjen 2021, 08:37

Nesmějte se jim. Němci přece nedělají malé chyby, vytrvají vždy až do úplného vítězství (posledního Němce).

Ivan Matula
6. říjen 2021, 09:02

Myslím, že jste se trefil přesně, Němci malé chyby nedělají, sebereflexe přijde až po bezpodmínečné kapitulaci!

Milano
6. říjen 2021, 14:20

BKK - Spolkový úřad na ochranu před katastrofami svolal na tuto sobotu do Bonnu na velké cvičení na téma "Blackout německé elektrické sítě". Týdeník Focus předtím napsal, že Německu už letos dva vážné výpadky hrozily a kvůli OZE hrozí další. Jak napsal, po 3 dnech bez elektřiny se společnost rozpadne. Němci ale na této pseudozelené ideologii trvají tak, že se blackoutu brzy dočkají. Snad se jim pak rozsvítí v hlavě a také Bruselu a našim politikům.

Jan Fojtík
6. říjen 2021, 23:35

Tomu nevěřte. Ještě začátkem května 1945 věřili ve vítězství. A nevěřím, že od té doby dostali rozum.

jiří rýpar
6. říjen 2021, 12:43

nene, jsou to evropskými občany zvolení odborníci v nelehké situaci:-)).Nahradit výrobu výrobou dražší je výbornej nápad přeci...dokonce už zjistili že by bylo dobré stromy sázet,ne vozit z Amazonie a v Dánsku pálit ekobioeurokurvadrát...oni to vyřeší, vidím to tak 2028- nulové emise,nulová výroba,nulové potraviny, nulová populace..možná by to vyřešilo migrační krizi..žádné žrádlo zdarma... Soroš s Gatesem tu můžou postavit lunapark..provoz zajistí čína...čau lidi..

Zbyněk Poisl
6. říjen 2021, 08:03

Tak to mě uklidnilo. To Evropu od blackoutu určitě zachrání.

jozka
6. říjen 2021, 08:06

Problem kolektivizovaneho zemedelstvi taky mela vyresit rychlejsi kolektivizace.

Tak nejak se nic nemeni.

Michal K.
6. říjen 2021, 08:30

trafili ste klincek po hlavicke !

Ondřej
6. říjen 2021, 08:10

Jednoznačně souhlas. Je nutné stavět další větrné parky a fotovoltaické elektrárny. Tím pádem budou stacionární zabezpečovací zdroje pro stabilizaci sítě nevýhodné a konečně skončí. Pryč s nimi. Sice teda, až jako v letošním roce nebude foukat vítr na Baltu a bude málo slunečních dní, nebo v zimě, kdy Vám je FVE nanic nebudeme mít čím rozsvítit žárovku, ale v součtu výroby za rok přeci tyto obnovitelné zdroje vyrobí dostatečné množství energie. Tak si holt budeme zapínat elektrické topení v létě, no. V průměru za rok se to srovná.

Michal K.
6. říjen 2021, 08:34

Podle něj by vysoké ceny energie neměly vést k tomu, aby se dekarbonizace unijní ekonomiky zpomalila, nebo dokonce zastavila. Naopak by měla ještě zrychlit. Tím dojde k tomu, že bude cenově dostupná obnovitelná energie k dispozici pro všechny.

Nemecko buduje za strasne peniaze OZE uz 20 rokov. Preco ich teda teraz nezapne a nezaplavy trh lacnou elektrinou ?

Medzitym elektrina na PXE pre buduci rok na 156 eurach

JS
6. říjen 2021, 08:51

Tohle odpovídá Einsteinově definici šílenství: dělat stále stejné věci znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.

Jan Veselý
6. říjen 2021, 09:01

Kdepak, to je konstatování fakt. Problém je v ceně uhlí, plynu a elektřině v nich, protože jsou prostě předmětem, kde se teď plně projevilo komoditní riziko. Já taky vidím řešení v tom, že se tahle výroba omezí na technicky nutné minimum a maximum úsilí se bude věnovat výstavbě zdrojů, kde nepotřebujete na výrobu globálně obchodovaná paliva se zdaněnými externalitami, kde je obvyklé, že prodávají svou výrobu na 20-30 let dopředu za fixovanou cenu a jejich výstavba není nijak extra technicky náročná a je naopak rychlá.

Zbyněk Poisl
6. říjen 2021, 09:08

Jednoduše řečeno: Je lepší být závislý na počasí než na Rusku. No potěš koště.

Hariprasad
7. říjen 2021, 10:21

Já si to myslím taky. Počasí je mnohem predikovatelnější než ruská ekonomika. A taky přátelštější. Avně pořád nevyhrožuje.

Michal K.
6. říjen 2021, 09:34

ale ved nemci maju fury/haldy/kopy vybudovanych OZE. naco furt cakaju ? preco sa s nimi hraju na schovavacku ? preco ich nezapnu ? ved nech ich uz konecne zapnu ...

hlpb
6. říjen 2021, 09:54

Michale, Němci nic neschovávají, OZE vyrábí nepřetržitě, někdy víc někdy míň, ale s tím všichni počítají. Možná i ty jsi si všimnul, že ne vždy stejně fouká, nebo svítí Slunce. Za říjen málo foukalo, tak byl podíl OZE v tomto měsíci jen 42%.

V říjnu už je situace opačná, protože hodně fouká a OZE mají podíl na vyrobené EE v Německu 58%.

Jan Veselý
6. říjen 2021, 10:05

Prečo ich nezapnú? Nejspíše proto, že už je zapnuté mají. OZE dělají přesně to, na co jsou stavěné a podle fyzikálních zákonů. To, že nedělají to, co jste si usmyslel, je váš problém, ne jejich.

richie
6. říjen 2021, 14:36

V říjnu už je situace opačná, protože hodně fouká a OZE mají podíl na vyrobené EE v Německu 58%.

- ano hodne fouka - preto idu VTE na menej ako 50% vykonu (v nedelu mali spicku az 30GW z instalovanych cca 64GW)

- ano hodne fouka - zial fukalo v nedelu, ked mali vyrazne nizsiu potrebu EE a preto tu lacnu elektrinu draho "marili" na trhoch - cena klesla na nulu, ale vyrobcom doplacali dohodnute ceny (ale tak aspon si rakusania doplnili precerpavacky za nemecke peniaze)

- ano hodne fouka - je 6-teho a hodne fukalo zatial 2 dni (pocitam dni, kedy dodavali VTE viac ako 20% instalovanej kapacity)

uzasne .. z dvoch dni viete aky bude cely mesiac - co takto cisla na eurojackopt? (ved losovanie je len o dva dni, to je brnkacka)

Kamil Kubů
6. říjen 2021, 15:04

Kolik je potřeba takových OZE zdrojů, aby tím, že dělají přesně to, na co jsou postavené pokryli to, co očekává koncový zákazník, je možné vidět na Singapursko-Australském projekto SolarCable.

Na zajištění, dle jejich vlastních slov "dispatchable", výkonu 3,2 GW (přenosová kapacita kabelu z Darwinu do Singapuru) musí postavit FVE o instalovaném výkonu 17-20 GWp propojenou s baterkou o kapacitě 36-42 GWh na údajně jenom z nejlepších míst pro stavbu FVE na světě. Solar catalog o tomto místě tvrdí, že místní specifická kapacita ůsolárního panelu je 1890 kWh/kWp, což jde interpretovat jako kapacitní faktor lehce přes 21%, což je skoro dvakrát více než v podmínkách střední Evropy.

To dává hrubou představu o tom, jak velkou kapacity bychom museli vystavět v ČR, abychom nahradili hrubý výkon našich tepelných elektráren, který je více než dvojnásobný oproti výše uvedenému OZE zdroji.

richie
6. říjen 2021, 16:28

vdaka za point - len pre doplnenie nie SolarCable ale SunCable (ak by to niekto hladal)

teda stabilny zdroj EE ~3.2GW za (predbezne) 30+ miliard AUD ~ 19+ miliard EUR

v prepocte je to cca 5x novy blok 1.2GW v Dukovanoch teda spolu cca 6GW s minimalne 3-nasobnou zivotnostou

Kamil Kubů
6. říjen 2021, 16:30

Ano, je to projekt SunCable. Sorry za překlep.

Pavel Pech
6. říjen 2021, 14:10

Pane, Vy jste zcela mimo realitu. Vy zřejmě nechápete, že tento problém je způsoben pouze naprosto nekvalifikovanými omezeními pro "klasické" zdroje energie a jejich všemožné znevýhodňování ve prospěch těch všespásných zelených. Jak můžete tvrdit, že energie z OZE je levnější, než z klasických zdrojů, když si na ní už cca 10let všichni připlácíme. Stačí, abyste se před tím, než tady začnete hlásat tyto nesmysly, podíval na fakturu za EE, tam se dočtete Váš příspěvek na OZE. A proč si vlastně připlácíme na něco, co je levnější? To mi, prosím, vysvětlete. Není nad to vymetat čerta ďáblem... Nyní se k tomu ještě přidaly emisní povolenky a výsledek je zde. Jako vždy, když "vzdělanci" z Bruselu "řídí" technický vývoj - viz též elektromobilita.

Zdeněk Pospíšil
6. říjen 2021, 15:03

A mezi tím? Zima, tma a studená voda?

Omega
6. říjen 2021, 09:20

Na tohle existuje krásná věta.

"Bože to je ale blbec!!"

Vysoké ceny energie jsou dány tím, že se uměle blokovali klasické zdroje, čímž se jim zvyšovali náklady. A v okamžiku, kdy OZE přestali fungovat se přešlo na aktuální ceny klasických zdrojů.

A jediný způsob jak zabránit zvyšování cen je zdroj s definovanou cenou, který jede vždy. Tím se vytvoří maximum ceny a ostatní holt budou muset být pod ním. Takže řešení je postavit v celé EU cca 40% jaderných zdrojů, které budou ve vlastnictví EU a budou "spolehlivý dodavatel", kde si koncový uživatel bude moci elektřinu objednat. Tím se určí horní hranice ceny a všichni ostatní provozovatelé (OZE atd...) pojedou v běžné soutěži. Tím by se zajistila férová soutěž, nízká cena a eliminovali extrémy.

jozka
6. říjen 2021, 09:33

Coz ovsem predpoklada jakousi zakladni sebereflexi a neideologicke videni sveta. Coz je zjevne problem. Priklad mate i zde v diskusi.

Michal K.
6. říjen 2021, 09:35

to co ste napisal, tesat do kamena !

Jan Veselý
6. říjen 2021, 10:20

Jasně, třeba ekonomové jsou hrozně ideologičtí, furt do těch krásných technických představ montují peníze, že? Fuj, to je přízemní.

Hele, ono je to jednoduché. Areva měla ideální příležitost zlikvidovat OZE hned z počátku. Stačilo, aby "jen" postavila svůj demonstrační EPR ve Flamanville v termínu a v rozpočtu. Za jimi původně slíbenou cenu, by jim zákazníci nohy líbali, jen aby stavěli u nich. V reálu má ta stavba 6x překročený rozpočet a 3x delší dobu výstavby než bylo plánováno. A vzhledem k tomu, že konkurenci se během "jaderné renesance" nevedlo o nic lépe, jsou aktuálně stavby JE jen zcela okrajovou záležitostí.

jozka
6. říjen 2021, 10:43

Tezko zarezavat neco, co nam politici a lobbiste a posuci tlaci horem dolem, ze. Ano, i o vas je rec.

Je hezke, ze jste se soustredil na Flamanville. Mimochodem, co berlinske letiste? Taky dukaz toho, ze letiste jsou okrajova zalezitost?

Carlos
6. říjen 2021, 11:51

Promiňte, ale dostáváte se do oblasti aluminiových čepiček. Před patnácti lety zdaleka nebyla situace tak moc nakloněná OZE, FVE stály majlant, a větrníky byly málo výkonné. A nějaké extra silná lobby neexistovala. Tam fakt nebyl problém pro JE se prosadit, pokud by dodržely věci jak byly slíbené.

V rozhodné dob, před patnácti až dvaceti lety byly OZE pořád dost okrajová záležitost s nádechem něčeho pro špatně myté podivíny co zaspali dobu. Zároveň už kolem roku 2005 byl Černobyl jenom vzdálenou vzpomínkou. Představa že tam parta lidí kolem OZE, která se na netu občas volně prolínala s obskurními technologiemi jako MEG, testatika, nebo získávání atmosferické "free" energie, měla nějaký vliv na globální trhy a politické kruhy je prostě hodně divoká.

Pro všechny z těch velkých energetických firem by byly JE požehnáním, složitá technologie, kterou si každý nepořídí, stabilní, de-facto vendor lock pro odběratele, těch pár podivínů s vrtulkami na domech by nikdo neřešil. Problém je že se zvládly opět předvést. Jednak tedy byly požadavky trochu vyšší než v 80. kdy už některé projekty v USA problémy měly, ale budiž, to by asi problém nebyl, ale hlavně se projekty začaly protahovat a prodražovat. V takový moment od takové technologie dá každá soudná firma ruce pryč. zvlášť když někdy v roce 2008 došlo ke zhroucení ceny polysilikonu který se používá na solární panely, z nějakých 500 USD na méně než 100 USD za kilogram a v roce 2013 nějakých 25 USD za kilogram, v roce 2006 přitom stál přes 100 USD.

Až do této události měly JE dost navrch a ještě pár let po tom vypadaly jako lepší volba. Kdyby zvládly dodržovat nějak rozumě termíny. Ale technologie, obor, který není s to stavět na čas a za smluvenou cenu jen těžko obstojí proti oboru který to umí a ještě je cena jeho produktů tlačena dolů synergiemi s jinými obory, tedy až do loňska.

jozka
6. říjen 2021, 11:58

Ano, obor, ktery neni s to dostavet na cas je prirozene porazen oborem u ktereho nikdo nevi, jestli to bude dodavat a porad skrabe prstickem po dotacich.

To dava smysl.

Jan Veselý
6. říjen 2021, 12:23

I tenhle argumentační faul má něco do sebe. Berlínské letiště má s JE Flamanville stejný problém - je to velká infrastrukturní stavba, se všemi důsledky. Mezitím Žabožrouti i Skopčáci staví FVE a VtE na čas a v rozpočtu, protože je to jednoduchá, standardizovaná výstavba. Kdyby v Berlíně nastavěli unikátní stavbu letiště, ale standardizovanou výrobní halu/obchoďák, taky by v tom nebyl problém.

Proto taky jaderní snílci postupně přestávají snít o mamutích jaderných kolosech a postupně přecházejí na snění o standardizovaných SMR.

jozka
6. říjen 2021, 12:45

Jasne a proto zde uz predloni byl clanek a problemech vystavby VTE v Nemecku. A to jsme se jeste nezacali bavit o stavbe vedeni...

Jan Veselý
6. říjen 2021, 12:51

To jsou administrativní problémy, problémy s povolováním, ne se stavbou. Nějaký další whataboutismus?

jozka
6. říjen 2021, 12:59

Ach tak, tyhle problemy se nepocitaji...

To dava smysl.

Jakub1
6. říjen 2021, 13:25

Pan Vesely, rovnake problemy ako vy povazujete ako whataboutizmus predlzili dostavbu JE tiez to boli zmeny projektov v priebehu stavby a ano boli to administrativne a problemi s povolenim .....

Petr Karásek
6. říjen 2021, 15:58

Myslím, že jste při té ironické exhibici trochu zapomněl na Fukušimu. To byl pravděpodobně jeden ze spouštěčů současného ideologicko-ekologického magoření a to především v Německu.

Jan Veselý
6. říjen 2021, 10:13

To vaše "řešení" v reálu žádné řešení není. V předpokládáte obrovskou jadernou výstavbu, tak vysokou, že na to jednak nikdo nemá výrobní kapacity a nikdo by do toho peníze nedal. Ale nešť, dejme tomu, že to nějak půjde. Hlavní háček je ovšem v tom, že to je tak na 30 let výstavby. Fakt máte 30 let na to, aby se řešil aktuální problém, který je TEĎ?

A samozřejmě, nevyřešil jste těch dalších 60%.

Milano
6. říjen 2021, 14:29

Sedm let trvá papírování a sedm výstavba. Pak máte reaktor na spolehlivý provoz 60 či více let. Dukovany už se investičně zaplatily a ČEZu snášejí zlatá vejce, u Temelína to bude s nynějšími cenami silovky také velmi brzy. Za FVE postavenými do 2010 nám v roce 2030 zůstane díra v našich peněženkách 900 mld. (= 4-6 nových reaktorů) a 200 tisíc tun složitě recyklovatelných panelů. Jo a loni tato kapacita

2,2 GW (jako Temelín) vyrobila v létě (skoro k nepotřebě) 3 % z ročního objemu výroby elektřiny. To si někdo rozumný myslí, že 43 % výroby z uhlí a 37 % výroby z jádra nahradí fotovoltaika? MUDr. Chocholoušek ho rád uvítá na svém oddělení.

Milan Vaněček
6. říjen 2021, 15:01

ad Milano: k prvé větě- někdy ano , většinou ne.

k druhé věte - Temelín se ještě nezaplatil, ta naše prvá JE (A1) se nezaplatí nikdy

k třetí větě - ano za tím fotovoltaickým tunelem díra velká zůstane, podibná se chystá za novým tunelem jaderným

k 4. a 5. větě - OZE a úspory a technický pokrok, to je více než jenom jedna jeho část (fotovoltaika). A nebude to hned, to je plán navíce než 30 let pro ČR. Kolik toho nahradí to se uvidí, křišťálovou kouli nemáte ani Vy ani já.

richie
6. říjen 2021, 16:36

to Milan Vaněček

"..k druhé věte - Temelín se ještě nezaplatil, ta naše prvá JE (A1) se nezaplatí nikdy.."

nehnevajte sa, ale toto je uz cez ciaru .. alebo uz zacala senilita ..

k tej A1 ste uzboli niekolko krat upozorneny, ze:

1) A1 bol experimentalny reaktor na overenie technologie pouzitia neupravovenho uranu

2) bol to v podstate prvy SMR ;) .. vykon pod 100MW !

tak prestante uz s A1 operovat, to mozeme vytahovat naklady na vsetky vyvojove/experimentalne projekty vo roznych oblastiach

k třetí větě - ano za tím fotovoltaickým tunelem díra velká zůstane, podibná se chystá za novým tunelem jaderným

myslim, ze obe predbehne vodikovy tunel

s tym poslednym suhlasim uplne - je to beh na dlhe trate a vobec to nebude lacne

Michal Hušák
6. říjen 2021, 10:22

Hasit požár benzínem ... Jak geniální ..

JVr
6. říjen 2021, 10:27

Mají pravdu více OZE by pomohlo, méně času kdy budou fosilní (komoditní) zdroje potřeba a tím pádem jejich nižší spotřeba a v důsledku by měla být i nižší cena.

Ještě lepší by bylo doplnit budování OZE i budováním JE, které nadále sníží spotřebu komodit v dobách, kdy OZE dodávat dostatečně nebudou (navíc sníží množství potřebných OZE), protože jinak budeme (několikrát ročně) přesně v takové situaci v jaké jsme teď. Když nebude foukat, svítit nebo pršet porostou ceny plynu, uhlí, ropy a EE do závratných výšin.

OZE jsou hezká věc a skutečně pomáhají snižovat spotřebu fosilních paliv, ale dokud nebude dostupná efektivní (myslím tím akceptovatelná: společensky, cenově a bez vysokých ztrát) akumulace EE vybudovaná ve vysokých kapacitách, nedokáží OZE spotřebu uspokojit!

To je současná situace se kterou musíme pracovat a spoléhat na zázraky (že v budoucnu bude akumulace umožňující akumulovat převážnou část spotřeby EE pro EU na týdny) nemá smysl. Fosilní paliva lze do určitého množství i skladovat a nakupovat je v době, kdy jich nebude potřeba takové množství, ale stále to vede k určitým problémům a jak se ukazuje, tak jejich současná produkce neodpovídá spotřebě, a zvyšování produkce v situaci, kdy je chceme opustit, nedává také příliš smysl...

Richard Vacek
6. říjen 2021, 11:34

To je od komise dobrý fór. Podobně se léčí dalším alkoholem alkoholici.

Carlos
6. říjen 2021, 12:24

Má pravdu, dostali jsem se v transformaci tak daleko a v problémech s klimatem také tak daleko, že nějaká velká změna směru není možná bez následků. Kupříkladu tu mnohými opěvované JE by znamenaly dekádu až dvě zdržení s nejistým výsledkem a další problémy. V tento moment je tak opravu lepší řešit dílčí problémy (což náhlý výkyv na trhu s palivy je), než vyhodit koncepci z okna a řešit to celé znovu.

Je třeba aby se k hlavním dvěma OZE - VtE a FVE začaly ve větší míře rozvíjet i další OZE akumulace.

Petr Zelený
6. říjen 2021, 12:56

Problém je, že neexistují technologie na akumulaci. Kdyby existovaly, tak by stačilo dobudovat FVE - to je rychle, v létě vyrobit a v zimě s tím topit. V současné době to lze jen přeměnou EE na nějaké kapalné/pevné pavlivo - amoniak, H2 apod. Ale účinnost celého procesu je tak bídná, že na uložení spotřebujete několikanásobek toho, co ukládáte. Takže ano jde to, ale cena EE by musela být taky několikanásobek toho, za co dokážou vyrobit OZE - tedy při ceně 400-700 EUR za MWh to je realizovatelné

Mrazik
6. říjen 2021, 14:58

Jak velke by muselo byt bateriove uloziste, aby poskytlo energii na celou zimu ?

richie
6. říjen 2021, 16:44

Nemecko by len na tyzden zalohy potrebovalo cca 9 tisic bateriovych systemov velkosti MossLanding v Kanade .. ten tyzden zaloh by eliminoval cca 90% vykyvov v dodavke EE (za predpokldau ze budu mat dostatok VTE aby v pripade ze zafuka stihali dodavat EE aj do siete aj baterkam)

Tomáš
6. říjen 2021, 20:58

Na baterie zapomeňte, je třeba vyrábět syntetické kapaliny nebo plyny.

richie
7. říjen 2021, 11:14

myslite, ze to bude lacnejsie? .. zatial to tak nevyzera ...

Ivan Novák
6. říjen 2021, 21:05

Před časem jsem tu uvedl můj výsledek, že pokud by měla být spotřeba elektřiny v ČR kryta primárně jen místními OZE, byl by nutný akumulátor o kapacitě cca 20 TWh. Lze diskutovat o poměru VTE/FVE, výši spotřeby, účinnosti akumulačního cyklu a bezpečné rezervě, ale nižší číslo než polovina tohoto odhadu z počítadla věrohodně nevyleze.

Carlos
7. říjen 2021, 10:45

20TWh obecné akumulace, by možná mohlo být, to že se při potřebném nabíjecím výkonu budou projevovat OZE i v zimě, třeba FVE, to je vedlejší. Nicméně je třeba brát v potaz právě onu obecnost, nesmíme říkat že to bude 20 TWh Li-Ionek, protože to nebude. Spíše se bude jednat o kombinaci všeho od baterií, přes přečerpávačky, tepelnou akumulaci v solích až po syntetická paliva.

Problém je že tyto výpočty se nesmí nikdy dělat v těchto objemech nad statickými daty. 20 TWh by totiž v případě P2G2P implikovalo 60 GWp FVE a to by znamenalo že i v prosinci bude kolem poledne produkce kolem 6 GW.

Jako prvotní odhad je to dobré, ale je třeba to prohnat přes dynamický systém - simulaci.

Jak jste na tom s krajtami?

Ivan Novák
7. říjen 2021, 14:41

Programovat jsem přestal před 25 lety, tehdy takové nářadí nebylo. To číslo mi vyšlo z xls tabulky, až se stydím. Tvarová funkce podle průměrů dat ze zpráv ERÚ. Těch 60 resp. 6 GWp FVE je možná správně (hodinovou granularitu jsem nedopočítával). Podrobněji jsem pak nepočítal, protože nevím o ničem, co by bylo aspoň vzdáleně schopné to technicky a nadto ještě ekonomicky schůdně realizovat. Na druhou stranu, když nám nevadí pořídit si auto, ve kterém se jednou za čas sveze jedna osoba ... třeba se prosadí ten vodík.

Milan Vaněček
7. říjen 2021, 16:29

Ti co to opravdu modelují na superpočítačích jsou s ciframi úplně jinde.

Viz zde příklad pro jedenapůl miliardy lidí žijících v Indii

(ale mají tam tak 2x víc sluníčka)

pv-magazine-india.com/2021/10/06/all-renewables-power-system-with-76-solar-share-could-halve-electricity-costs-and-drive-net-zero-by-2050/?utm_source=USA+%7C+Newsletter&utm_campaign=9f8e184d67-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email&utm_term=0_80e0d17bb8-9f8e184d67-159739238

Z celosvětového hlediska je vývoj v ČR naprosto zanedbatelný.

Ivan Novák
7. říjen 2021, 17:35

A těch 187 GW "fast-start load follow gas engines", které v té studii potřebují, je vosk? Spoluautor té studie, Wärtsilä, je přední světový výrobce právě těchto motorů, jaká náhoda.

Milan Vaněček
7. říjen 2021, 19:01

Co to je "187 GW "fast-start load follow gas engines" pro národ 150 krát početnější než jsme my.

Vydělte to a uvidíte.... je to zcela rozumné číslo.

Ivan Novák
7. říjen 2021, 22:11

Jde o to, že ta studie je v důsledku zřejmého komerčního zájmu Finů na získání budoucího zákazníka bohužel nevěrohodná. Kdyby Indům ukazoval islandský Landvírkun, že vhodné pro ně budou geotermální elektrárny (na styku indické a eurasijské desky je v podzemí jistě pořádně horko), asi byste k tomu byl rezervovaný

Milan
6. říjen 2021, 14:46

Problémy s klimatem? Vy jste asi jeden z těch co vidí všude imaginární klimatickou krizi. Uměle vytvořený problém a jeho iracionální řešení pak přejde ve skutečnou krizi, ale ne klimatickou, ale ekonomickou.

Filip
6. říjen 2021, 13:00

Mě to připomíná trochu ty komunisty. Ať se dělo co se dělo vždy to oficiálně bylo vydáváno za potvrzení správnosti jejich cílů a cesty k nim, i kdyby měli všichni chcipnout. Pak se sice po pár desítkách let naprostého zmaru a bídy z toho potichu ustoupilo, ale tak to bylo správně, tak to muselo být.

Dušan
6. říjen 2021, 15:09

Otázka.

Neurobili sme tým rýchlym prechodom na obnoviteľné zdroje niekde chybu ?

Odpoveď EÚ.

Áno.... presadzovali sme ich málo razantne ....

Radim
6. říjen 2021, 17:18

To není z bláta do louže, ale rovnou z bláta do hluboké vody.

Michal
6. říjen 2021, 19:22

Nejlepsi lek na kocovinu je flaska vodky, to se evropske komisi tedy povedlo.

Tomáš
6. říjen 2021, 20:55

Obávám se, že bez rozsáhlých výrobních kapacit ze soláru v severní Africe to nepůjde. K tomu je ale potřeba stabilní politické prostředí, tedy obnova kolonií.

Petr
6. říjen 2021, 22:41

No tak pokud např. naše republika nevsadí na osvědčené jádro, tak už nic jiného možné nebude, než "vsadit na OZE", to dá rozum. Potom už zbývá jedině tma....

Jaroslav Švec
6. říjen 2021, 23:28

Ten Timermans ať to už nechlastá ani ředěný.Všechny státy jsou zadlužený až po uši a ještě by měly zvýšit investice?Natiskneme ještě víc peněz ať nám ta inflace pěkně stoupá.Panebože to jsou tupci!

Dušan
7. říjen 2021, 08:52

Ale to presne voliči chcú ...

Vyššie platy, dôchodky, dotácie, príplatky ...

To, že to zaplatia neskôr cez infláciu je mimo chápanie väčšiny ľudí ...

Okrem toho to zvýšenie politici radi hodia na banky, koncerny ... skrátka všetko možné, len nie oni ...

PS Nezávislosť ECB a FED-u je naozaj len pre naivných.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se